Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Klein, snel en slim
7 oktober 2010 | Hans van der Klis

Hun bedrijfsblog Signal vs. Noise (http://37signals.com/svn/) schijnt buitengewoon goed gelezen te worden. Nu hebben softwareondernemers Jason Fried en David Heinemeier Hansson hun ideeën over het leiden van een bedrijf ook aan het papier toevertrouwd: 'ReWork'. Het is een aanstekelijk boek geworden waaruit een grote afkeer van kouwe drukte spreekt.

Een mission statement? Vergeet het maar. Groeistrategie? Doen ze niet aan. Vergaderingen? Tijdverlies. PR-bureaus? No way. Vertegenwoordigers? Hebben ze niet nodig. Hun marketing- en advertentiebudget? Zo goed als nul. Sinds zij in 1999 begonnen met 37signals hebben Jason Fried en David Heinemeier Hansson consequent hun eigen lijn getrokken en slechter zijn zij er niet van geworden. Met iets meer dan een handvol medewerkers maken zij jaarlijks een miljoenenwinst. Wereldwijd maken miljoenen mensen gebruik van hun software, zoals het programma Highrise voor kleine ondernemingen, een CRM-tool, een intranet- & knowledge-sharing-programma en Campfire, een business-chatroom.

Hun recept? Een consequent doorgevoerde no-nonsense-benadering, die zij in enkele tientallen korte hoofdstukjes uit de doeken doen. Zij noemen ‘Rework’ ‘een atypisch bedrijfskundeboek’ voor ‘niet zo typische lezers’, van ‘de rauwdouwers uit de eredivisie van het bedrijfsleven’ tot ‘minder bevlogen, kleine ondernemers’. Wat ze doen is de hele business uithollen tot alleen de balken over zijn en deze vervolgens weer opbouwen aan de hand van de ideeën die aan de basis van hun eigen succes liggen.

Fried en Heinemeier Hansson houden van klein. Een bedrijf hoeft niet groot te zijn, als het maar goed is. Het streven om bij de beste drie te behoren of je te focussen op klanten uit de Fortune 500 vinden ze grote flauwekul. Is het geld van grote bedrijven soms meer waard? Nee toch? Hun afnemers behoren tot de Fortune 5.000.000.

Maar ook in hun manier van werken houden ze van klein. Kleine besluiten neem je gemakkelijker dan grote besluiten, dus knip je projecten op in kleine stukjes, is hun advies. Een klein team is gemakkelijker te sturen dan een groot team, dus houd je bedrijf klein. Heb je echt een groot kantoor nodig? Waarom zou je het niet eerst op een kleinere oppervlakte proberen? Is het echt nodig om de concurrent te overtroeven of is een simpeler product juist de manier om hem te verslaan? En heb je echt visitekaartjes en briefpapier nodig? Alles gaat toch digitaal tegenwoordig?

Op die manier zetten Fried en Heinemeier Hansson de bijl aan alle bedrijfskundige zekerheden die je dacht te hebben. Met de hun kenmerkende stekelige toon zullen ze elke lezer wel een keer op zijn plaats zetten. ‘Ach ja, de start-up’, schrijven ze bijvoorbeeld. ‘(…) Een magisch oord. Een oord waar onkosten andermans zorg zijn.’ Om vervolgens te adviseren dat je geen start-up moet beginnen, maar een bedrijf.

Behalve van klein houden de schrijvers ook van snelheid. Snelheid zorgt voor energie, energie zorgt voor motivatie en motivatie zorgt voor doorzettingsvermogen. Afleiding zit de productiviteit maar in de weg. En de beste klantenservice is een klantenservice die er vaart achter zet. Duidelijker kan het niet: snel kopen, dit aanstekelijke boek.

23 september 2010 | Bas van Vlierden

'Ignore this book at your own Peril.' Dat is wat marketinggoeroe Seth Godin zegt over 'ReWork', dat werd geschreven door de oprichters van het succesvolle softwarebedrijf 37signals. De auteurs, Jason Fried en David Heinemeier Hansson, leggen uit welke regels zij hebben gehanteerd om te komen tot dat succes. Ze geven adviezen die vaak haaks staan op wat we geleerd hebben in onze studies Bedrijfskunde en opleiding tot MBA. Niet omdat ze zo graag tegendraads zijn, maar omdat ze vinden dat binnen veel bedrijven dingen logischer, sneller, gemakkelijker en effectiever kunnen. Van deze 'practice what you preach'-auteurs geen strategische lulkoekbingo maar ruim 80 concrete en scherpe adviezen om het verschil te maken. Hieronder 5 willekeurige voorbeelden.

Fried en Heinemeier Hansson stellen dat plannen voor de lange termijn een fantasie is. Het schrijven van een plan geeft je het gevoel controle te hebben over dingen die je niet kunt controleren. Het schrijven van een plan voor de lange termijn lijkt eigenlijk op gokken. Daarom adviseren de auteurs om te stoppen met schrijven van plannen. Bekijk elke dag, week of maand wat het meest belangrijk is voor de business en wat het belangrijkste is om te doen. Werken zonder plan lijkt misschien eng, maar blind een plan volgen dat geen link heeft met realiteit is eigenlijk veel enger.

Workaholism is onnodig en dom volgens de auteurs van 'ReWork'. Meer werken betekent niet dat je meer betrokken bent of dat je meer werk gedaan krijgt. Het betekent alleen dat je meer uren werkt. Workaholics voelen zichzelf kantoortuinhelden door hun structurele overwerken. Ze creëren continue nieuwe problemen. Die ze vervolgens met brute kracht en zonder oog voor prioriteit en efficiëntie oplossen. Dit doordat ze niet scherp kunnen denken door structurele vermoeidheid. Hierdoor worden problemen niet goed opgelost en komen ze vervolgens weer net zo hard terug. Met als resultaat meer overwerk. Workaholics zijn geen helden. De echte helden zitten om 18.30 met hun gezin te eten, omdat ze een snellere manier hebben gevonden om de problemen op te lossen.

Een derde uitgangspunt is 'be a curator'. Je maakt geen succesvol museum door alle kunst van de wereld in een kamer te zetten. Dat is een warenhuis. Wat een museum succesvol maakt is niet wat er aan de wand hangt maar juist wat er niet hangt. Een museum heeft tachtig procent van zijn bezit in archief en slechts twintig procent aan de muur. Wees zelf ook continue een curator en focus op wat er het meest toe doet. Breng daarom je propositie terug tot het meest essentiële. Simplificeer tot datgene waarin jezelf of jouw bedrijf echt het beste in is. In plaats van proberen om alles te zijn en te kunnen.

Dan is er de aanbeveling om iedereen in de frontlinie te plaatsen. In de horeca is er vaak een groot verschil tussen werken in de keuken en werken in de bediening. De ene groep heeft contact met de klanten, de andere niet. Daarom zie je in veel restaurants dat chefs ook gerechten opdienen. Op deze manier behoudt het keukenpersoneel contact met de klant en zijn behoeften. Hetzelfde gebeurt in veel bedrijven. Een klein deel van de medewerkers heeft daadwerkelijk contact met de klant. Het overgrote deel, vaak ook het deel dat beslissingen maakt, heeft dat nooit. Daarom is het belangrijk dat iedereen die voor een bedrijf werkt ook van tijd tot tijd contact heeft met klanten. Eens per kwartaal een paar uur meelopen op het callcenter is al een gigantische stap vooruit.

Drugdealers zijn uitstekende zakenmensen. Ze weten dat hun product zo goed is dat ze bereid zijn om eerst wat weg te geven. Ze weten dat hun klanten vervolgens terugkomen voor meer. Nu met geld. Zorg dat je diensten en producten zo speciaal zijn dat je het aandurft om ze door je klanten te laten proberen. Als het product echt goed is, komen ze snel terug voor meer en voor andere aanvullende producten en diensten. Denk aan trial en limited-use versies van software.

'Rework' is boeiend, grappig en leest als een trein. Hoewel de auteurs soms wel erg gemakkelijk over zaken heenstappen, zet het boek je zeker aan het denken. Veel herkenbare werksituaties zullen je raken en je hardop doen afvragen waarom je dingen doet zoals je ze momenteel doet. Het feit dat dit boek is geschreven door succesvolle ondernemers die from scratch een internationaal succesbedrijf hebben opgebouwd, maakt het verhaal alleen maar sterker. Voor ondernemers een mustread, maar ook voor ieder ander een echte aanrader.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden