En die belofte maakt Bert van Wassenhove waar. De marketingbijbel geeft inderdaad een totaalbeeld van digitale marketing. Dat gebeurt op basis van een door Van Wassenhove zelf geïntroduceerd model: de 4 M'en: Media, Message, Method, Metrics. Op logische en constructieve wijze loopt de auteur door de verschillende onderwerpen heen. Omdat het een breed vakgebied is met specialismen is terecht de input van een aantal specialisten verwerkt.
De Bijbel heeft ontzettend veel pagina's, De Marketingbijbel heeft er 249. Wanneer we weten dat het (digitale) marketingvak in beweging is, veel mogelijkheden biedt met een breed spectrum aan invalshoeken, constateer ik dat Van Wassenhove de onderwerpen op hoofdlijnen bespreekt, of beter gezegd: aanstipt. Die onderwerpen variëren van een checklist voor email tot het organiseren van een marketingteam.
Misschien zit daar ook wel een klein obstakel. Voor een marketingdeskundige is het aantal nieuwe en vernieuwende inzichten minder groot. Sterker nog, tijdens het lezen ga je meedenken. Als dat de bedoeling is van de auteur, dan is hij daar zeker in geslaagd. Door het meedenken heb ik wel enkele suggesties. Het M-model zou wat mij betreft in een als apart deel van het boek besproken mogen worden.
Voordeel van de veelvoud aan items die de auteur meeneemt, is dat het een overall inzicht oplevert in de ontwikkelingen op het gebied digital marketing. Ik zou wel willen aanbevelen om consistent en eenduidig de definities van digitale marketing en online communicatie neer te zetten. Ook is sociale media breder dan de media die in het boek worden genoemd. Daarmee doe je jezelf als auteur tekort. Of maken de Vlaamse inzichten, die mogelijk anders zijn dan de Nederlandse inzichten, dit een verschil van interpretatie?
Dat gezegd hebbende: De marketingbijbel voor een digitale wereld is goed leesmateriaal voor wie digitale marketing nog niet tot in de puntjes beheerst. Door het lezen krijg je inzicht in de ontwikkelingen die er zijn en een mooi algemeen overzicht van de stand van zaken in de digitale marketing.
Over Ment Kuiper
Ment Kuiper is programmadirecteur bij Schaal X, waar hij verantwoordelijk is voor de coaching van young professionals. Hij is ook Register Marketeer en auteur van diverse titels waaronder Marketingplan op 1 A4 en het jaarlijkse TrendDoc.