Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De wet van de paracetamol - Het lezen meer dan waard

De wet van de paracetamol van retailexpert Paul Moers was voor mij een feest om te lezen. Paul is voor mij een zeer gerespecteerde vakbroeder dus ik was vanzelfsprekend razend nieuwsgierig naar wat hij te vertellen heeft.

Fred Rutgers | 6 juni 2017 | 2-3 minuten leestijd

Heb je als winkelier koppijn van de zorgen over hoe het nu verder moet met winkels in het algemeen en jouw winkel in het bijzonder dan is dit boek zeker een aanrader. Niet dat hierdoor, net als bij Paracetamol je hoofdpijn als sneeuw voor de zon verdwijnt, maar je voelt je wel snel een stuk beter omdat je gaat begrijpen waar de schoen wringt.

In eerste instantie was ik verrast door de titel, Maar als je eenmaal aan het lezen bent is het glas helder. Als je bonkende koppijn hebt, wil je vast wel flink betalen om van je pijn af te komen. Toch kost een doosje Paracetamol nog geen Euro. Hoe komt dat is de vraag. Het antwoord: de onderscheidende waarde van het product is er niet meer. En daarom telt alleen nog de laagste prijs. Moers gaat in dit boek in op hoe je toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen kunt ontwikkelen en bewaken. Ook legt hij uit dat product lifecycles steeds sneller steeds korter worden. We hebben allemaal producten zien komen en gaan zoals bijvoorbeeld de videorecorder en de fax. Ze kwamen, werden razend populair en waren nog sneller weer weg ook. Datzelfde hebben we gezien met winkelformules. Stilstand is geen achteruitgang maar gewoon je ondergang. Om succesvol te zijn en te blijven moet je geen antwoorden vinden op de vragen van gisteren. Nee, je moet antwoorden vinden op de vragen van morgen!

De wereld om ons heen verandert snel. Doelgroepen doen dat ook. Klanten hebben bijna alles al en kopen alleen nog als het ze een goed gevoel oplevert. Daarom kun je niet meer overleven als jij jouw aanbod niet voortdurend aanpast aan de veranderende omstandigheden. Doe je dat niet, dan ben je voor je het in de gaten hebt achter de markt aan aan het rennen. Weet jij wel perfect in te spelen op de ontwikkelingen? Lukt het jou wel om jouw waardepropositie en jouw onderscheidend vermogen telkens weer te ontwikkelen en af te stemmen op de trend, dan kun je ook nu nog steeds heel erg succesvol zijn.

Belangrijk is dat je als ondernemer ook lef hebt. Je moet durven ontwikkelen en daar zitten ook risico’s aan, maar inmiddels blijkt steeds vaker dat niets doen waarschijnlijk het grootste risico is. Durf je nek uit te steken en reken niet alles dood. Moers geeft waardevolle tips en geeft handige schema’s om de boel in kaart te brengen. Als winkelier kun je volgens mij veel aan dit boek hebben.

Kortom, De wet van de paracetamol is een boek dat het lezen meer dan waard is.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden