Godin beantwoordt deze vragen en meer op diepgaande, heldere en praktische wijze. Hier spreekt een meester tegen ons, die marketing begrijpt en helpt verder ontwikkelen. Een indrukwekkend boek!
Je hebt marketinggoeroes en marketinggoeroes. Natuurlijk moet een marketeer Sharp, Frambach, Merks –Benjaminsen, Franzen en Kotler lezen en bestuderen, ook Godin hoort zeker in dat rijtje thuis, ergens vooraan. Laat dit één van de boeken zijn die je van hem leest. Het boek is niet alleen voor marketeers trouwens, maar voor iedereen die met strategische marktgerichte vraagstukken bezig is. Het boek vindt zijn oorsprong in de seminars die Seth al jaren geeft. In ruim 20 korte hoofdstukken zet hij uiteen waar het tegenwoordig om draait in marketing. Een samenbundeling dus van het gedachtegoed van Godin, opgebouwd in de afgelopen 30 jaar. De logische volgorde moet je daarom af en toe zelf zoeken.
Godin behandelt het vakgebied in de breedte, dus niet alleen de P van promotie, of een digitale focus. Toch telt het maar 200 pagina’s, en dat bevordert de toegankelijkheid. Alle relevante onderwerpen zoals: positioneren, productontwikkeling, doelgroep, segmentatie, prijsstrategieën, de rol van een merk en consumentenpsychologie passeren de revue. Menig hoofdstuk is gelardeerd met schitterende inzichten als: ‘Het doel is niet je werk te personaliseren. Het doel is je werk persoonlijk te maken.’ En: ‘Marketeers moeten geen gebruik maken van consumenten om het probleem van hun bedrijf op te lossen; marketeers moeten marketing gebruiken om de problemen van mensen op te lossen.’
Godin zet uiteen dat marketing gaat over verandering brengen. Vraagstukken als: Voor wie is de verandering en waartoe dient de verandering die marketeers proberen te bereiken? Bij het beantwoorden is het van belang om specifiek te zijn, scherp te segmenteren en niet massaal te willen zijn. Godin gaat er vanuit dat mensen keuzes maken voor een groot deel gebaseerd op status en het in stand houden van deze status binnen een bepaalde groep (‘mensen zoals wij’). Vanuit deze hoofdgedachte maakt het boek uitstapjes naar tactieken. Tactieken als brand marketing (niet meetbaar) en direct marketing (meetbaar). Marketingexecutie wordt hiermee op originele en steekhoudende wijze in perspectief geplaatst, maar het kost soms even tijd om het tot je door te laten dringen.
Marketeers zijn er om op oprechte wijze de wereld te veranderen. Voor de marketeers betekent dat: Zien wat anderen zien. Spanning opbouwen. Afstemmen op doelgroepen. Ideeën creëren die zich verspreiden. Op zoek gaan naar de kleinste rendabele markt. Zoek de randen op van de markt, ga niet voor de massa. Empathisch zijn. Hoe word je ontdekt als bedrijf? Godin is daarbij wars van hypes en concentreert zich op tijdloze instrumenten zoals: verhalen vertellen, verbinden, ervaringen creëren. De marketeer moet zich vaak de structurele magische vraag blijven stellen: ‘voor wie is het?’ Zodra de marketeer dat helder heeft zullen er deuren opengaan.
Volgens de auteur is het ook tijd om uit de social media carrousel te stappen, die alleen maar sneller draait maar nergens heen gaat. Het is tijd om te stoppen met je opdringen. Het is tijd om te stoppen met spammen en net te doen alsof je daartoe gerechtigd bent. Het is tijd om te stoppen met smeken of mensen je cliënt willen worden. Het is tijd geworden om te gaan voor een duurzame, rendabele weg. Hoe de markteer dat doet wordt uitgelegd. Onderbouwd met korte relevante casuïstiek. Het boek eindigt met ethische weerspiegelen over wat we doen als marketeer.
Dit is nu marketing zet je als marketeer aan het denken, het schudt je wakker, brengt je uit je comfortzone en laat je niet zo snel meer los. Kortom: lezen marketeers!
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com