Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
17 juli 2014 | Louis Thörig

In haar boek ‘Leading through change’ dat in het Engels is geschreven, beschrijft Carla Schnitker, internationaal expert op het gebied van leiderschap en communicatie, zes principes van effectief leiderschap bij een veranderingsproces.

‘Leading through change’ van Carla Schnitker vertelt het verhaal van Rick. Rick blijkt als manager in de praktijk niet bepaald succesvol in het leidinggeven aan veranderingstrajecten. Pas nadat hij bij toeval oud-collega Christine ontmoet, komt daar drastisch verandering in. Christine legt hem zes principes uit waarmee je een veranderingsproces veel efficiënter en succesvoller kunt managen.

De eerste drie principes hebben allemaal te maken met hoe je je verbindt aan mensen. Het eerste principe is: ‘Jezelf’. Je verbinden met mensen begint namelijk altijd bij jezelf. ‘Bewustwording’ is het tweede principe. Je zintuigen, gedachten en emoties beïnvloeden in belangrijke mate hoe de verbinding is met medewerkers of mensen in je directe omgeving. Principe drie is: ‘Aanpassen aan de situatie’. Hoe intensief de verbinding is, is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden.

De volgende drie principes hebben betrekking op leiderschapsfocus. Principe vier luidt dan ook ‘Bied toekomstperspectief’. Of anders gezegd: formuleer duidelijk je doelstelling. Principe vijf is: ‘Sluit je aan’. Deel het toekomstbeeld dat het verandertraject moet bewerkstelligen met zoveel mogelijk medewerkers. Principe zes is: ‘Motivatie’. Uitgangspunt is natuurlijk dat je zelf extra gemotiveerd moet zijn om je medewerkers te kunnen motiveren voor het doorvoeren van jouw veranderingen.

Daarnaast geeft Christine Rick vele persoonlijke tips om slechte gewoontes te veranderen, zodat hij het beste in zijn collega’s kan oproepen om gezamenlijk het werk met succes te voltooien.

‘Leading through change’ is een luchtig, praktisch en helder geschreven handzaam boek en een aanrader voor beginnende managers. Als verdieping verwijst elk hoofdstuk naar de website www.leadershipbeyond.com


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden