Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Boeie! - 'Mooi betoog over  binnenkomen bij beleidsmakers'

Lobbyist Karel Joos schreef een mooi betoog over de kracht van storytelling in zijn boek Boeie!. Met – hoe kan het eigenlijk ook anders – tal van voorbeelden uit de literatuur- en filmwereld.

Henk Jan Kamsteeg | 24 november 2021 | 3-4 minuten leestijd

‘De belangrijkste oorzaak van falende belangenbehartiging door bedrijven is niet dat politici onwetend of onwillig zijn, maar dat de boodschap onvoldoende sterk binnenkomt’, aldus bedrijfslobbyist Karel Joos in zijn boek Boeie! Zaak dus ons verhaal te ontdekken, te schrijven en goed weten over te brengen.

Laat zien dat je de beste bent

Al die aandacht voor storytelling lijkt misschien een hype, maar wie zichzelf en zijn klant/toehoorder serieus wil nemen, doet er goed aan mee te gaan in deze ‘modegril’… Daar waar marketing (roepen dat je de beste bent) in het verleden misschien nog werkte, zullen we nu van betere huize moeten komen: neem anderen mee in jullie gezamenlijke verhaal (laat zien dat je de beste bent). Hiervoor is het belangrijk zowel je eigen verhaal te leren kennen als dat van je toehoorder. Maar hier is volgens Joos nog een lange weg te gaan: ‘Veel bedrijven gaan erg knullig om met het overbrengen van wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze überhaupt bestaan. Laat staan dat ze hun gesprekspartner werkelijk weten te boeien ten aanzien van hun belangen.’ Of zoals Prof. Dr. Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar Public Affairs, in het voorwoord schrijft: ‘Bedrijven bestaan niet om te lobbyen. Ze bestaan dus ook niet om met een verhaal binnen te komen bij beleidsmakers. Maar steeds vaker hebben ze wel een goede lobby en een overtuigend verhaal nodig om succesvol te zijn.’

Passie

Met rapportages vol met feiten en cijfers komen we er dus niet. Om anderen mee te nemen, is passie nodig. Passie die zich vaak het best uit in de manier waarop wij verhalen delen. Joos: ‘Activisten propageren hun verhaal met gepassioneerde overtuiging. En dat trekt mensen aan die prompt hetzelfde liedje aanheffen, dat steeds luider gaat klinken.’

Wat dat betreft kunnen lobbyisten het best in de leer bij de politici die zij willen bereiken. ‘De omgang met en het uitdragen van hun ideologie heeft politici van oudsher tot verhalenvertellers gemaakt, de een al getalenteerder dan de ander. Want wat doen kiezers anders dan, behalve hun stem, ook hun geloof schenken? […] De politieke ideologie is de drager, helper, gids en mentor die ons, burgers op zoek naar eeuwig geluk, zal bijstaan en beschermen. […] Succesvolle politici weten wat overtuigen betekent en wat mensen boeit. Ze kennen en hanteren de kracht van een verhaal.’

Kracht van het verhaal

In Boeie! legt Joos vervolgens, aan de hand van talloze bekende en onbekende verhalen uit hoe die kracht van het verhaal te hanteren. Want, zo is hij overtuigd, ‘veel bedrijven hebben meer te vertellen dan zij denken.’ En vervolgens is het zaak in je eigen verhaal te geloven. Want als je dit zelf niet doet, waarom zou je publiek er dan wel warm voor lopen? ‘De verbinding maken tussen emotie en logica is de echte heilige graal van een verhaal’

Waar een goed verhaal dan uit bestaat? Een aantal kenmerken op een rijtje (die Joos in zijn boek uiteraard verder uitwerkt):

- Verhalen gaan over het verwachte, maar vooral over het onverwachte.

- Trouble (‘dingen moeten scheeflopen’) is de brandstof van een boeiend verhaal.

- Verhalen zijn modellen voor ervaring.

- Verhalen zijn nooit een perfecte kopie van de werkelijkheid.

- Elk verhaal wordt vanuit een bepaald perspectief verteld.

- Een goed verhaal is geen kwestie van toeval.

- Zonder een personage kan een verhaal niet bestaan.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling. Inclusief leiderschap is zijn laatste boek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden