Toch kan de juiste inzet van online marketing leiden tot groei van je bedrijf en een winstgevend resultaat. Bart van den Belt hoopt de lezers met zijn boek De online marketingmachine te kunnen helpen hun droom te realiseren door online van een laagdrempelige kennismaking tot een duurzame relatie met de klant te komen.
Lang niet alle zzp’ers zijn ook ondernemers. Men is goed in zijn of haar vak, maar vindt het lastig dit over te brengen naar de potentiële klant. Ik hoor het om me heen: ‘Ik vind het lastig mezelf te verkopen’. Toch denk ik dan altijd dat dat helemaal niet nodig is. Het boek bevestigt mijn gedachten hierover. Je hoeft jezelf (je bedrijf) niet te ‘verkopen’, maar online zichtbaar zijn is wel erg belangrijk. En van enorm toegevoegde waarde om je bedrijf te laten groeien. Hoe je dat doet? De basis wordt uit de doeken gedaan in dit boek.
Kwaliteit voor kwantiteit
In het boek staan de vele kanalen van online marketing opgesomd. Het zijn er nogal wat. Om je als ondernemer direct op alle vlakken te begeven is natuurlijk helemaal niet nodig. Bovendien moet je ook niet alles wíllen, aldus de auteur. En daar kan ik me geheel in vinden. Zeker als kleine ondernemer moet je keuzes maken. Belangrijk is te weten waar jouw doelgroep zich bevindt en je op die kanalen richten. Die van mij zit bijvoorbeeld minder op Facebook en daar ligt dan ook niet mijn focus. Eigenlijk merk je al snel genoeg welk kanaal voor jou werkt.
Trek de Yeehaw-klanten aan
Wat in ieder geval een eerste vereiste is voor een goede zichtbaarheid is een goede website. Daar heeft de auteur veel over te vertellen in het boek. Door een website goed in te zetten ga je als ondernemer stappen maken. Het is je hoofdkanaal van waaruit heel veel wordt gezonden en hopelijk ook binnenkomt. Hierover lees ik veel interessants. Je hebt met zoveel zaken te maken om goede resultaten te behalen. Denk aan zoekmachineoptimalisatie, conversie en bloggen. En uiteindelijk door het delen van de juiste content. Naarmate het boek vordert word ik enthousiaster. Een term als ‘Yeehaw-klanten’ (klanten waar je ’s morgens enthousiast je bed voor uit komt) maakt dat ik nog vrolijker word. Dat is toch het doel waar je voor moet gaan.
Focus op groei
Doordat het boek heel overzichtelijk is ingedeeld kun je je richten op dat deel van het boek dat jou aanspreekt of dat kanaal waar jij je op wilt gaan richten. Of het dus gaat om e-mailmarketing, de website of social media. Door de heldere inzichten, opsommingen met tips, schema’s, maar vooral door de stappenplannen wordt het je eenvoudiger gemaakt om aan je online marketing te werken en meer zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren. Echter wel met de kanttekening dat enige basiskennis van online marketing toch wel noodzakelijk lijkt. Zo wordt bijvoorbeeld de effectiviteit en inzet van een autoresponder en het automatiseren van je contentplanning beschreven, maar dat zal voor menig beginner nog even een stapje te ver zijn om op te pakken. Om dit zelfstandig te gaan doen is verdere verdieping hierin toch echt wel vereist.
Ben je op zoek naar een boek dat uitlegt welke mogelijkheden er zijn om je zichtbaarheid online te vergroten via o.a. je website en e-mailmarketing? Dan ga je van dit boek vast wijzer worden. Naast de basisprincipes van online marketing biedt het boek een superhandige conversieoptimalisatie checklist die je website zeker gaat verbeteren. Een boek waar ik in ieder geval vast nog eens vaker in terug ga bladeren. Om de droombaan die ik heb wellicht nog mooier te maken?
Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.
Over Ineke Smits
Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.