Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 december 2012 | Joke Verplanke

'Change anything' van Grenny, Maxfield, McMillan en Switzler gaat over gedragsverandering. Gedragsverandering, weten wij allemaal, is mede gebaseerd op wilskracht. Voordat je jezelf of je gedrag gaat veranderen, is de eerste stap sowieso: weten of je wel wilt veranderen.

Het gaat in 'Change anything' om wilskracht. Veel mensen vinden dit moeilijk. Veel van hen denken ook geen of niet genoeg wilskracht te hebben en dat is de reden is waarom ze niet kunnen veranderen. Jammer, maar helaas? Nee, dit boek geeft je alternatieven om de wilskracht te omzeilen. Het boek heet changing anything dus het gaat over elk veranderbaar gedrag. Zelfs verslavingen, zoals rook-, drugs-, koop-, eet-, of gameverslavingen, maar ook je relatie met je partner verbeteren of uit de schulden komen.

Het uitgangspunt is, dat jij niet kunt veranderen op basis van een algemeen veranderplan en dat is vaak wat je aangeboden wordt. Een nieuw dieet kan iedereen verder helpen, maar niet jou, met je specifieke eigenschappen en omstandigheden. Daarom moet je een plan maken dat specifiek op jou is gericht. Wat staat daarin? Bijvoorbeeld: onderzoek wat de kritische momenten zijn voor jou om het ongewenste gedag te vertonen. Zorg dat je van te voren een plan hebt en niet onverwacht met een kritisch moment wordt geconfronteerd. Ben je dol op aardappels? Zorg wat je eerst flink wat groente op hebt, zodat je minder aardappels erna eet.
Hoe kun je jezelf belonen? Hoe kun je je omgeving aanpassen? Loop niet met een lege maag langs de bakker, maar maak een ommetje. Hoe kun je van medeplichtigen (ach kom op: één glaasje is toch niet zo erg) ondersteuners maken? Etc. etc. Dus lunch niet met mensen die je verleiden tot veel eten of loop naar huis via een route waar geen kroeg (met die gezellige drinkers) aan ligt. Maak de foto waarin je per ongeluk as morst op het hoofdje van je kleinkind tot startpagina op je telefoon. Enzovoorts, enzovoorts.

De stelling van 'Change anything' is dat je geen wilskracht nodig hebt, maar dat je niet in de wilskrachtvalkuil moet stappen. Ofwel, mobiliseer alle hulpbronnen die je kunt om je doelen te bereiken. Verder is het belangrijk om je zelf niet te straffen of de put in te praten als het niet direct lukt. Het lukt namelijk nooit allemaal in één keer. Falen is ingebakken in het proces en van je fouten leer je meer dan van je successen. Veel mensen nemen het zichzelf enorm kwalijk als ze in de fout gaan, eten 3 moorkoppen achter elkaar en zeggen dat ze morgen opnieuw beginnen met lijnen. Kortom je raakt gedemotiveerd, als al die mooie algemene recepten bij jou niet lijken te werken. Maar; je bent de regel, niet de uitzondering. Wat je moet doen is constateren dat het een slechte dag is en vervolgens je plan aanpassen.

'Change anything' is gebaseerd op onderzoek. De auteurs hebben onderzocht wat bij Changers werkt en wat niet. Ze ontdekten dat veel mensen een proces doormaken van trial en error. Eigenlijk is dat ook wel logisch: sterk ingesleten gedrag kun je niet één-twee-drie veranderen. Het moet een soort maatwerk zijn, dat helpt jou te veranderen. Jij zelf bent degene die dat maatwerk kunt maken, omdat jij jezelf goed kent.

Ik vind 'Change anything' een zeer interessant boek voor iedereen die zichzelf wil veranderen, maar het is ook geschikt voor iedereen die professioneel met (gedrags)verandering bezig is. Ik begeleid mensen met overgewicht en ga deze strategieën zeker gebruiken.
Een aanrader dus.


Change Anything
21 december 2012 | Joke Verplanke

'Change anything' van Grenny, Maxfield, McMillan en Switzler gaat over gedragsverandering. Gedragsverandering, weten wij allemaal, is mede gebaseerd op wilskracht. Voordat je jezelf of je gedrag gaat veranderen, is de eerste stap sowieso: weten of je wel wilt veranderen. Het gaat in 'Change anything' om wilskracht. Veel mensen vinden dit moeilijk. Veel van hen denken ook geen of niet genoeg wilskracht te hebben en dat is de reden is waarom ze niet kunnen veranderen. Jammer, maar helaas? Nee, dit boek geeft je alternatieven om de wilskracht te omzeilen. Het boek heet changing anything dus het gaat over elk veranderbaar gedrag. Zelfs verslavingen, zoals rook-, drugs-, koop-, eet-, of gameverslavingen, maar ook je relatie met je partner verbeteren of uit de schulden komen.

Het uitgangspunt is, dat jij niet kunt veranderen op basis van een algemeen veranderplan en dat is vaak wat je aangeboden wordt. Een nieuw dieet kan iedereen verder helpen, maar niet jou, met je specifieke eigenschappen en omstandigheden. Daarom moet je een plan maken dat specifiek op jou is gericht. Wat staat daarin? Bijvoorbeeld: onderzoek wat de kritische momenten zijn voor jou om het ongewenste gedag te vertonen. Zorg dat je van te voren een plan hebt en niet onverwacht met een kritisch moment wordt geconfronteerd. Ben je dol op aardappels? Zorg wat je eerst flink wat groente op hebt, zodat je minder aardappels erna eet.
Hoe kun je jezelf belonen? Hoe kun je je omgeving aanpassen? Loop niet met een lege maag langs de bakker, maar maak een ommetje. Hoe kun je van medeplichtigen (ach kom op: één glaasje is toch niet zo erg) ondersteuners maken? Etc. etc. Dus lunch niet met mensen die je verleiden tot veel eten of loop naar huis via een route waar geen kroeg (met die gezellige drinkers) aan ligt. Maak de foto waarin je per ongeluk as morst op het hoofdje van je kleinkind tot startpagina op je telefoon. Enzovoorts, enzovoorts.

De stelling van 'Change anything' is dat je geen wilskracht nodig hebt, maar dat je niet in de wilskrachtvalkuil moet stappen. Ofwel, mobiliseer alle hulpbronnen die je kunt om je doelen te bereiken. Verder is het belangrijk om je zelf niet te straffen of de put in te praten als het niet direct lukt. Het lukt namelijk nooit allemaal in één keer. Falen is ingebakken in het proces en van je fouten leer je meer dan van je successen. Veel mensen nemen het zichzelf enorm kwalijk als ze in de fout gaan, eten 3 moorkoppen achter elkaar en zeggen dat ze morgen opnieuw beginnen met lijnen. Kortom je raakt gedemotiveerd, als al die mooie algemene recepten bij jou niet lijken te werken. Maar; je bent de regel, niet de uitzondering. Wat je moet doen is constateren dat het een slechte dag is en vervolgens je plan aanpassen.

'Change anything' is gebaseerd op onderzoek. De auteurs hebben onderzocht wat bij Changers werkt en wat niet. Ze ontdekten dat veel mensen een proces doormaken van trial en error. Eigenlijk is dat ook wel logisch: sterk ingesleten gedrag kun je niet één-twee-drie veranderen. Het moet een soort maatwerk zijn, dat helpt jou te veranderen. Jij zelf bent degene die dat maatwerk kunt maken, omdat jij jezelf goed kent.

Ik vind 'Change anything' een zeer interessant boek voor iedereen die zichzelf wil veranderen, maar het is ook geschikt voor iedereen die professioneel met (gedrags)verandering bezig is. Ik begeleid mensen met overgewicht en ga deze strategieën zeker gebruiken.
Een aanrader dus.


Sterker dan wilskracht
31 oktober 2011 | Jeroen Ansink

Veranderen is een vaardigheid die door iedereen kan worden aangeleerd, zeggen de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler in Change Anything. De eerste stap: vergeet het idee dat succes afhankelijk is van wilskracht.

Een Amerikaans gezegde luidt dat oude gewoontes maar moeilijk sterven. Dat geldt niet alleen voor persoonlijke ondeugden als roken of te vet eten maar ook voor situaties op de werkvloer. Bijna elke werknemer heeft wel last van carrière-belemmerende trekjes als uitstelgedrag of de neiging om te focusen op wat dringend is, in plaats van op wat belangrijk is. Tegelijkertijd kan zeventig procent van degenen met een ontevreden manager niet aangeven wat ze precies verkeerd doen, of hoe ze daarin verandering moeten aanbrengen. Dergelijke patstellingen kunnen behoorlijk aantikken: een dertigjarige werknemer die bij een jaarsalaris van zestigduizend euro een opslag van twee procent misloopt, zal aan het eind van zijn of haar professionele leven bijna zestigduizend euro armer zijn.

In Change Anything laten de Amerikaanse consultants Joseph Grenny, David Maxfield, Kerry Patterson, Ron McMillan en Al Switzler zien hoe ons dit lot bespaard kan blijven. Anders dan vaak gedacht wordt kunnen mensen wel degelijk een blijvende transformatie doormaken, zolang ze maar weten op welke manieren ze daarbij kunnen worden tegengewerkt. Het belangrijkste obstakel hierbij is de mythe dat succes afhankelijk is van wilskracht. Het krampachtig vasthouden aan dat idee kan demotiverende gevolgen hebben, want als we falen, geven we onszelf de schuld, terwijl onze managers ons beschouwen als lui en ongemotiveerd.

Mensen die het niet lukt om blijvend te veranderen, zijn volgens de auteurs echter niet zozeer zwak, maar onwetend. We staan namelijk continu bloot aan invloeden die ons dingen laten doen die we liever niet willen. Onze sociale omgeving houdt slechte gewoontes vaak - al dan niet bewust - in stand, zoals eenieder met een praatgrage collega zal kunnen beamen. Daarnaast zijn we onderhevig aan fysieke omgevingsfactoren: met Youtube of Facebook binnen handbereik verliezen we al gauw meer tijd dan ons lief is. Voor mensen die daar geen besef van hebben, voelt verandering daardoor soms alsof ze een auto een heuvel op moeten duwen, terwijl er aan de andere kant vijf personen tegen duwen.

Dat inzicht alleen al maakt ‘Change Anything’ een waardevolle aanvulling op de groeiende lijst zelfhulpboeken in deze categorie. De auteurs, die bekend zijn van de bestseller Crucial Conversations, putten rijkelijk uit de verslavingsliteratuur die stelt dat blijvende verandering niet alleen een kwestie is van willen maar ook van kunnen. Het idee dat uitstelgedrag en vraatzucht uit dezelfde bron komen als alcoholisme of drugsverslaving zal niet voor iedereen even makkelijk te accepteren zijn. Het goede nieuws is echter dat met de juiste technieken zelfs de meest hardnekkige slechte gewoontes te doorbreken zijn.

Het blijkt dat kleine correcties al grote gevolgen kunnen hebben. De auteurs halen een experiment aan waarbij kinderen vijftig procent meer succes hebben om een snoepje te weerstaan naarmate ze gebruik maken van een simpele afleidingsmanoeuvre, zoals het reciteren van een bedverhaaltje op het moment dat de verleiding het grootst is. Mensen die alle invloedsbronnen om zich heen op een positieve manier in hun veranderingsplan weten te integreren hebben zelfs tien keer meer kans hebben om te slagen. Deze aanpak blijkt voor alle vormen van transformatie op te gaan, of het nu gaat om werk, afvallen, persoonlijke relaties, of financiële gezondheid.

Wellicht het meest waardevolle inzicht van ‘Change Anything’ is het besef dat mensen die succesvol veranderen zichzelf als hun eigen studie-object beschouwen. Op het gebied van afvallen blijkt bijvoorbeeld dat alle populaire diëten blijken te werken, zolang mensen zich er maar aan houden. Dat kan alleen maar als iedere deelnemer rekening houdt met zijn of haar persoonlijke eigenaardigheden. Een dieet dat werkt voor een zestigjarige vrouw die eet als ze depressief is, is niet automatisch ook geschikt voor een dertigjarige man die tien kilo is aangekomen vanwege een kantoorbaan.

‘Change Anything’ onderscheidt zich hiermee van de traditionele zelfhulpboeken doordat het geen voorgekauwd advies voorschotelt, maar de lezer laat zien hoe hij of zij met een eigen, op maat gesneden oplossing kan komen. Om in de sfeer van de gezegdes te blijven: geef een man een vis en hij heeft eten voor een dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

(Van dit boek is ook een uitgebreide management summary beschikbaar.)


Kerry Patterson, Joseph Grenny, David Maxfield
Change Anything

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden