Een tweetal onderwerpen is mij vooral bijgebleven uit het 100 pagina's tellende boek dat prettig doorleest. Het eerste is de theorie van Open Space technologie. 'Een Open Space is een methodiek om met een groep mensen uit een organisatie een vraagstuk op te lossen. Samenwerking ontstaat als vanzelf doordat er een gezamenlijk belang bestaat om het vraagstuk op te lossen. Het samenwerken in een Open Space gebeurt horizontaal, niet verticaal. De traditionele hiërarchische structuur van de groep komt te vervallen en maakt plaats voor het principe dat de mensen die ergens verstand van hebben invloed kunnen uitoefenen. Dit kunnen dus ook andere mensen zijn dan degene die de leiding hebben in een organisatie.' Alhoewel de auteur een flink stuk uit 'Leren en veranderen in een open ruimte' van Carla Vliex citeert, is juist zijn toepassing op social media zeer herkenbaar en waardevol. Het tweede onderwerp dat mij zeer aansprak, is het hoofdstuk over netwerkanalyse en de theorie achter weak ties en structural holes. De sociologische verklaring is wederom een eye-opener. Je netwerk is opgebouwd uit verschillende clusters, met groepen mensen die elkaar goed kennen en vaak dezelfde ideeën en meningen hebben. Leren, innovatie en creativiteit ontstaat juist doordat je contacten hebt met verschillende clusters. Hoe meer clusters, hoe groter de kans dus dat je met verschillende meningen en ideeën in aanraking komt en hoe groter de kans dat je jezelf ontwikkelt. Een leuke tool om je LinkedIn netwerk visueel op te delen in jouw verschillende clusters, is te vinden op http://inmaps.linkedinlabs.com/ Tel naast deze twee interessante onderwerpen nog wat hoofdstukken op over onder andere personal branding, social mediastrategie en reputatiemanagement en ik kan mij geen reden bedenken waarom je dit boek niet zou kopen. Een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over hoe social media werken!
Recensie
#Volgjemenog?
#Volgjemenog? is anders dan andere boeken over social media. Geen instructies hoe je je moet inschrijven op Facebook, geen vergelijking tussen Twitter en Yammer. Tom Gouman belicht juist een aantal (sociologische) onderwerpen die ik nog niet was tegengekomen in de toch al behoorlijke stapel boeken die ik in de kast heb staan over dit onderwerp. Niet onverwacht: de auteur is socioloog en organisatieadviseur.
Joris Arts
|
18 mei 2012