Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De overname - een heldenreis

Dagelijks starten mensen een onderneming zonder zich soms te realiseren dat vanaf dat moment hun leven drastisch zal veranderen. Een deel hiervan neemt een bestaand bedrijf over van (on)bekenden of familie. Een fiks aantal potentiële ondernemers stapt relatief onvoorbereid in dit nieuwe avontuur. Voor Marjon De Stefano-Poulus reden om haar ervaring aan het papier toe te vertrouwen. Met 'De overname - een heldenreis' levert zij een praktisch inspiratie- en informatieboek voor iedereen die serieus overweegt om ondernemer te worden door middel van het overnemen van een bedrijf.

Peter Vermeulen | 14 juni 2011

Marjon De Stefano-Poulus heeft gekozen om 'De overname - een heldenreis' in drie fases op te bouwen. Dit zijn volgens haar de drie fases die je als kandidaat-koper van een bedrijf doorloopt: drijfveren voor het ondernemerschap, de eerste contacten met de verkoper en onderhandelen tot de aankoop er op volgt. Zelfstandig coach en bedrijfsovernameadviseur De Stefano-Poulus beschrijft per fase wat je als kandidaat-koper in de desbetreffende fase moet doen om uiteindelijk te komen tot een overname van een bedrijf. In de eerste fase, 'Drijfveren voor het ondernemerschap', komen een aantal onderwerpen aan de orde, waaronder het zelfonderzoek en hoe u de criteria bepaalt om het bedrijf te kiezen dat het beste bij u past. Zoals eerder beschreven, zijn er diverse ondernemers. Allereerst de pioniers die in de rubriek 'geboren ondernemers' vallen. Deze groep begint vaak gewoonweg met ondernemen en houdt instinctief rekening met alle belangrijke en noodzakelijke aandachtspunten. Maar aangezien dit de minderheid blijkt, komt De Stefano-Poulus voor de resterende potentiële ondernemers gelukkig met dit survivalgidsje. Hoewel er een aantal open deuren in staan, weet zij met enige humor u op de juiste weg te helpen. Dit gebeurt op een logische wijze en in de juiste volgorde zonder dat u de weg kwijt dreigt te raken. Een open deur voor sommigen is bijvoorbeeld dat u 'de eerste fase van uw bedrijfsovername pas af kunt sluiten, als u heel goed kunt benoemen wát u wilt, hoe u het wilt en wat de criteria zijn waaraan het bedrijf dat bij u past, voldoet.' Maar vele anderen kunnen deze deur niet eens vinden. Ook niet geheel onbekend zal het u voorkomen dat een goede voorbereiding noodzakelijk is. In deze eerste fase leidt de auteur u langs een aantal cruciale stappen. Na in de eerste fase de aandacht te hebben gelegd op: weten wat je wilt en wat je doel is, behandelt De Stefano-Poulus in de tweede fase: 'De eerste contacten met de verkoper'. In deze fase legt u verkennende contacten met potentiële verkopers. Hier dient u zich uiteraard inhoudelijk en mentaal goed op voor te bereiden. De onderhandeling over de aankoop van een bedrijf begint namelijk al bij het eerste contact met de verkopende partij. Hier moet u zich bewust van zijn en zich goed op voorbereiden. Zo wordt er aandacht geschonken aan de mentale voorbereiding welke hiervoor noodzakelijk is, variërend van houding tot respectvol handelen. Enigszins te verwachten is dat de auteur alle potentiële kopers adviseert om een goede adviseur te zoeken die uw belangen kan behartigen. Er volgen veel praktische tips voor het kiezen van de beste adviseur voor uw situatie, maar belangrijker nog: u wordt door de auteur op weg geholpen om alle noodzakelijke beslissingen overzichtelijk te kunnen ordenen en nemen. In de derde fase volgt het onderhandelen tot de aankoop erop volgt. Hierin wordt u op weg geholpen na te denken over de prijs en voorwaarden van de overname. Hoe u zich voor moet bereiden op de 'harde' factoren, zoals waardebepaling, juridische aspecten, fiscale zaken, due diligence en financiering. En hoe u zich voorbereidt op de 'zachte' aspecten, zoals de emotie in de onderhandelingen en kundig communiceren. In de eerste fase gaat het erom te weten wat je wilt en wat je doel is. In de tweede fase draait het vooral om voorbereid zijn, zowel inhoudelijk als mentaal. In de derde fase vinden de onderhandelingen plaats over de aankoop van het bedrijf, de cijfers worden doorgespit, afspraken juridisch vastgelegd. 'De overname - een heldenreis' helpt u op weg naar uw bedrijfsovername en helpt u met de belangrijkste vragen. Het behandelt de verschillende onderdelen van voorbereiding en keuzes die u moet maken. Het staat vol met praktische informatie over een bedrijfsovername. Zoals: het stellen van doelen, voorbereiding van gesprekken, valkuilen, maar ook de financiering, adviseurs, waardebepaling, onderhandelen en juridische en fiscale hoofdlijnen. Volgens de auteur weet u na het lezen van 'De overname - een heldenreis' hoeveel erbij komt kijken om een bedrijf over te nemen. Het is écht een uitdaging. Je kunt voor jezelf de afweging maken of je er voor gaat of dat je er maar liever niet aan begint. Hier worden de mannen van de jongens onderscheiden:

Dit kunt u ook invullen na het lezen van 'De overname - een heldenreis'. Ik zeg: geschikt
Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden