Het boek begint bij ‘pitches’ die bepaald niet allemaal succesvol verlopen. De ‘wow’ ontbreekt in veel pitches. Wie herkent dat niet: je hebt een goed idee, maar over de wijze waarop je je boodschap vertelt, maak je je minder druk, dat zie je later wel… Wanneer we ons realiseren dat tijd een zeer belangrijke factor is en we dus zeer weinig tijd krijgen om onze boodschap over het voetlicht te brengen, is het duidelijk dat we juist zeer goed moeten nadenken over de presentatie van ons idee. De ziel is maar al te snel uit een idee, aldus de auteur. Hendriks laat alle facetten zien waarmee je mee te maken kunt krijgen, wanneer je anderen iets van jouw passie wilt tonen. En dat zal waarschijnlijk ruim meer zijn dan de meesten denken.
Een eyeopener is direct het onderscheid tussen begin en eind van het idee. Met het begin duidt Hendriks ‘het idee’ zelf aan. Wat is de context? Wat is de gebeurtenis, wat speelt er, wat heb jij ervan geleerd? Oftewel: beschrijf je wow-moment. Maar dan direct erachteraan naar het eind van het idee: de impact. Denk na over de vraag: wat moet jouw idee opleveren? Lezers die bekend zijn met ‘The piramid-principle’ van Marga Minto zullen dit bekend voorkomen. Je probeert je als het ware te verplaatsen in de ander die naar jouw idee luistert. ‘Wat zou hij nu willen weten?’ Door die vragen te stellen, voorkomen we dat we allerlei ‘en-toen-en toen-verhalen’ gaan ophoesten waardoor de ander afhaakt en jouw idee geen opvolging zal vinden.
Het boek roept veel associaties op, natuurlijk met (de onvermijdelijke) Simon Sinek waar de auteur expliciet naar verwijst als hij het heeft over het waarom van je idee. Maar een andere associatie die ik heb bij dit boek, is die van De reis van de held van Joseph Campbell. Mytholoog Campbell stelde dat mensen een held kunnen zijn in hun eigen levensverhaal, maar dat ze daar wel de pijn voor moeten durven aan te gaan en de bijbehorende ongemakken. Zijn ze bereid om uit hun comfortzone te stappen? Ook Hendriks gaat die pijn en het ongemak niet uit de weg om een idee verder te helpen. Hij spreekt van verstoringen en ze maken een essentieel onderdeel uit van de verhaalopbouw van het idee. Verstoringen, zo stelt Hendriks, komen voort uit conflicten. En door het conflict aan te gaan, is er sprake van ontwikkeling.
Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal gereedschappen in de vorm van een checklist die aan de hand van vragen de lezer de essenties van het hoofdstuk meegeven. Maar wie mocht denken dat dit boek achter het bureau is geschreven, heeft het mis. Ook de praktijk komt aan het woord en weet Hendriks de wow momenten goed te beschrijven van de ideeën die resulteerden in o.a. The bank of the free, elektrisch rijden en de Scoozy en hybride zonnepanelen.
Uitgebreid wordt stil gestaan bij presentatievaardigheden. Nu kun je die niet leren uit een boek, maar de tips die Hendriks de lezer aanreikt zijn zonder meer de moeite waard. De bekende driedeling logos (waarachtigheid), ethos (je persoonlijkheid inzetten) en pathos (mensen emotioneel raken) blijkt een goede kapstok te zijn om de boodschap van het idee goed over te dragen. Maar de tip: zet elk stukje tekst om in een beeld, kende ik niet en vind ik de moeite waard van om te proberen.
Ook geeft Hendriks je mee dat het goed is na te denken over de doelstelling van je presentatie. Wat wil je eigenlijk: overtuigen, inspireren, vermaken of informeren? Dat dat elk doel een andere aanpak vereist, is evident. Maar dat vereist dat je je daar wel bewust van bent. Hendriks brengt die bewustwording in The Wow Starts Now aan. Een zeer praktisch boek en heerlijk leesbaar.
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.