Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Present!

Een must read! Dat is mijn gedachte na het lezen van 'Present!' van Cees Harmsen. Personal Branding is voor een ieder van belang die zijn talenten wil laten zien aan de wereld om hem of haar heen. Of dit nu een organisatie is of de grotere buitenwereld, het maakt niet uit. In beiden gevallen zijn de tips van de auteur leerzaam en prima bruikbaar. Leesadvies: De boekenkast staat overvol maar het boek komt op een plek te staan waar ik het direct en desnoods met een blinddoek om kan pakken.

Richard van der Lee | 26 april 2012

'Present!' is zeer prettig leesbaar en heeft een logische opbouw. Cees Harmsen komt zijn beloften, die hij doet in de eerste hoofdstukken, meer dan na. Er is sprake van een goede afwisseling. Verwijzingen naar de praktijk worden afgewisseld met de mening en het gedachtegoed van de auteur. Hierbij is de auteur ook niet te beroerd om tegen de heilige huisjes aan te schoppen, wanneer bijvoorbeeld wordt gekeken naar de heersende cultuur in Nederland. Daarnaast zijn aan de hoofdstukken praktisch uitvoerbare oefeningen toegevoegd die triggeren en aan het denken zetten. Prima! Wanneer je kijkt naar talentontwikkeling in Nederland dat is het credo 'doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg'. Feitelijk zegt de auteur het tegenovergestelde en dat is ook logisch. De Nederlandse voorliefde voor het gemiddelde op dit gebied is gelukkig geen voorbeeld voor de wereld. Ja, met nadruk de wereld. Social Media zorgt namelijk voor dat iedereen overal bereikbaar is en zichzelf kan profileren. Er zijn geen grenzen meer en personal branding is dan ook van groot belang. Personal branding zal ook binnen organisaties aan invloed gaan winnen. Zoals de auteur namelijk aangeeft is de organisatie van de toekomst niet meer en niets minder dan een bijenkorf waar werknemers naar binnen en naar buiten vliegen. Ik ben het hier helemaal mee eens en ik noem dit zelf de vloeibarisering van organisaties ofwel de continue afstemming van talent op vraagstukken van de organisatie, gerelateerd aan de wensen van de klant. Het is dus van belang dat de juiste persoon wordt gekoppeld aan de juiste uitdaging en hier komt personal branding duidelijk om de hoek kijken. Op dit gebied is overigens nog wel een weg te gaan en dan specifiek bij traditionele beleidsbepalers die nog in hokjes denken. Wat ik ook constateer is dat 'dicht bij jezelf blijven' een belangrijke rode draad is in het boek. Mensen die niet authentiek durven te zijn kunnen wel aan de slag gaan met personal branding, maar uiteindelijk zal de zeepbel worden doorgeprikt. Ook het dwarsdenken en buiten de paden denken dient volgens de auteur te worden gekoesterd. Dit is wat mij betreft logisch en past ook bij authenticiteit, alleen dienen wij allen dan eerst de heersende command&control-cultuur ergens in een diep gat te begraven. Kortom, er liggen nog een aantal mooie uitdagingen op ons te wachten. Is er niets op te merken over de mening en tips van de auteur? Ja, toch wel maar dan een kleinigheid. Aan het einde van het boek ziet hij voor HRM een strategische rol weggelegd. Daar ben ik het niet mee eens. Dit omdat aantoonbaar is dat het huidige HRM onvoldoende een businesspartner is voor managers en werknemers. Gezien de link met personal branding ligt hier dus een 'gap'. Daarnaast zou HRM als eerste een voorbeeld moeten geven in het kader van vloeibarisering door de aanpassing van de traditionele HRM-inrichtingsstructuur. Overall is 'Present!' een boek dat mij inzicht heeft gegeven in zaken waar ik eigenlijk nog niet over had nagedacht. Leesadvies: Ik vind het boek een absolute must read voor een ieder die binnen of buiten een organisatie bezig is met het ontplooien van het individueel talent. Dit kan dus het eigen talent zijn maar ook talent van een ander dat vanuit de functie of als collega wordt (h)erkend. Kortom, managers en werknemers, afwezigheid is geen optie. Wanneer zijn jullie Present?

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden