Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
18 september 2013 | Wouter Fioole

Uw kantoor – en met name de processen in uw kantoor – zo inrichten dat het uw bedrijf in staat stelt te groeien? Processen zo inrichten dat ze – op magische wijze – zelfhelend zijn? Altijd op tijd uw werk terugsturen naar uw klant? En dat allemaal terwijl het kantoor werkt zonder management? HET KAN! Tenminste, als we de staf van The Institute for Operational Excellence – de schrijvers van het boek 'Het Kantoor dat uw bedrijf laat groeien' – mogen geloven. Dit is een doorbraak of onzin!

'Het kantoor dat uw bedrijf laat groeien' is een parabel waarin de schrijvers praktische handvatten geven voor operational excellence op kantoor. Een goedgekozen vorm die de lezer meeneemt in het proces en de gedachten, de materie beklijft zo gemakkelijk. De grote vraag; kan ik nu op basis van dit boek mijn kantoor ook zo inrichten dat het bedrijven laat groeien?

In de eerste 4 korte hoofdstukken volgen we Peyton, die problemen met een belangrijke klant probeert op te lossen. Hij doet dit op een manier die in veel organisaties gehanteerd wordt; Het proces in kaart brengen en hier verbetervoorstellen voor formuleren. Zijn baas vindt dit echter niet voldoende, die wil een oplossing en verbetering voor alle klanten en niet alleen voor de belangrijkste. Na lang zoeken naar de juiste gegevens blijkt het de afgelopen maanden namelijk steeds slechter te gaan met de processen en dat moet anders. Via een vriend komt Peyton in aanraking met Jennifer, die hem in een dagje laat zien dat het ook anders kan.

Het belangrijkste inzicht in dit boek is de definitie die aan Operational Excellence wordt gegeven. Het gaat erom dat 'iedere werknemer de stroom van waarde naar de klant kan zien en die stroom kan herstellen voordat ze stopt.' Dit is volgens de schrijvers al in een paar maanden te bereiken in plaats van pas na een paar jaar zoals bij andere methoden. Er gelden hierbij acht richtlijnen voor het inrichten van het proces. Alle acht dienen keer op keer, stap voor stap doorlopen te worden om het resultaat te bereiken. Belangrijkste punten? Zorg dat alle onzekerheid uit de stroom is voordat die begint. Maak visueel inzichtelijk of het proces goed loopt of niet. Hanteer FIFO, dan hoef je ook niet steeds te schuiven met prioriteiten en zorg voor standaard werk.

Overigens, kan het kantoor uiteindelijk zonder management? Helaas! Het management is noodzakelijk om het geheel in te voeren. Heeft nog steeds een controlerende functie – al is die tot 30 seconden per dag gedecimeerd – en is juist de cruciale factor als het op de groeibelofte die de titel van het boek doet aankomt. Het management moet namelijk na invoering 'in de aanval!'

Het gevoel bekruipt mij dat het boek een grote White Paper is. White Papers zijn goede inhoudelijke documenten, die echter wel als marketinginstrumenten van adviesbureaus fungeren. Instrumenten die precies genoeg informatie geven om de lezer te interesseren, maar net niet voldoende om er zelf succesvol mee te aan de slag te gaan. Jennifer, in dit verhaal de verandermanager die alles uitlegt, versterkt die indruk omdat ze 'niet in staat [is] om alle details (…) af te dekken'.

Peyton, de hoofdpersoon die het proces op de traditionele manier niet op orde krijgt, verwoordt het in de allerlaatste alinea als volgt: 'Ik heb de concepten begrepen en denk dat ik ermee aan de slag kan. (…) Maar weet ik dat ik nog veel meer moet leren.' The Institute for Operational Excellence is ook gewoon een commerciële organisatie, maar dat wil niet zeggen dat de inzichten die ze geven niet zeer waardevol zijn!

Het eerste wat u moet doen, en toch echt de moeite waard is, is het boek lezen en u in de concepten verdiepen. Want tsja, ik heb in deze recensie niet de ruimte om alle details te bespreken he…


Het Kantoor dat Uw Bedrijf laat Groeien
18 september 2013 | Wouter Fioole

Uw kantoor – en met name de processen in uw kantoor – zo inrichten dat het uw bedrijf in staat stelt te groeien? Processen zo inrichten dat ze – op magische wijze – zelfhelend zijn? Altijd op tijd uw werk terugsturen naar uw klant? En dat allemaal terwijl het kantoor werkt zonder management? HET KAN! Tenminste, als we de staf van The Institute for Operational Excellence – de schrijvers van het boek 'Het Kantoor dat uw bedrijf laat groeien' – mogen geloven. Dit is een doorbraak of onzin! 'Het kantoor dat uw bedrijf laat groeien' is een parabel waarin de schrijvers praktische handvatten geven voor operational excellence op kantoor. Een goedgekozen vorm die de lezer meeneemt in het proces en de gedachten, de materie beklijft zo gemakkelijk. De grote vraag; kan ik nu op basis van dit boek mijn kantoor ook zo inrichten dat het bedrijven laat groeien?

In de eerste 4 korte hoofdstukken volgen we Peyton, die problemen met een belangrijke klant probeert op te lossen. Hij doet dit op een manier die in veel organisaties gehanteerd wordt; Het proces in kaart brengen en hier verbetervoorstellen voor formuleren. Zijn baas vindt dit echter niet voldoende, die wil een oplossing en verbetering voor alle klanten en niet alleen voor de belangrijkste. Na lang zoeken naar de juiste gegevens blijkt het de afgelopen maanden namelijk steeds slechter te gaan met de processen en dat moet anders. Via een vriend komt Peyton in aanraking met Jennifer, die hem in een dagje laat zien dat het ook anders kan.

Het belangrijkste inzicht in dit boek is de definitie die aan Operational Excellence wordt gegeven. Het gaat erom dat 'iedere werknemer de stroom van waarde naar de klant kan zien en die stroom kan herstellen voordat ze stopt.' Dit is volgens de schrijvers al in een paar maanden te bereiken in plaats van pas na een paar jaar zoals bij andere methoden. Er gelden hierbij acht richtlijnen voor het inrichten van het proces. Alle acht dienen keer op keer, stap voor stap doorlopen te worden om het resultaat te bereiken. Belangrijkste punten? Zorg dat alle onzekerheid uit de stroom is voordat die begint. Maak visueel inzichtelijk of het proces goed loopt of niet. Hanteer FIFO, dan hoef je ook niet steeds te schuiven met prioriteiten en zorg voor standaard werk.

Overigens, kan het kantoor uiteindelijk zonder management? Helaas! Het management is noodzakelijk om het geheel in te voeren. Heeft nog steeds een controlerende functie – al is die tot 30 seconden per dag gedecimeerd – en is juist de cruciale factor als het op de groeibelofte die de titel van het boek doet aankomt. Het management moet namelijk na invoering 'in de aanval!'

Het gevoel bekruipt mij dat het boek een grote White Paper is. White Papers zijn goede inhoudelijke documenten, die echter wel als marketinginstrumenten van adviesbureaus fungeren. Instrumenten die precies genoeg informatie geven om de lezer te interesseren, maar net niet voldoende om er zelf succesvol mee te aan de slag te gaan. Jennifer, in dit verhaal de verandermanager die alles uitlegt, versterkt die indruk omdat ze 'niet in staat [is] om alle details (…) af te dekken'.

Peyton, de hoofdpersoon die het proces op de traditionele manier niet op orde krijgt, verwoordt het in de allerlaatste alinea als volgt: 'Ik heb de concepten begrepen en denk dat ik ermee aan de slag kan. (…) Maar weet ik dat ik nog veel meer moet leren.' The Institute for Operational Excellence is ook gewoon een commerciële organisatie, maar dat wil niet zeggen dat de inzichten die ze geven niet zeer waardevol zijn!

Het eerste wat u moet doen, en toch echt de moeite waard is, is het boek lezen en u in de concepten verdiepen. Want tsja, ik heb in deze recensie niet de ruimte om alle details te bespreken he…


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden