Putting Stories to Work
9 september 2016 | Theo Hendriks

Succesvolle leiders zijn ware storytellers. Maar dat is ze zelden aangeboren, meestal hebben ze zich dat aangeleerd. En net als met golf, pianospelen of skiën leer je dat niet door even een workshop te volgen en er daarna op te vertrouwen dat het allemaal vanzelf gaat. In Putting Stories to Work ontvouwt Shawn Callahan een methodiek waarmee je de vaardigheid in business storytelling stap voor stap opbouwt.

Callahan is oprichter van Anecdote. Een wereldwijd storytellingnetwerk dat leiders leert echte business-verhalenvertellers te worden. In het boek neemt Callahan ons na een eerste inleidende deel mee in de opbouw van dat meesterschap in vier stappen: Discover (het ontdekken, herkennen en vormen van goede business-verhalen); Remember (het onvergetelijk maken van verhalen, en ze leren te onthouden), Share (het vertellen en hervertellen van verhalen) en Refresh (het vervangen van verhalen die niet meer ‘vers’ zijn). Het tweede deel sluit af met een hoofdstuk over oefenen om het meesterschap uit te bouwen en te onderhouden.

Volgens Callahan heeft elk goed business-verhaal een eenvoudig recept: op een specifiek moment, op een specifieke plek is er een reeks van gebeurtenissen en handelingen, die leiden tot een onverwachte uitkomst. En als dat dan ook nog een belangwekkend zakelijk inzicht oplevert, vertel je een business-verhaal. Deze ietwat dunne definitie hanteert Callahan zelf door heel het boek; het zit vol met kleine business-verhalen. Achterin is een index van al die verhalen opgenomen, zodat de lezer ze eventueel in het eigen repertoire kan opnemen.

Binnen die vier stappen heeft Callahan geprobeerd zijn uitgebreide kennis over verhalen en vertellen een plek te geven. Zo ontvouwt hij onder andere de receptuur van vier specifieke soorten verhalen: clarity stories (verhalen die verhelderen), influence stories (verhalen die beïnvloeden en overtuigen), success stories (succesverhalen) en foundation stories (ontstaansverhalen). Daarnaast behandelt hij analogieën, parabels, fabels en sprookjes, en nog veel meer andere wetenswaardigheden over de werking en het vertellen van verhalen.

Toch lijkt Callahan zelf te veel te willen vertellen. Door de overdaad aan voorbeelden en anekdotes, leest het boek wat onrustig en raakt zijn methodiek ondergesneeuwd. Het is alsof hij zelf niet goed raad weet met waar hij al zijn kennis kwijt kan. De boodschap dat storytelling belangrijk is, dat je een uitgebreid repertoire moet opbouwen, waarmee je op allerlei momenten een goed verhaal kunt vertellen, en dat je dat veel moet oefenen, komt over. Maar daarmee zet hij business storytelling vooral neer als een aan te leren techniek - een kunstje. En omdat vrijwel alle voorbeelden uit de Angelsaksische wereld komen, verliest hij langzaam maar zeker de ziel uit het vertellen van verhalen. En daar was het toch allemaal om begonnen?

Het idee van overdaad wordt in het derde deel versterkt als hij zijn methodiek van individueel niveau naar organisatieniveau brengt. Dit deel is te beknopt besproken om echt te kunnen overtuigen, en had wellicht een eigen, tweede boek verdiend om goed uitgediept te worden.

Alles bij elkaar heeft Callahan mij met twee belangrijke inzichten geïnspireerd. Verhalen vertellen is een vaardigheid die je methodisch kunt opbouwen en oefenen. En je moet zorgen voor een repertoire aan ‘verse’ verhalen die je op het juiste moment kunt vertellen. Zo word je een echte business-verhalenverteller, die keer op keer zijn publiek weet te verrassen, te inspireren en te overtuigen. Voor mensen die niet geloven in one night stands, maar liever kiezen voor de weg van geleidelijkheid, is Putting Stories to Work daarom het lezen meer dan waard.

Theo Hendriks is storyteller en partner bij Bex*communicatie. Daar richt hij zich op vraagstukken rond verandering, marketing en leiderschap. Daarnaast verzorgt Theo regelmatig gastlessen, workshops en masterclasses en schreef hij verschillende boeken over storytelling.

13 april 2016 | Ronald van Domburg

Ik denk dat iedere professional wel dat verlangen kent: om eenmaal hét ultieme boek te schrijven over jouw gedachtegoed, jouw filosofie. Een boek waarin alles op zijn plek valt, waarin alles gezegd wordt wat er te zeggen valt over jouw specifieke thema. Ik heb dat verlangen in ieder geval wel.

Shawn Callahan heeft met Putting Stories to Work zijn magnus opus geschreven, zijn meesterwerk. Ik heb het boek ademloos uitgelezen in enkele dagen tijd. Legde het alleen even weg, om dingen tot me door te laten dringen, om ideeën te noteren, om nieuwe inzichten te verwerken. Wat een schitterend boek!

Sinds twee jaar ben ik partner van Anecdote, het grootste storytelling netwerk ter wereld. Anecdote is opgericht door Shawn Callahan en samen met zijn business partner Mark Schenk reist hij vanuit Australië de wereld rond om de missie van Anecdote te verspreiden.

Mijn kennismaking met Anecdote verliep bijzonder. Ik volgde hen al een tijd en haalde veel inspiratie uit hun blogs en ideeën. In het voorjaar van 2014 ontving ik een blog, waarin Shawn aankondigde in juni naar Londen te komen met de oproep aan geïnteresseerden in business storytelling, om langs te komen: ‘let’s have a cup of coffee’. Ik trok de stoute schoenen aan, introduceerde mezelf en vertelde dat ik heel graag kennis wilde maken om te onderzoeken of we iets voor elkaar konden betekenen. Tot mijn verrassing kreeg ik bijna per omgaande een uitnodiging om naar Londen te komen om elkaar te ontmoeten. Daar hadden we een intensieve ontmoeting van zielsverwanten. Ik zie ons nog zitten in dat café, de ene anekdote na de andere uitwisselend. En dat was het begin van een partnership waar ik nog iedere dag dankbaar voor ben.

En nu is daar het nieuwste boek van Shawn Callahan Putting Stories to Work. Het was een feest om te lezen. Het boek biedt een enorme rijkdom aan verhalen en anekdotes die illustreren waarom storytelling zo’n krachtig en effectief instrument is. Maar Shawn heeft zich ook uitgeput in het bestuderen van alle relevante literatuur en wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat storytelling niet zo maar iets leuks is, maar echt het verschil kan maken. De lijst met gebruikte bronnen is indrukwekkend. Om gemakkelijk een verhaal terug te kunnen vinden is er achter in het boek een story index opgenomen, naast een index op trefwoord.

De kern van het boek is deel 2: Story Mastering. In dit deel biedt Shawn een eenvoudig proces om storytelling onder de knie te krijgen.
De eerste stap is het ontdekken van verhalen. Klinkt logisch, maar veel mensen hebben moeite om verhalen te herkennen als ze voorbij komen. Shawn neemt ons stap voor stap mee in dit proces, met veel voorbeelden. Uit eigen ervaring weet ik, dat als je eenmaal de smaak te pakken hebt, je niet meer op kunt houden met verhalen te ontdekken. Je hoort ze opeens overal en sterker nog: je ziet ook wat het effect ervan is!
De tweede stap is het herinneren van verhalen. Wie heeft niet die ervaring, dat je in een gesprek zit en niet op de juiste argumenten kunt komen om jouw standpunt kracht bij te zetten? Vorig jaar nog: we hadden een teamvergadering en die ging over de rol van de docent in het hoger onderwijs. De docenten kregen steeds meer taken erbij en dat waren niet alleen inhoudelijke taken, maar vooral ook veel administratieve taken rond het invoeren van toetsgegevens, het opslaan van toetsresultaten, enz. Hier was veel verzet tegen, maar alle argumenten liepen stuk op ‘dat is nu eenmaal het beleid van de Hogeschool.’ Op dat moment had het juiste verhaal misschien wel iets kunnen bereiken, waar argumenten doodsloegen.

Achteraf bedacht ik, dat ik het volgende voorbeeld had kunnen geven: ik moest laatst naar de oogkliniek om mijn ogen te laten doormeten. De dame die mij ontving druppelde meteen mijn ogen, zodat het onderzoek snel kon starten. Vervolgens deed een optometrist een groot aantal metingen en legde de resultaten vast in de computer. En daarna kwam de oogarts, die me een aantal vragen stelde, de meetresultaten bekeek en op basis daarvan tot een diagnose kwam. De optometrist voerde de diagnose in en dezelfde dag nog werd er een brief verstuurd naar mijn huisadres met de conclusies. Hoe zou het zijn, als de oogarts zelf de cliënt moest druppelen, vijf minuten wachten tot de druppels waren ingewerkt, zelf de metingen verrichten en het gesprek aangaan en de diagnose stellen? Dat klinkt absurd – en dat is het ook: laat de professionals doen waar ze goed in zijn en waar ze plezier in hebben, en ondersteun ze daarbij waar nodig en zinvol.

Jammer genoeg bedacht ik pas de volgende dag dat ik dit voorbeeld had kunnen geven…
Als je in staat bent je verhalen op te roepen op het moment dat je ze nodig hebt, kan dat een enorme impact hebben.

De derde stap is het daadwerkelijk delen van verhalen. Alleen door verhalen te vertellen, kun je beter worden in storytelling. Hoe je dit doet en hoe je de relevantie van je verhaal duidelijk maakt, wordt door Shawn goed duidelijk gemaakt. Ik vertelde altijd al veel verhalen, maar maakte regelmatig mee, dat de boodschap niet goed overkwam. Zo begon ik twee jaar geleden eens een college met een verhaal, dat mijns inziens duidelijk illustreerde, waarom het zo belangrijk is om je passie te ontdekken in de dingen die je doet. De studenten zaten me echter glazig aan te kijken en hadden geen flauw benul waarom ik ze dat verhaal vertelde. Anecdote heeft me geleerd, wat het belang is van een ‘relevance statement’: Die statements doe je om je publiek duidelijk te maken wat de relevantie is van het verhaal voor hun situatie.

De vierde stap is het vernieuwen van je verhalen. Je wilt niet de ‘one story guy’ worden, die keer op keer hetzelfde verhaal vertelt. Na verloop van tijd verliezen verhalen hun kracht en wordt het tijd om ze te vervangen. Daarom is het so wie so goed om over een groot arsenaal aan verhalen te beschikken, zodat je kunt variëren.
Het lezen van Putting Stories to Work heeft mij enorm geholpen nog veel beter te begrijpen waar het nu precies om gaat bij storytelling. Hoe je je effectiviteit als business storyteller kunt vergroten. Het is een ‘must read’ voor iedereen die geïnteresseerd is in het vergroten van je invloed als leider in organisaties. En wie is dat niet?