Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
5 juli 2017 | Han van der Pool

De huidige economische turbulentie vraagt om goed leiderschap. In de huidige ‘credit-crunch’ komt het er op aan. ‘Winnaars’ zijn nu op hun sterkst en ‘verliezers’ raken steeds meer in de ‘stress’.

MD-ers kunnen in deze tijd goed evalueren of zij hun huiswerk voldoende hebben gedaan:

- zijn alle belangrijke posities in het bedrijf bezet met de juiste managers en staan de juiste opvolgers met een ‘hostage-free state of mind’ op de lijst?

- welke managers voelen zich nu psychologisch gevangen genomen in deze lastige economische situatie (hostage)?

- welke managers laten zich niet gijzelen en zien volop kansen om de onderneming door de huidige periode heen te loodsen?

Volgens George Kohlrieser gaat het allemaal om de ‘Minds Eye’. Op welke manier je de wereld in kijkt en je focust. Volgens hem is de persoonlijke perceptie van een crisissituatie bepalend voor je succes en de goede afloop ervan. Kohlrieser gebruikt bewezen technieken en psychologische inzichten uit zijn praktijk als onderhandelaar van de politie in de Amerikaanse staat Ohio. Zijn ervaringen met gijzelingen gebruikt hij als basis om succesvol gedrag in crisissituaties te verklaren.

De evolutie heeft er volgens Kohlrieser voor gezorgd dat onze hersenen de neiging hebben om tijdens bedreigende situaties in een ‘survival-mode’ te raken. We brengen onszelf in de z.g. vechten of vluchten mode en sluiten de wegen naar de hersen af die voor creatieve oplossingen kunnen zorgen. Signalen worden dan onvoldoende opgepikt en kansen worden niet meer waargenomen. Een persoon raakt dan ‘brain dead’ en dat is in de huidige economische crisis niet echt handig. ‘Re-wiring the brain’ is een betere oplossing.

Nieuwe neuronenbanen aanleggen naar onze creatieve hersen delen is hier het devies. En volgens Kohlrieser kun je daar zelf voor kiezen. Focus op kansen in plaats van op bedreigingen. Leiders dienen juist nu vertrouwen te wekken en een positieve instelling in de organisatie te stimuleren. Dat is de beste manier om continuïteit van de organisatie te waarborgen. Om de noodzaak hiervoor theoretisch te onderbouwen maakt Kohlrieser gebruik van het begrip ‘secure base’ Dit begrip verklaart de noodzaak van een gezonde vertrouwensbasis en een relatie waar uit werkelijke, diepgaande interesse van de leidinggevende voor zijn medewerkers blijkt. Deze oprechte en authentieke verbinding ligt letterlijk aan de basis van de secure base.

Voor veel medewerkers en managers is het bedrijf deel van hun ‘secure base’. Zij kunnen alleen goed blijven functioneren indien ze er op kunnen vertrouwen dat het bedrijf netjes met hun belangen om zal gaan. Het gaat hier niet alleen om vertrouwen op het interpersoonlijke vlak, ook op het vlak van afspraken, doelen en resultaten.

Transparantie, open communicatie en wederzijds vertrouwen zijn essentiële ingrediënten voor een constructieve ‘dialogue’ tussen het management en de medewerkers. Zo’n goede dialoog is ook de beste manier om lastige verschillen van mening op te lossen en de organisatie (weer) te laten bouwen aan een succesvolle toekomst. Het is ook de manier om in dit klimaat van wederzijdse verbondenheid

en vertrouwen de psychisch ruimte te bieden om hun talenten ten volle te ontplooien.

Kohlrieser besluit zijn boek met de volgende zin : ‘Live life as an adventure, a journey, and view it as an opportunity to learn, to contribute, to grow every minute, every hour, every day. Accept the tremendous power that is within you, and, with humility, make the choices that you want in order to enable your life to be fulfilling with a hostage-free state of mind’. Dit lijkt me dan ook een nuttig uitgangspunt voor zo’n dialoog.

Wij hebben Laat je niet gijzelen van George Kohlrieser met zeer veel plezier gelezen. De vele voorbeelden en anekdotes illustreren zijn theorieën. Hoewel de gebruikte psychologische inzichten niet nieuw zijn, levert de manier waarop Kohlrieser ze rangschikt en gebruikt een nieuw en inspirerend kader op.

Deze recensie verscheen eerder in Tijdschrift voor MD

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden