Pieter geeft een duidelijke definitie van eigenaarschap: ‘Eigenaarschap is ergens voor zorgen wat je belangrijk vindt en wat voelt alsof het jouw kindje is’. Vanuit het voorbeeld van zijn dochter die ’s morgens zijn havermoutpap even door moet roeren terwijl hij onder de douche staat, laat hij zien wat eigenaarschap is. Het onderwerp eigenaarschap begon bij hem in een presentatie die hij moest geven, waar hij onderzoek voor deed. En daarna heeft hij veel mensen gesproken om tot een model te komen met zeven randvoorwaarden die leiden tot meer eigenaarschap. Aan het eind van ieder hoofdstuk worden concrete do’s en don’ts gegeven die direct toepasbaar zijn in de eigen praktijk. Er staan kaders met tekst in die de diepte ingaan. Het meest belangrijke bij het scheppen van eigenaarschap in je organisatie is natuurlijk eigenaarschap bij jezelf.
Eigenaarschap zit in iedereen die in staat is om zijn/haar verbeeldingskracht in te zetten. We kennen daar allemaal de beroemde voorbeelden van (Mandela, Jobs etc) maar als jij leidinggeeft en er komt iemand uit je team naar je toe die een idee heeft, vraag dan of hij het voor zich ziet en wat hij nodig heeft om het voor elkaar te krijgen. Dus aandacht richten of focus aanbrengen helpt bij eigenaarschap. Maar het lukt niet altijd om iets af te maken of te krijgen. Onze aandacht wordt al snel gekaapt. Als we met volle aandacht aan iets werken ontstaat flow. Flow is een toestand waarin mensen vaak de tijd uit het oog verliezen, ze gaan volledig op in hun werk, of sport. Dat geeft een goed gevoel.
Als je je talenten inzet is de kans groot dat je flow ervaart en dat je werk energie geeft.
Nu zie je steeds meer organisaties die op een andere manier zijn georganiseerd dan vroeger. Denk aan zelfsturende teams, scrummen, holocratie, Semco-stijl, agile etc. De essentie is dat iedereen wordt meegenomen in de gezamenlijke bedoeling. Als leidinggevende hoef je dan geen functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren. Als manager moet je dan op zoek gaan naar wat helpt om een gevoel van eigenaarschap bij de medewerker aan te wakkeren.
Wie zorgt dat het goed komt? is een makkelijk leesbaar document geworden, waar jammer genoeg niet gewerkt is met andere vormen dan tekst. Daardoor is het wat droog.
Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.