Openbare satellietbeelden van hetzelfde landschap uit opeenvolgende jaren volgen elkaar in zijn uiteenzetting stapsgewijs op: het bewijs is te leveren. Maar hoe doe je dat dan? En wat kan ik er mee als marketeer?
Internetresearch
Een klein jaar later krijg ik deze titel voorgeschoteld: Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Met het oprechte verzoek of ik het wil lezen en beoordelen. Als onderzoeker zeg ik natuurlijk: “Ja.” Het voorwoord van diezelfde Triebert is al genoeg voor mijn positieve beslissing. Twijfel heb ik wel over dat journalistieke deel. Hoe azijnpisserig kan het worden? Want het blijven wel journalisten, nietwaar? Maar bovenal, wat kan ik er mee in de dagelijkse marketingpraktijk?
Datajournalistiek
Nog nooit hadden we zo veel informatie ter beschikking. Maar die hoeveelheid betekent niet per definitie dat er meer feiten zijn. We leven in het zogenoemde post-truth tijdperk van fake news en alternative facts. We kiezen de feiten die ons wereldbeeld bevestigen. Het scala aan online tools en digitale onderzoeksmethoden is gelukkig een uitstekende uitbreiding van de gereedschapskist voor de moderne journalist. Tenminste, als je weet hoe die te gebruiken.
Ingewikkelde zoekopdracht
Een ingewikkelde zoekopdracht lijkt namelijk op de welbekende speld in de hooiberg. Want voordat je gaat naar een speld zoeken, moet je weten of je niet op zoek bent naar een naald, een draad, een naaimachine of de hooiberg. De zesde, van de grond af opnieuw opgebouwde, editie van het Handboek Internetresearch & Datajournalistiek van Andrew Dasselaar en Jerry Vermanen helpt je hierbij. Tenminste, als je de vriendelijke uitgever mag geloven. Tijd dus om dat zelf te onderzoeken.
Boordevol informatie
Het is geen bundel die je even in een avond uitleest. Het zit zo boordevol informatie en is dan ook nog eens ruim 400 pagina’s dik… Maar zowel met hele coole als hele vette informatie die – met enige interpretatie – bijzonder geschikt is voor marketeers. En eigenlijk is te stellen dat dit handboek er vooral is voor ambitieuze marketeers. Die bovendien naast hun scherm 5 centimeter ruimte – in de breedte – vrij hebben. Want dit boekwerk lees je in stukken. En dan in stukjes. Om het vervolgens stuk te lezen.
Dit boek verdient het om door marketeers gelezen en toegepast te worden.
Helder instructies
Dit boek verdient het om door marketeers gelezen en toegepast te worden. Zo krijg je in hoofdstuk 8 heldere instructies hoe je geheel geautomatiseerd relevante informatie verkrijgt. Als je dat vertaalt naar de toepassing voor je merk en organisatie – respectievelijk de concurrentie – krijg je elke ochtend op hetzelfde moment de meest actuele stand van zaken onder ogen. Dat maakt je als marketeer slagvaardig in je organisatie – en misschien wel slagvaardiger dan ooit.
Essentie onderzoek
Het handboek biedt bovendien prachtige benchmarks van de manier waarop jij voor je marketingplannen de beste input verzamelt, zonder direct buiten de deur te shoppen. Dan wel je onderzoeksvraag zodanig specifiek te maken, dat je met minder tijd en minder moeite – €€€€€ – de juiste hypotheses formuleert. Daar helpt hoofdstuk 12 dan weer bij: 5 vuistregels om dat onderzoek tot de essentie terug te brengen en hanteerbaar te houden.
Marketingproblemen
Een leeswijzer voor dit handboek is wat mij betreft eenvoudig: reserveer elke dag 5 tot 7 minuten voor een hoofdstuk – of een deel er van. Plak een uitstekende post-it op die bladzijden waar je iets van je marketingproblemen herkent. Die werkwijze helpt om naar relevante oplossingen te werken. Wat mij betreft, leer je bij wijze van spreken de 10 pagina’s van de hoofdstukindeling uit je hoofd. Dan vind je snel en zeker waar je naar op zoek bent.
Complexe materie
Mijn advies? Elke dag een stukje Handboek Internetresearch & Datajournalistiek. Precies zoals een goed marketingonderzoeker werkt naar de eindconclusie, die in ons vak marketing vaak al het grootste deel van het antwoord geeft in een veranderende positionering of propositie. De manier van schrijven van beide journalisten is makkelijk en begrijpelijk: de schrijfwijze van Dasselaar en Vermanen is constructief, oplossend en bijdragend. Echt heel prettig om te lezen – en dat maakt de vaak complexe materie weer heel toegankelijk.
Ambitieuze marketeers
Kortom, Handboek Internetresearch & Datajournalistiek is sterk aanbevolen. Maar uitsluitend voor ambitieuze marketeers. Want je mot wel effe een interpretatieslagje willen maken en kritisch – azijnpisserig – naar je eigen werk willen kijken. En oh ja, die titel had best wat korter of eenvoudiger gemogen…
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.
Deze recensie verscheen eerder op www.customertalk.nl
Over Jacques Koster
Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Startte Opmaat media consultancy. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen. En fietser: voor ontspanning, maar regelmatig net zo fanatiek als in zijn vak.