Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Factor MOED! - Durven kiezen en volharden in BV Nederland

Hoe vaak hoor je iemand niet zeggen: ‘Mijn directie staat niet achter me’, ‘Mijn collega begrijpt me niet’ of ‘Mijn collega’s doen toch hun eigen zin’. Meestal blijft het daar ook bij en kruipt diegene terug in zijn schulp, verongelijkt en vol gevoelens van onbegrip.

Peter Streefkerk | 20 maart 2017 | 5-7 minuten leestijd

De boze buitenwereld laat hem of haar in de kou staan, maar is dat wel zo? Wat zou er zijn gebeurd als hij of zij de moed had gehad om de ‘confrontatie’ in een gesprek met zijn directie of collega aan te gaan. In het boek Factor MOED! van Marinka Lipsius en Remco Claassen krijgen die mensen de instrumenten aangereikt om nu wel hun moed te tonen als ze tegengas krijgen.

Wat houdt moed nu precies in?

In het eerste deel van het boek neemt auteur Marinka Lipsius je mee in alle facetten van het begrip moed. Ze laat daarbij veel mensen aan het woord, die ooit hun moed hebben getoond bij wat ze deden, volhielden en vaak slaagden in wat zij voor ogen hadden. Gewone mensen, net zoals iedereen om je heen, die onbewust of bewust de knop konden omzetten om keuzes te maken. Keuzes die veel mensen in de praktijk overlaten aan het hogere management of hun collega’s binnen bedrijf of organisatie. Niet omdat ze die keuzes niet willen maken, maar omdat ze het niet durven. Hebben we het dan alleen maar over grote, in het oog springende, moedige acties? Nee, het zijn vaker de kleine alledaagse dingen, zoals een reactie geven op een onbehoorlijke opmerking tijdens een gesprek of vergadering of een collega wijzen op de fouten die hij heeft gemaakt. Als je doet wat je altijd hebt gedaan, zul je krijgen wat je altijd hebt gekregen.

Wie durft … … actie te ondernemen

In het eerste deel van het boek koppelt Marinka Lipsius moed aan begrippen als zelfkennis, zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, angst, positieverlies en vrijheid. Als je deze begrippen plaatst in de context van de omgeving waarin je functioneert, realiseer je je pas echt waarom je moed nodig hebt bepaalde onderwerpen bij je collega’s in het management, je afdeling of je team ter discussie te stellen. Je gaat het pas zien als je het door hebt, geldt ook hier. Waarom acteer je vaak voorzichtig en terughoudend richting de rest van jouw bedrijf of organisatie? Veel van de daaraan ten grondslag liggende redenen en hun onderlinge samenhang staan zeer goed beschreven in het eerste deel, waarmee Marinka Lipsius een stevig fundament legt voor de rest van het boek.

Kompassen, bruine broeken en de ego-wasstraat

Voor wie bekend is met het fenomeen Remco Claassen zijn de bovenstaande woorden grotendeels bekend terrein met uitzondering van de ego-wasstraat. Het tweede deel van het boek is van zijn hand. Net als bij zijn trainingen, seminars, workshops en andere spreekbeurten neemt hij ook hier geen blad voor zijn mond (figuurlijk dan). Vanuit het meer theoretisch georiënteerde eerste deel is de overstap naar het meer praktisch geschreven tweede deel een reuze stap. Dat komt met name doordat de schrijfstijlen van auteurs Marinka Lipsius en Remco Claassen nogal ver uit elkaar liggen. Remco Claassen legt uit dat je voor maken van keuzes richting (kompas) en moed (bruine broek) nodig hebt, waarbij je moed gevoed wordt door je ego. Aan de hand van verschillende soorten zeer herkenbare ego’s als de angsthaas, de brokkenpiloot en de ster maakt hij duidelijk dat je je ego op een gezonde manier kunt ontwikkelen via introspectie, directie, actie en evaluatie (de ego-wasstraat).

Moedig leiderschap, hoe pak je dat aan

Het derde deel van het boek ten slotte gaat over durven, doen en moedig leiderschap. Het moedig zijn wordt daarbij gekoppeld aan het tonen van persoonlijk leiderschap. Dat kan alleen als je je bewust bent van je verantwoordelijkheid, zowel naar je collega’s, je familie en vrienden en de buitenwereld. We hebben het dan niet over exceptionele situaties als een auto die voor je neus het water in rijdt en waarbij je in een fractie van een seconde moet beslissen wat te doen. Het gaat hier over moedig gedrag vertonen in normale alledaagse situaties waar je als mens mee te maken krijgt. Zelfkennis, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen zijn hiervoor essentieel, maar dat komt je niet aanwaaien. Daar moet je tijd aan besteden, alleen of samen met een coach of met collega’s die tegen dezelfde zaken aanlopen.

Dagelijkse realiteit vraagt moedig gedrag

Het is al vaker gezegd. Je kunt daadwerkelijk bijdragen aan veranderingen en innovatie binnen je eigen bedrijf of organisatie als je daar de moed en het lef voor hebt. Als je voor jezelf de doelstelling hebt geformuleerd dat je je positie binnen dat proces wilt verstevigen, zul je moedig gedrag moeten vertonen richting je collega’s. Het is een illusie te veronderstellen dat veel van de noodzakelijke veranderingen uit zichzelf tot stand komen. Daar is wel enige inspanning en moed van jezelf voor nodig.

Eindoordeel

Factor MOED! vraagt een open mind van de lezers over het onderwerp moed. Het betekent met name dat je je kwetsbaar moet opstellen. Doe je dat niet, dan kun je het boek links laten liggen. Om in de woorden van de auteurs te spreken: dit boek vraagt moed en lef om het te lezen, je bewust te worden van je eigen gedrag in relatie tot het vertonen van moedig gedrag. Is het boek daarmee een zelfhulpboek? Nee, zeggen de auteurs in de inleiding. Ze willen je tot nadenken aanzetten. Is het boek dan misschien een managementboek? Nee, ook daar hoort het boek eigenlijk niet thuis, omdat het tonen van moed niet alleen beperkt blijft tot de zakelijke omgeving van je bedrijf of organisatie. Ook in je privésituatie thuis of op straat wordt er vaak moed van je gevraagd. Misschien wel vaker dan je lief is. Mocht zo’n situatie zich voordoen, prijs je dan gelukkig dat je dit boek hebt aangeschaft en dat je weet hoe het in elkaar zit. Dat vergroot de kans op succes.

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is mede-eigenaar van Starck Training & Development en eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop, mede-auteur van het boek E-commerce & E-business en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen. Samen met Octavia Siertsema is hij auteur van een podcast-serie over aanbesteden (allesoveraanbesteden.nl).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden