Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aan de slag met het nieuwe werken

Waarom kunnen we als organisatie niet langer wachten om met het nieuwe werken aan de slag te gaan? Al was het maar omdat de nieuwe generatie medewerkers niet anders meer wil en kan. Dik Bijl beschrijft dit in zijn nieuwste boek 'Aan de slag met het nieuwe werken'. Gelukkig geeft hij ook een plan van aanpak.

José Otte | 22 december 2009 | 3-4 minuten leestijd

Dik Bijl noemt een drietal kwalificaties die hij globaal het resultaat noemt van het nieuwe werken: effectief, efficiënt en plezierig. Daarnaast begint hij al in zijn voorwoord bij de nieuwste versie van zijn boek om ons uit te leggen hoe het nieuwe werken werkt. Zo geeft hij aan dat hij dit boek zelf uitgegeven heeft omwille van de vrijheid die hij daardoor kreeg. Hij heeft zijn boek eerst in een gratis pdf op zijn website gezet en heeft in de hardcoverversie die ik lees de op en aanmerkingen verwerkt die hij op zijn website kreeg.

Dit heet crowdsourcing en is ook een onderdeel van het nieuwe werken; samenwerken buiten de muren van de eigen organisatie. Op de vraag waarom het nieuwe werken nodig is, krijgen we direct aan het begin van het boek antwoord. Uit cijfers blijkt dat de economische groei per hoofd van de Nederlandse bevolking steeds kleiner wordt. Daarnaast blijkt dat Nederland slechts 1,7% aan R&D besteedt en maar liefst 75% van de Nederlandse bedrijven niet aan innovatie doet. Ondertussen werken we langer door, vergeten we rust te nemen en vooruit te kijken naar de dingen die er echt toe doen. Hieruit kunnen we opmaken dat we minder ondernemend zijn en dat we kansen missen. Het nieuwe werken begon in mei 2005 met een whitepaper van Bill Gates. Maar diverse componenten van het nieuwe werken zoals empowerment en kantoorinnovatie zijn begrippen die al langer rond gaan. Dienend leiderschap is een begrip dat al een tijdje rond gaat en vooral populair is geworden door managementgoeroes als Stephen Covey, Peter Senge en Ken Blanchard. Andere belangrijke begrippen voor het nieuwe werken zijn de netwerkorganisatie, business process management, kennismanagement en zelfsturing. Het internet zorgt voor een grote katalysator en versneller van het nieuwe werken. Door de technologie en de globalisering is een overvloed aan producten en diensten ontstaan. Het aanbod is veel groter dan de vraag en dat zet druk op bedrijven. De stelling die aanhangers van het nieuwe werken poneren, is de volgende: organisaties worden effectiever en efficiënter (en leuker om voor te werken) door de medewerker meer vrijheid te geven in hoe die zijn werk doet, waar hij dat werk doet, wanneer hij dat werk doet, met welke hulpmiddelen hij dat doet en met wie hij daarbij samenwerkt. Dik Bijl voert ons langs de espressobar bij Microsoft en het kantoor van Interpolis in Tilburg om ons te laten zien hoe het nieuwe werken tot uitvoering komt binnen bedrijven. Door de technologie van de laatste jaren is deze steeds makkelijker toepasbaar. Wat we los van het Angelsaksisch of Rijnlands model zien gebeuren, is een evolutie van organisaties van statisch naar dynamisch. Bij de cultuur van organisaties gaat het om twee hoofdonderdelen: de kernwaarden van de organisatie en het leiderschap. Beide zijn met het nieuwe werken probleemloos in te vullen, zodat een dynamische organisatie kan ontstaan. In het tweede deel van het boek krijgen we een inkijkje in de keuken bij bedrijven die het nieuwe werken hebben omarmd. We zien dat bijvoorbeeld dat een verhuizing een mooie aanleiding is om het nieuwe werken toe te gaan passen. Veel organisaties halen externe expertise binnen, dat is ook nodig omdat ervaring en expertise nodig is en die is zelden voorhanden in de organisatie zelf. Dik Bijl geeft ons aan het eind van zijn boek een plan van aanpak om zelf aan de slag te gaan met het nieuwe werken. En als kers op de taart is er een test: Ben je toe aan het nieuwe werken? Ikzelf kan bijna niet wachten tot iedere organisatie met het nieuwe werken is begonnen. Heerlijk, weer eigen verantwoordelijkheid bij de mensen. Zelf nadenken over carrière en loopbaanpaden!

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden