3 maart 2014 | Sonja de Bruin

Wat een verrukkelijk boekje! Vanaf de allereerste bladzijde heeft ‘Gung Ho!’ van Ken Blanchard en Sheldon Bowles mij meteen gegrepen en niet meer losgelaten.

Het voorwoord is prachtig en onvergetelijk en de verrassende inleiding sluit hier heel mooi op aan. Het is een verhalend managementboek, wat bijzonder goed bij de methode past die in het boekje uit de doeken wordt gedaan. Na het verhaal staat achter in het boekje een handige en overzichtelijke samenvatting.

Zowel Ken Blanchard, als Sheldon Bowles zijn succesvol als zakenman en als sprekers, trainers en auteurs op het gebied van management en leiderschap. Ken Blanchard is o.a. schrijver van de ‘One Minute Manager’, dat wordt gezien als een van de belangrijkste managementboeken aller tijden. Ook met dit boekje hebben ze iets waardevols op papier gezet.

Ik heb in dit boek kennis gemaakt met de hoofdrolspelers Peggy Sinclair die als beloning voor haar goede werk op het hoofdkantoor, de directeursfunctie van een fabriek aangeboden heeft gekregen en Andy Longclaw, afdelingshoofd van de afdeling productafwerking van dezelfde fabriek. De fabriek waar Peggy directeur van is geworden draait heel slecht, behalve de afdeling van Andy LongClaw.

Andy vertelt zijn geheim aan haar: het toepassen van ‘Gung Ho’ (Chinees voor samenwerken) bestaande uit de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en het enthousiasme van de gans.

Eekhoorns zijn gemotiveerd om eten te verzamelen, want anders komen ze de winter niet door. Hun werk is dus de moeite waard. Wat we hieruit kunnen leren is dat de medewerkers moeten laten zien dat ze met hun werk anders mensen helpen, dat hun werk dus een doel dient. Wat we kunnen leren van de bevers is dat iedere bever zelf bepaalt hoe hij het nest verstevigt, dus hoe hij zijn doel behaalt. Geef mensen ook de ruimte voor het zelf invullen van hun werk, maar baken de grenzen wel goed af en geef medewerkers werk op hun niveau. Als laatste stap in de verandering is in de fabriek de gave van de gans doorgevoerd; het aanmoedigen van zowel de medewerkers als de voortgang door complimenten te geven.

Door het consequent toepassen van deze 3 hoofdregels lukt het Peggy en Andy om de fabriek binnen 3 jaar ‘Gung Ho’ te krijgen en nog eens 3 jaar voordat ze in den lande opvallen, waardoor ze uiteindelijk op audiëntie bij de president mogen komen.

Het boekje is erg leuk en boeiend geschreven en is zeker een aanrader. Door de enthousiaste manier van schrijven, wil ik er meteen mee aan de slag. Wat mij bij indruk heeft gemaakt is het antwoord van Andy op de verbaasde vraag van Peggy waarom de intentieverklaring die Andy op zijn productafdeling heeft opgesteld niets zegt over winst behalen: ‘als je basis goed hebt, komt het met die zaken ook wel goed’.

18 april 2000 | Jaap Peters

'Gung Ho!', is met zijn pocketformaat, slechts 139 bladzijden en zeer boeiende inhoud, één van die boekjes die je binnen een weekend zonder problemen hebt verteerd. Het is, zeker voor een managementboek, bijzonder. Het leest als een vlotte roman; kent geen inhoudsopgave en titels bij de hoofdstukken. De inhoud is de nalatenschap van de in 1994 overleden Andy Longclaw. Een eigengereide Amerikaanse manager van indiaanse afkomst die de wijsheden van zijn grootvader integreerde in het dagelijks leidinggeven bij Walton Works 2. Het voorbeeld van een bedrijf dat op het nippertje werd gered van de ondergang. Een typische successtory en de hamvraag is dan natuurlijk: 'En wat was het geheim?'. 'Gung Ho!' (chinees voor samenwerken); de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en de gave van de gans. Ik ga daar inhoudelijk verder niet op in. Dat kunt u zelf lezen komend weekend.

Wel een paar citaten uit het boek die de visie van Ken Blanchard (schrijver van onder andere de bestseller 'De One Minute Manager' - 1982) op organiseren verwoorden:
Citaat 1: Als mensen eenmaal hun werk goed inschatten, komen de grote veranderingen. Een stuk metaal in de juiste vorm slaan is één ding; een onderdeel voor de rem op een kinderfiets maken is iets heel anders. Het eerste is denken in eenheden, het tweede is zinvol werk, toch? (blz. 34-35) Toelichting: met zinvol werk is de eerste stap op weg naar Gung Ho gezet.
citaat 2: Een bedrijf sturen op basis van cijfers is alsof je basketbal speelt met je ogen op het scorebord in plaats van op de bal (blz. 46). Toelichting: rendementsprincipes komen in de top vijf van medewerkers niet voor. Als je de basis (je team) goed hebt, komt het met die zaken ook wel goed. Maar zonder scorebord is er ook geen spel en valt er niets te juichen.
citaat 3: Het geheim van succesvol management is er achter komen wat mensen van nature zullen doen, en vervolgens bedenken hoe je de organisatie zo kunt inrichten dat je profijt trekt van dat natuurlijk gedrag. Veel te veel managers doen het andersom (blz. 66).
Toelichting: zie het verschil tussen de ArenA en het Gelredome. Bij de één stond bij het ontwerp marketing en techniek centraal en werd met de natuurlijke behoefte van gras geen rekening gehouden. Het heeft inmiddels geleid tot 15 reorganisaties c.q. nieuwe grasmatten a fl.350.000,=. Bij het Gelredome echter stond de natuurlijke behoefte van het gras centraal daarom heen werd techniek en marketing georganiseerd.

Bij een aantal klanten hebben we 'Gung Ho' geïntroduceerd. Zoals alle veranderingen gaat ook de introductie van een nieuw begrippenkader niet vanzelf. Al snel ervaren de medewerkers echter de toegevoegde waarde. Je komt namelijk precies tot de discussies waar je het normaal gesproken met elkaar nooit over hebt: inspiratie bij de gehele organisatie. Er ontstaat een gemeenschappelijke taal over wat ons wel bindt naast datgene wat ons allemaal kan scheiden (zoals taakafbakening en kengetallen). Het is natuurlijk bijzonder als iedere medewerker ongeacht rang of stand precies weet wat haar of zijn bijdrage is aan het grotere geheel; een genoegen om bij zulke klanten te mogen adviseren. Andy Longclaw waarschuwt regelmatig in het boek voor een te groot optimisme over korte termijn resultaten. Hij heeft er jaren aan moeten werken voordat zijn afdeling echt Gung Ho was.
Er zijn meer belangrijke boeken die uitgaan van de heilige drie-eenheid: gemeenschapszin (de behoefte aan een hoger doel - de eekhoorn), werklust (de behoefte van het individu om aan een hoger doel te werken - de bever) en stimuleren (het elkaar aanmoedigen tijdens het samenwerken - de gans). En ook die boeken zijn niet alleen voor managers geschikt. Geef iedere medewerker van uw organisatie dit boekje en ga met elkaar de discussie aan over waardevol werk, spelregels en enthousiasme. Achterin het boek zit een handzaam actieplan.
Gung Ho, vriend?