Vindt u het moeilijk om voor uzelf op te komen? Loopt u met een grote boog om conflictsituaties heen, en bent u bang dat u tijdens recepties niemand vindt om mee te praten? Bent u bang anderen te kwetsen? Assertief gedrag kan dat veranderen. Carola van Dijk en Hans Elbers geven antwoord op deze vragen in het boek 'Assertief op het werk'. Zij helpen u met het nemen van de eerste drempels. Laat uw gedachten, wensen en gevoelens zien op een manier die uw relaties met anderen niet in gevaar brengt. Hierdoor gaat u zich vrijer voelen en kunt u meer richting geven aan uw leven. Assertief betekent mondig, oftewel sociaal weerbaar. Volgens de schrijvers is de basis van subassertief gedrag, dat we als kind nooit geleerd hebben om voor onze eigen wensen uit te komen. Veel mensen zijn als kind beloond zodra ze hun eigen wensen en gevoelens ondergeschikt maakten aan de wil van de ouders of leraren. Kinderen hebben vaak te maken met een sterke hiërarchie, anderen zijn de baas. In veel werkkringen was dat tot voor kort ook het geval. En bij sommige werkgevers nog steeds. 'Assertief op het werk' is bedoeld voor mensen die afgeleerd hebben om voor zichzelf op te komen, of het nooit aangeleerd hebben. Dat het niet altijd even eenvoudig is om voor uzelf op te komen, blijkt uit de voorbeelden die de schrijvers aandragen. Ook al denkt u zich assertief op het werk te gedragen zijn er ongetwijfeld een aantal voorbeelden waarbij u zichzelf in meer of mindere mate zult herkennen. Dit maakt het boek des te interessanter. Velen zullen het boek aanschaffen om het gedrag van anderen te doorgronden of te willen beïnvloeden. Des te confronterender zijn de sterk gekozen, eenvoudige, maar zeer herkenbare voorbeelden die de schrijvers u voorschotelen. Het zal niet eenvoudig zijn om te ontkennen dat u zelf in een soortgelijke situatie heeft verkeerd. Het is namelijk niet altijd even eenvoudig om u assertief te gedragen. 'Assertief op het werk' geeft u meer inzicht in de verschillen tussen subassertief, assertief en agressief gedrag. Aan de hand van duidelijke voorbeelden worden deze verschillen helder toegelicht. De onderwerpen die verder behandeld worden zijn onder andere: communicatie, observeren en interpreteren, luisteren, spanning en ontspanning, verzoeken doen en weigeren, grenzen stellen, commentaar geven en krijgen, gedragspatronen, conflicten hanteren en onderhandelen. Als laatste wordt u geholpen om uw voornemens om te zetten in actie. 'Assertief op het werk' is goed leesbaar, en dusdanig opgebouwd dat u de verschillende aandachtsgebieden en hoofdstukken los van elkaar kunt lezen. Er wordt een duidelijke toelichting gegeven op de aspecten binnen communicatie, zoals verbale, non-verbale, inhoudelijke en relationele communicatie. Daarnaast kunnen de opdrachten in het boek u helpen om zelf aan de slag te gaan met deze nieuwe inzichten en kennis. Gedrag veranderen gaat niet eenvoudig maar tips zoals die in dit boek worden gegeven kunnen u daar beslist bij ondersteunen. De toelichtingen over non-verbaal gedrag en luisteren, zijn ondanks de open deuren zeer sterk beschreven. Luisteren kan op verschillende manieren, maar actief luisteren, een techniek die ook al jaren door Krauthammer gebruikt wordt in trainingen, is zeer goed beschreven in dit boek. Hierdoor kunt u een groot aantal nieuwe vormen van contactleggen ontwikkelen. Minder is het hoofdstuk over spanning en ontspanning, evenals de praktijkoefeningen die aangeraden worden. Die laatste zullen in een training ongetwijfeld de nodige ontspanning met zich meebrengen, maar komen in 'Assertief op het werk' niet tot hun recht. 'Assertief op het werk' is zeker een aanrader voor diegene die een beknopt en duidelijk boek over inzichten in relatie tot assertiviteit wil lezen, maar daar ook zelf graag mee aan de slag wil gaan. Conclusie: Carola van Dijk en Hans Elbers schrijven met 'Assertief op het werk' een boek dat u ondersteuning biedt bij het assertiever worden. In het boek staan theorieën, afgewisseld met veel praktijkvoorbeelden, suggesties, adviezen en praktische oefeningen die u helpen bij het nemen van de eerste stappen. U zult merken dat na het zetten van deze eerste stappen het eenvoudiger wordt om assertief te zijn.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.