Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Elk talent aan bood - ‘Concrete tips en voorbeelden over DEI’

In ‘Elk talent aan boord’ neemt Zelfa Madhloum je mee in de verschillende gezichten van Diversity, Equity and Inclusion (DEI). Het bevat hoofdstukken die met elkaar de kern vormen van DEI. Aan het eind komt alles bij elkaar en krijg je een plan aangereikt om zelf aan de slag te gaan met DEI. Het boek staat vol met concrete tips en voorbeelden waardoor er een directe vertaling is tussen theorie en praktijk.

Irene Keur | 8 november 2024 | 3-4 minuten leestijd

DEI is een onderwerp waar al veel over geschreven is. Zonder het thema plat te slaan legt Madhloum in Elk talent aan boord uit wat er binnen het thema DEI valt en speelt. Aan de hand van voorbeelden die tot de verbeelding spreken legt Madhloum de verschillende thema’s binnen DEI uit. Door het vereenvoudigen van de begrippen worden ze daarmee concreet voor de lezer en spreken ze tot de verbeelding. Treffend is de zin ‘Krapte omzetten in kansen betekent ook aandacht hebben voor élk talent.’ Hoe kun je als organisatie anders naar talent kijken en hier je voordeel mee doen?

overeenkomsten

Hoewel het boek over de Belgische situatie gaat, worden er regelmatig voorbeelden gegeven over Nederland. Daarnaast geeft de schrijfster aan dat er veel overeenkomsten op dit gebied zijn tussen Nederland en België. Daardoor zijn bijvoorbeeld de eerder genoemde tips ook zeker in Nederland goed implementeerbaar en bruikbaar. Het boek is daarmee goed toepasbaar voor Nederlandse organisaties.

theorie en praktijk

Verder is er een koppeling tussen theorie en praktijk. In het boek wordt bijvoorbeeld een koppeling gemaakt met het derde niveau van de pyramide van Maslow, die gaat over sociale behoeften en het gevoel van ergens bijhoren. Andere onderzoeken waarnaar gerefereerd wordt toonden aan dat uitsluiting daadwerkelijk kan leiden tot échte, emotionele pijn. Wanneer je onderdeel bent van een groep dan wordt gebruikgemaakt van je sterke punten en kun je je authentieke zelf zijn. Wat vervolgens ook op de werkvloer tot positieve effecten leidt. Denk aan het verminderen van stress, meer verbondenheid en teamwork. Ook draagt het bij aan de motivatie. Wat vervolgens weer een positief effect kan hebben op het succes van het bedrijf.

personeelsverloop

Een sense of belonging kan ook een positief effect hebben op het personeelsverloop binnen een organisatie. Medewerkers ervaren een sterkere binding en hebben daardoor minder de neiging om de organisatie te verlaten. Wat in een krappe en schaarse arbeidsmarkt prettig kan zijn. Belangrijke voorwaarde om de vruchten te plukken van diversiteit is wel dat de bedrijfscultuur die ook omarmt.

Tips en tools

Madhloum staat uitgebreid stil bij verschillende voorbeelden van diversiteit. Erg prettig zijn de voorbeelden en tips. Die zijn steeds toegespitst op het type diversiteit dat in die paragraaf besproken wordt, waardoor je veel tools in handen krijgt om zelf met inclusiviteit aan de slag te gaan. Daarnaast geven de tips ook een bepaalde mate van laagdrempeligheid aan. Je krijgt het gevoel hebt dat je direct met het thema van start kunt binnen je organisatie. Overigens zonder dat de schrijfster impliceert dat het een eenvoudige klus is.

Madhloum geeft ook aan waar je binnen recruitment rekening mee moet houden als je als organisatie diverser en inclusiever wilt werven. Denk aan tips om je unconsious bias op te merken, en om er bewust mee om te gaan. 

Madhloum staat daarnaast stil bij welzijn binnen de organisatie en hoe dit samen met diversiteit zorgt voor betere financiële resultaten.

DEI plan

In het laatste hoofdstuk  van Elk talent aan boord krijg je handvatten voor het opstellen van het DEI plan. Hoewel er door het hele boek praktische voorbeelden en tips gegeven worden is DEI complexe materie. Om het goed en bestendig handen en voeten te geven is een duidelijk plan nodig. Daarmee krijgt de lezer een concrete tool in handen om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Een vraag die mij ik nog wel heb na het lezen van het boek: is de kleur oranje die gebruikt wordt voor de koppen bewust gekozen voor de leesbaarheid voor een bepaalde doelgroep? Helaas heb ik daar geen informatie over gevonden tijdens het lezen van het boek.

Over Irene Keur

Irene Keur is eigenaar van Keur Communicatie & Management. Na 20 jaar als marketing en communicatie manager, is ze sinds 2018 actief als interimmer binnen het HR vakgebied met recruitment als specialisatie. Als interimmer adviseert zij zowel profit als non-profit organisaties op het gebied van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden