Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 april 2005 | Bertrand Weegenaar

De auteur beschrijft uitvoerig het proces van scenario-planning als basis en driver voor strategische conversatie.

Het voeren van een strategische conversatie heeft verschillende voordelen:
In de voorbereidingsfase
- creëren van nieuwe concepten en taal in de organisatie
- verbeteren van de kwaliteit van de strategische discussie
- managen van de focus van de organisatie
- maakt de organisatie meer bewust van zijn omgeving
- motiveert actie en verandering
- zet mensen aan tot denken

In de beslissingsfase

- afweging van de sterktes van de organisatie en haar karakteristieken in het bedrijfsidee
- ontwikkelt kwaliteits- en portfolio mogelijkheden
- ontwikkelt strategie
- maakt evenwichtige afwegingen van de voorstellen mogelijk maken van beslissingen

De belangrijkste waarde van scenario-planning is het concretiseren van onzekerheid naar de toekomst. Bekende formele processen om naar de toekomst te kijken maken gebruikt van extrapoleren, waarbij financiële en marketing gegevens gebruikt worden om een richting 'uit te rekenen.' Scenario-planning neemt de omgeving waarin het bedrijf acteert als basis. Middels een strategisch proces worden minimaal 2 toekomstvisies zo concreet mogelijk gemaakt middels een verhaallijn.

Het hele proces is erop gericht de discussie en het strategisch denken binnen de organisatie plaats te laten vinden. Van der Heijden geeft een duidelijke beschrijving van het proces, workshops etcetera en hoe te implementeren waarbij de voorbeelden van de laatste jaren meegenomen zijn. Een helder toepasbaar werk.


Scenarios
8 april 2005 | Bertrand Weegenaar

De auteur beschrijft uitvoerig het proces van scenario-planning als basis en driver voor strategische conversatie. Het voeren van een strategische conversatie heeft verschillende voordelen:
In de voorbereidingsfase
- creëren van nieuwe concepten en taal in de organisatie
- verbeteren van de kwaliteit van de strategische discussie
- managen van de focus van de organisatie
- maakt de organisatie meer bewust van zijn omgeving
- motiveert actie en verandering
- zet mensen aan tot denken

In de beslissingsfase

- afweging van de sterktes van de organisatie en haar karakteristieken in het bedrijfsidee
- ontwikkelt kwaliteits- en portfolio mogelijkheden
- ontwikkelt strategie
- maakt evenwichtige afwegingen van de voorstellen mogelijk maken van beslissingen

De belangrijkste waarde van scenario-planning is het concretiseren van onzekerheid naar de toekomst. Bekende formele processen om naar de toekomst te kijken maken gebruikt van extrapoleren, waarbij financiële en marketing gegevens gebruikt worden om een richting 'uit te rekenen.' Scenario-planning neemt de omgeving waarin het bedrijf acteert als basis. Middels een strategisch proces worden minimaal 2 toekomstvisies zo concreet mogelijk gemaakt middels een verhaallijn.

Het hele proces is erop gericht de discussie en het strategisch denken binnen de organisatie plaats te laten vinden. Van der Heijden geeft een duidelijke beschrijving van het proces, workshops etcetera en hoe te implementeren waarbij de voorbeelden van de laatste jaren meegenomen zijn. Een helder toepasbaar werk.


Kees van der Heijden
Scenarios

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden