‘De kracht van de creatief leider’ trekt meteen de aandacht door een aantal vragen te stellen aan de lezer. Ben ik al een creatief leider? Mijn antwoord is op veel van de vragen ja, waardoor ik me afvraag of ik nog wel verder moet lezen. Ik besluit dit wel te doen en ben benieuwd welke nieuwe zaken ik over creatief leiderschap ga tegenkomen. Innovatie gebeurt op basis van ideeën. Geerts geeft aan dat het faciliteren van nieuwe ideeën een ander soort leiderschap vraagt. Een leiderschap waar vertrouwen wordt gegeven, waar vanuit zelfbewustzijn en zelfsturing leiding wordt gegeven, waar ideeën een kans krijgen en niet meteen worden afgedaan. Dit is creatief leiderschap. Belangrijk hierbij is dat de leider aandacht besteedt aan vaardigheden die we tegenwoordig nauwelijks nog in de schoolbanken meekrijgen, namelijk verbeelden, associëren en van perceptie veranderen. De creatief leider zal hier ruimte voor moeten bieden en op moeten sturen. Het uitstralen van positiviteit is hier erg belangrijk bij, dit is namelijk de voedingsbron van nieuwe ideeën. Het boek is erg inspirerend, maar blijft wel lang op de vlakte. Gaandeweg het boek vraag je je toch af waar de praktische tips blijven. In hoofdstuk 8 wordt er echter ruimschoots aan deze behoefte voldaan. Geerts gaat namelijk in op het creatieve proces en hoe dit gefaciliteerd kan worden door de creatief leider. Zo legt hij uit welke fases dit proces moet doorlopen. Fase 1 en 2 zijn bijvoorbeeld de probleemoriëntatie- en definitie. Belangrijk hierbij is dat er gewerkt wordt volgens de principes van ‘dynamische oordeelsvorming’ en via die wijze de probleemvraag zo scherp mogelijk gedefinieerd wordt. De kaders voor het creatieve proces worden hiermee gesteld. Geerts wijst je hier direct op een valkuil: dat bij een nauwe probleemdefinitie de oplossing erg voor de hand ligt. De probleemeigenaar kan namelijk denken dat hij zijn oplossing heeft gevonden en klaar is met het creatieve proces. Hier ligt dan ook een rol voor de creatief leider, namelijk om de volgende fase in te gaan: het uitschudden van ideeën. Geerts geeft een aantal spelregels mee voor het creatieve proces (o.a. uitstel van oordeel, kwantiteit boven kwaliteit, jokken mag, er mag gelachen worden en heb als leider en als groep extra aandacht voor ’t afwijkende, ’t naïeve en ’t domme) die ik in ieder geval vanaf vandaag ga toepassen. Ik weet zeker dat dit meer creativiteit in mijn werk en in mijn opdrachten gaat opleveren! Door de gekleurde bladzijden, afbeeldingen en korte teksten is het boek een feest om te lezen. Geerts geeft stof tot nadenken, inspireert en brengt de creatief leider in je naar boven!
Over Marthe van der Molen
Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.