Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen - Geschikt voor de praktijk

Welke boeken gaan er tegenwoordig niet over groei? Stilstand is achteruitgang, en als ondernemer moet je dus wel groeien. Is dat een logische verklaring? Wat is dan eigenlijk groei? En wanneer draagt groei bij aan jouw succes, dat van jouw klanten, van jouw collega’s en van de maatschappij?  

Ment Kuiper | 22 februari 2022 | 3-4 minuten leestijd

De auteurs van Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen, Jansen en Mom, zijn onder andere hoogleraar aan de Rotterdam School of Management. Is het dan wel een boek voor ons mensen in de praktijk? De praktijk staat echter centraal in dit boek. De auteurs hebben dan ook een enorm brede ervaring. Bovendien deden ze vele jaren onderzoek naar groei en groeistuipen van organisaties en ondernemingen, en ze vertalen dat naar een cyclus die in de praktijk goed bruikbaar is. Daarom is het ook niet zo gek dat NL groeit de totstandkoming van dit boek mede mogelijk heeft gemaakt.

Praktische cyclus

De vijf stappen uit het groeimodel in het boek vormen een praktische cyclus; verken je groeilandschap, ontdek je groeiformule, vertel het groeiverhaal, ontwikkel effectieve groeivaardigheden en versterk de groeimotor. Met die cyclus geven de auteurs ook duidelijk aan dat groeien nooit stopt. Je bent elke keer opnieuw je eigen groei aan het ontdekken, met grotere en kleinere stappen.

Gezond groeien

De auteurs Jansen en Mol geven duidelijk aan dat groeien moet, zeker nu. Gezond groeien brengt een extra uitdaging met zich mee: 'Gezonde groei is een must om succesvol te zijn en te blijven in tijden van verandering en ontwrichting,' schrijven Jansen en Mom. In deze tijden van disruptie en transformatie, al dan niet digitaal, hebben we te maken met veranderingen en ontwrichtingen. En iedereen kan voorbeelden noemen van bedrijven die bijvoorbeeld tijdens de coronaperiode succesvoller werden door nieuwe en andere businessmodellen. De vraag die je moet onderzoeken is of dat heeft geleid tot gezonde groei. De auteurs: 'Voor een gezond bedrijf is groter worden niet per sé een doel op zich, maar eerder een middel om impact te maken en op de langere termijn succesvol te zijn.'

Slimmer, wendbaarder en duurzamer

Slimmer, wendbaarder en duurzamer zijn volgens de auteurs de drie manieren waarop een bedrijf moet of kan groeien. Ze vergelijken dat met de groei van een mens: meer spiermassa, lengte of persoonlijke groei: het is allemaal groei.

Voor organisaties is dat dus: voortdurend verbeteren (slimmer worden), sneller beslissen om in te spelen op veranderingen (wendbaar zijn) en denken vanuit winst en maatschappelijke bijdrage (duurzaamheid).

Van LEGO tot Jumbo

De vijf stappen van het duurzame groeimodel van Jansen en Mom vormen de basis van het boek. En het uitgangspunt voor het ontwikkelen van je eigen groeistrategie. Elke stap wordt duidelijk uitgelegd en toegelicht met veel voorbeelden en toepassingen. Met praktijkvoorbeelden van LEGO, Tony Chocolonely, Coolblue, Picnic en Jumbo.

Tijdens het lezen heb ik mijn eigen organisatie SchaalX eens onder een vergrootglas gelegd en ook een aantal andere organisaties vanuit het duurzame groeimodel bekeken. Samen met de modellen en de voorbeelden uit het boek geeft dat een goed beeld hoe je de theorie zelf kunt toepassen. En natuurlijk is elke onderneming anders. Het duurzame groeimodel is geen invulmodel dat je in een middag uitwerkt. Ik vind het echt een aanrader om de stappen samen met je collega’s invulling te geven!

Inzichtelijk

Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen is geschikt voor iedereen die zich bezighoudt met ondernemen. De ondernemer zelf, het MT, de marketing- en communicatieprofessional, financieel expert etc. Maar ook voor jouw medewerkers, collega’s en klanten. Het is een goed leesbaar boek en de modellen en voorbeelden maken het verder inzichtelijk.

Over Ment Kuiper

Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden