Van der Vlies heeft ervaren hoe zwaar het kan zijn als je vol enthousiasme begint met een eigen bedrijf, maar nog niet ontdekt hebt hoe je dat slim aan kunt pakken. Haar eerste bedrijf kwam eigenlijk nooit echt op gang ondanks alle energie, passie en drive die ze erin stak. Ook hier bleek weer dat keihard werken geen enkele garantie is voor succes. En uiteindelijk kwam ze tot het inzicht ‘work smarter not harder’!
Maar ja hoe pak je dat aan? Hard werken is niet erg, maar dan moet je wel het gevoel hebben dat het zin heeft. Met haar eerste bedrijf kookte ze gezonde maaltijden voor anderen. Ze was zelf erg enthousiast over haar product en was voortdurend bezig om het nog lekkerder en nog gezonder te maken, maar echte groei en succes bleef uit. In dit boek gebruikt ze haar eerste bedrijf en haar huidige bedrijf regelmatig als voorbeeld om de lezer een duidelijk praktijkbeeld te schetsen, en dat werkt goed. Je krijgt echt gevoel bij wat er mis ging en hoe het veel slimmer en effectiever kan door het radicaal anders aan te pakken.
Van der Vlies is begonnen om haar doelgroep heel scherp on kaart te brengen, ze heeft echt heel duidelijke keuzes gemaakt. Ze richt zich nu geheel op vrouwen zoals zijzelf. Daardoor heeft ze een perfect gevoel bij haar doelgroep omdat ze zich er volledig mee verbonden voelt. Vervolgens is ze op zoek gegaan naar waar haar doelgroep nu écht behoefte aan heeft, waar ze van wakker liggen en waarmee zij ze beter kan helpen dan wie dan ook.
Bij haar eerste bedrijf ging ze op zoek naar klanten die haar producten wilden kopen. Nu ontwikkelt ze producten en diensten die haar doelgroep nodig heeft. Honderdtachtig graden de andere kant op dus. In dit nuttige en vooral ook praktische boek legt ze uit hoe je dat stap voor stap kunt aanpakken. Bij elk hoofdstuk zitten opdrachten waarmee je hetgeen je in dat hoofdstuk hebt geleerd direct in de praktijk kunt brengen. Dit spoort je als lezer aan om niet gewoon maar even te lezen en vervolgens weer over te gaan tot de orde van de dag, nee, je gaat meteen in het echt ervaren hoe goed dit werkt! Dat maakt dit boek voor mij anders dan veel andere boeken die over ongeveer ditzelfde thema gaan.
Mooi vind ik ook hoe Van der Vlies de lezer laat ontdekken dat het succesvol maken van je bedrijf begint met het succesvol maken van jezelf! Je bedrijf kan alleen groeien als jij groeit in je ondernemerschap. En jij kunt niet voor je bedrijf zorgen als je niet voor jezelf kunt zorgen. Ze geeft in dit boek ook concrete tips hoe je jouw eigen leven op een simpele manier in balans kunt brengen met je bedrijf. Persoonlijk heb ik er een paar waardevolle tips uitgehaald hoe ik kan voorkomen dat mijn hele leven opgaat in mijn bedrijf. Ik wilde al heel lang werken om te leven in plaats van leven om te werken. Dit boek heeft ook op dat vlak mijn ogen echt geopend. Daarom wil ik de schijfster ook van harte bedanken voor hetgeen ik weer van dit boek heb mogen leren en beveel ik dit boek dan ook graag aan bij iedereen die op een fijne manier wil bouwen aan zijn of haar bedrijf. Dit boek geeft ook je motivatie echt een boost, dat lijkt mij een goede motivatie om Succes met je bedrijf vandaag nog aan te schaffen.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.