Gieling en van den Berg hebben van het praten over AI hun dagelijks werk gemaakt; met trainingen, workshops en reizen naar het kloppend hart van de AI-ontwikkelingen in de VS. Eigen ervaringen in hun boek Handboek AI strategie vullen ze aan met kennis uit interviews en bedrijfsbezoeken aan de grote spelers op het gebied van AI. En met foto’s van de heren zelf, naast of in gesprek met die grote spelers.
Nuttig onderscheid
Handboek AI strategie biedt een aardige beknopte introductie in wat AI eigenlijk is en brengt al snel een scheiding aan tussen de (oude) AI van eigen ontwikkelde expertsystemen met predictieve algoritmen op basis van eigen data, met de generatieve AI van tekst-, beeld-, en audiogeneratoren waar de kranten na 1,5 jaar nog steeds van vol staan. Beide typen vragen een andere aanpak en kennen hele andere mogelijkheden. Nuttig om dat onderscheid aan te brengen, met aparte handvatten voor geschikte aanpakken.
Kernboodschap van het boekje: ‘AI is een middel en geen doel op zich’ ofwel: start bij de businessuitdaging die je hebt en neem AI mee als 1 van de opties om dat probleem te tackelen. Dat kan in een IT context niet vaak genoeg herhaald worden zou je bijna zeggen.
Oppervlakte
De hoofdstukken worden luchtig afgewisseld met interviews met chiefs van bekende Nederlandse ondernemingen over hun inzet op AI die tja… nét niet het achterste van hun tong laten zien.
Zo voelt eigenlijk ook het hele boek. Vluchtig en enigszins bij elkaar geraapt. Het stipt een aantal belangrijke zaken rondom het toepassen van AI aan, maar het blijft aan de oppervlakte met veel algemeenheden. Ook zou hier en daar wat zorgvuldigheid helpen. In taal (AI ‘begrijpt’), in beeld (soms staan er plaatjes bij stukken tekst die niet met elkaar matchen), in onderzoek (er wordt zonder blikken of blozen en zonder vermelding van onderzoeksmethodiek, steekproefgrootte allerlei ‘onderzoek’ aangehaald; met name van de grote consultancy bureaus), in de conclusies (‘veelgebruikt’ betekent niet per definitie ook ‘effectief’) en in de ethische aspecten van enkele van de use cases (Engie, Crystal) zou een kritische noot op zijn plek zijn.
Gieling en van den Berg completeren Handboek AI strategie met een aantal uitgewerkte stappenplannen en businesscases voor veelvoorkomende use cases. Ook dat doen ze beknopt. Het toverwoord is dan ook pragmatisch. (Bijna) alle relevante onderwerpen worden besproken. De risico’s worden aangeraakt. Een inspiratiemagazine voor techoptimisten.
Over Niels van Gorp
Niels van Gorp is Data Strateeg en Data Filosoof.