Het boek Superfijne klanten biedt praktische inzichten die niet alleen blijven hangen, maar je ook direct aanzetten tot actie. Waar ik mee aan de slag ga? De klantadviesraad. Een eenvoudig concept waarin je klanten direct betrekt bij je ondernemingssucces, wat gegarandeerd leidt tot niet alleen productieve, maar ook leuke avonden waar je iets leert.
Van Klant naar ambassadeur
Jos Burgers pleit voor een strategie die de positieve effecten van mond-tot-mondreclame benut door gericht tijd en middelen in te zetten. Dit idee is niet nieuw, maar de manier waarop wel. Hij gaat niet in op de vraag wát mond-tot-mondreclame is, maar op hoe je het effectief inzet. Door je superfijne klanten — zij die je waarde erkennen en bereid zijn daarvoor te betalen — in je marketingstrategie te betrekken, transformeer je hen in enthousiaste ambassadeurs van je merk.
Superfijne klanten moet je verdienen
Burgers benadrukt een belangrijk verschil tussen klanten kopen via advertenties en klanten verdienen door vertrouwen en betrokkenheid. Deze aanpak is gebaseerd op het principe dat succesvolle ondernemers hun klanten de marketing laten doen. Dit leidt niet alleen tot authentiekere relaties, maar versterkt ook het geloof in je product of dienst door de meest overtuigende vorm van marketing: persoonlijke aanbevelingen.
De lessen uit een ander boek van Burgers, Eén fan per dag, zijn volledig geadopteerd door Martijn Verspeek. Eigenaar van Installatiebedrijf Verspeek uit Valkenswaard. Zo goed zelfs, dat Burgers dit bedrijf nu als voorbeeld gebruikt in dit nieuwe boek. Verspeek is iemand die weigert te betalen voor advertenties omdat hij begrijpt dat je superfijne klanten moet verdienen.
Een adviesraad van klanten
Een praktisch advies in Superfijne klanten is het opzetten van een klantadviesraad. Dit concept nodigt je uit om direct feedback en ideeën van je doelgroep te integreren in je bedrijfsstrategie. Het gaat om het kiezen van klanten die niet alleen financieel waardevol zijn, maar ook in staat en bereid zijn om als ambassadeur op te treden. Een mooie vorm van klantbetrokkenheid, waarbij zowel de klant als het bedrijf profiteren van een oprechte en constructieve dialoog. Of dat bij elk bedrijf past? Daar kom je alleen achter door te experimenteren.
Ben je op zoek naar duurzame groei en succes? Dan is Superfijne klanten voor jou geschreven. Dit managementboek is zó dun, zo simpel en zo doeltreffend dat het zonde van je tijd is om ‘m niet te lezen. Zoals altijd slaagt Jos Burgers erin om met eenvoudige taal een blijvende indruk te maken, waardoor je als lezer niet alleen geïnspireerd raakt, maar ook direct aan de slag wilt gaan.
Superfijne klanten. Hoe kom je eraan? Door het klantbelang boven je eigen belang te stellen.
Dit artikel staat in het julinummer van Managementboek Magazine. Deze editie lees je hier >
Over Nick Janssen
Nick Janssen is eigenaar van Weejoo. Een enthousiaste spreker en trainer over gedragspsychologie, persoonlijk leiderschap en storytelling. Daarnaast helpt hij bedrijven om een sterkere emotionele connectie met hun doelgroep op te bouwen. En dat begint met het overtuigen van de interne organisatie.