Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Podcast

Katja Staartjes over de weg naar de top

De Mount Everest leek een ‘berg te ver’ voor Katja Staartjes. Met de nadruk op ‘leek’, want een aantal jaren geleden stond zij toch op die ultieme top. In haar boek Top-inspiratie slaat Staartjes de brug tussen bergbeklimmen en het halen van doelen in het werk en carrière. Boekcover vroeg Staartjes naar de belangrijkste lessen die zij heeft geleerd van haar tochten omhoog.

Pierre Pieterse | 25 juli 2008
In het huidige management wordt er steeds meer verwacht dat de manager zijn plannen op een juiste wijze kan onderbouwen in woord en geschrift. Veel managers kennen van horen zeggen de benamingen van deze modellen, maar de juiste uitwerking en toepassing ervan is in veel gevallen nog een brug te ver. Veel professionals kennen de namen van veel van deze modellen, maar niet de juiste toepassing of wijze van uitwerking. Deze USB-stick 'Top 20 modellen aller tijden' van Tom den Hoed en Marischka Setz kan u als manager daarbij heel goed behulpzaam zijn. De gedachte dat de stick een lead generator is naar bijbehorende website, kan ik echter niet onderdrukken. Vanuit mijn werkveld als docent management is duidelijk dat er van de hedendaagse professional steeds meer wordt verwacht dat studenten businesscasussen moet leren uitwerken en onderbouwen. Hierbij wordt dus ook een betere kennis, uitwerking en toepassing van bijbehorende modellen gevraagd. Bij het vak van manager hoort mijns inziens als vanzelfsprekend ook het reproduceren en planmatig weergeven van de juiste gegevens door een juiste toepassing van de managementmodellen die horen bij de tekst en gegevens. Hogere managers kijken immers graag naar plaatjes, waardoor zij in één oogopslag kunnen zien waar het over gaat. De benaming van deze stick past mijn inziens perfect bij het product; 'Top 20 modellen aller tijden'. Het gaat immers om de modellen aller tijden. Denk hierbij aan de SWOT-analyse en Confrontatiematrix, de BCG-matrix, de vijfkrachten analyse, Igor Ansoff en Michael Porter. Prima modellen, maar de markt verandert en modellen veranderen. De nieuwe generatie managers gebruikt deze klassieke modellen, maar vraagt inmiddels ook meer. Denk hierbij aan de modellen van Robert Quinn of Derek Abell die duidelijk in opkomst zijn. Dus een goede start, maar in de nabije toekomst is deze stick zeer zeker geschikt voor een update. De voorbeelduitwerkingen kunnen veel professioneler en ook de bijbehorende presentaties zijn naar mijn mening van zeer lage kwaliteit. De uitwerkingen zijn bij de diverse Nederlandse uitgevers beter vormgegeven en beter uitgewerkt, op internet gratis verkrijgbaar. Zeker voor een digitaal product waren mijn verwachtingen hoog gespannen omtrent de uitwerking en kwaliteit van de PowerPoint-presentaties en verdere uitwerkingen. Het gevoel bekruipt mij dan ook dat de stick moet dienen als lead generator voor de in de inleiding genoemde site www.businessmodellen.com. Natuurlijk is dit prima, maar is dit uw en mijn bedoeling? Immers wat gebeurt er met de gegevens die u hier achterlaat? Is het niet een beter idee om de kwaliteit van het ter koop aangeboden product (de stick) te verbeteren, of in de omschrijving deze verwijzing te melden? Of is deze USB-stick toch de lead generator?
Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse is hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden