Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
9 april 2013 | Paul Riegen

'Marketing 3.0' is het nieuwste boek van Philip Kotler en twee Aziatische auteurs. Opmerkelijk is dat het voorwoord is geschreven door de president van Indonesië. Opmerkelijk omdat daaruit blijkt dat een nieuwe manier van marketingdenken haar oorsprong niet automatisch in de oorspronkelijke marketinglanden heeft. Waarschijnlijk kan dat ook niet nu het boek laat zien dat het Marketing 3.0 denken op een geheel andere basis is gefundeerd, dan waar wij ons de afgelopen decennia mee bezig hebben gehouden. De transformatie waaraan het boek refereert zal naar alle waarschijnlijkheid niet gemakkelijk ontvangen worden door de 'die hards' van het marketing 2.0 denken, het denken in termen van de klant, zonder het maatschappelijk belang.

Het begin van het boek laat de lezer nog in de waan van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Het geeft aardig weer hoe marketing zich ontwikkeld heeft en hoe op macroniveau de ontwikkelingen aan het einde van de vorige en begin van deze eeuw een onmiskenbare impact hebben op alles wat met het marketing te maken heeft. Dan wordt duidelijk dat de afnemers niet alleen het vertrouwen in de bancaire sector hebben verloren, maar dat alles wat met marketing en reclame te maken heeft veel van haar glans verloren heeft. Om weer in de gunst van afnemers te komen zullen marketeers moeten voldoen aan voorwaarden die afnemers stellen. Marketing zal niet meer zijn wat het geweest is, en als we Marketing 3.0 volgen, zullen we onze basis marketingtheorieën beslist moeten aanvullen. We mogen niet meer weglopen voor woorden als spiritualiteit, hoofd, hart en ziel, want positionering gaat verder dan alleen merkbewustzijn creëren; missies geven niet langer alleen maar weer welke de opdracht van de organisatie richting afnemers groepen is, maar ook welke verantwoordelijkheid de organisatie neemt voor het verbeteren van de wereld. Dat is de transformatie die volgens Marketing 3.0 de consument heeft doorgemaakt. Wanneer zal de marketeer volgen?

Bedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden en zo snel mogelijk overstappen van werken binnen de voorheen veilige grenzen van Marketing 1.0 en 2.0 naar de nieuwe wereld van Marketing 3.0. Marketing 3.0 is een geweldige uitdaging om binnen bestuurskamers en marketingteams te bespreken en na te gaan hoe het consumentenvertrouwen (opnieuw) wordt verkregen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden