Recensie

Wat moet ik toch met Gerard?

De titel Wat moet ik toch met Gerard? herbergt ‘bestseller potentie’ die nog even wordt versterkt door de voor managers pakkende ondertitel: ‘Effectief omgaan met lastige medewerkers’. En omdat de inhoud ook nog eens deugt, ligt die ‘bestseller status’ op de loer, maar los daarvan is dit boek een zinvolle aanvulling op de reeds verschenen titels over het omgaan met dwars personeel.

Ronald Buitenhuis | 25 maart 2011 | 2-3 minuten leestijd

Het Anti-klaagboek. Onze ijsberg smelt! Managementboeken met aansprekende titels doen het verkooptechnisch altijd goed. Wat moet ik toch met Gerard? heeft het in zich om zich in dat rijtje te nestelen, want wie heeft er geen last van lastige medewerkers? En vraagt zich in gemoede af hoe daar effectief mee om te gaan?

Maar een waarschuwing is op zijn plaats! Dit boek van Wim Geerts gaat veel minder over lastige medewerkers als wel over de incompetente leidinggevenden die maar niet met ogenschijnlijk lastige mensen om kunnen gaan. Sterker nog: misschien zijn de medewerkers wel helemaal niet lastig, en is het gros terug te voeren naar de leider zelf. Wat moet ik toch met Gerard? is dus eigenlijk een cursus leidinggeven.

Zijn er dan helemaal geen lastige medewerkers? Zeker wel, maar niet veel. Met één op de tien of zelfs vaker één op de honderd, heb je ze wel gehad. De crux van het betoog van Geerts is dat leiders hun mensen moeten motiveren, ze moeten hun medewerkers uitdagen. Doe je dat niet, dan worden mensen ‘lastig’. Maar volgens de auteur zijn het zogenaamde ‘goudhaantje’, de ‘perfectionist’, de ‘arrogante betweter’, de ‘roddelaar’, en zelfs het ‘zwarte schaap’ heel gemakkelijk te kneden tot gepassioneerde medewerkers. En dat is een stuk effectiever dan ze te bestempelen als lastige medewerker, als excuus om vervolgens de boel maar de boel te laten.

In het eerste deel van zijn boek benoemt Geerts welke ‘lastige medewerkers’ er zijn. In het tweede deel geeft hij een goed gevulde gereedschapskist met allerlei instrumenten om ‘lastige medewerkers’ aan te pakken. Hebben we hier te maken met ‘rocket science’? Absoluut niet. Veel van wat er staat, is ruimschoots bekend. Maar het inzicht dat het vaak gaat om de ‘onbekwame’ leider en niet om de ‘lastige’ medewerker, is toch een meer dan interessant vertrekpunt. Vooral middelmanagers doen er goed aan om eens vanuit dat perspectief naar zichzelf te kijken, en wie weet zijn er dan opeens een heleboel minder lastige werknemers.

Volgens de auteur is er iets mythisch ontstaan rond het begrip leiderschap. Alsof leiderschap een soort gave zou zijn, van mythische proporties. Natuurlijk, aanleg is mooi meegenomen en zelfs tot op zekere hoogte belangrijk. Dat geldt voor veel zaken dus ook voor leiderschap. Maar zonder oefening zal er nooit kunst worden gebaard. Dit boek van Geerts is een mooie en stimulerende aanzet daartoe.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.