Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
16 september 2013 | Louis Thörig

'The Pyramid Principle' (Piramide Principe) is een Amerikaanse bestseller. Helder en overtuigend communiceren is voor veel mensen een kunst die ze niet verstaan. Volgens de auteur Barbara Minto is dat te wijten aan de opbouw van hun betoog. Het gestructureerd verwerken en presenteren van informatie leidt tot verhoogde acceptatie bij de lezer. Barbara Minto wordt beschouwd als een communicatiefenomeen.

Het Piramide Principe is een handige techniek om je gedachten op een meer effectieve en efficiënte manier over te brengen op de lezer. Je wordt als schrijver gedwongen om eerst je gedachten te structuren alvorens deze aan het papier toe te vertrouwen. Barbara Minto's Piramide Principe concentreert zich op het denkproces dat vooraf moet gaan aan het schrijfproces. Minto ontwikkelde de ideeën voor het Piramide Principe toen zij als consultant werkzaam was bij het bekende Amerikaanse organisatieadviesbureau McKinsey en naar een methode op zoek was om haar collega-consultants hun adviesrapporten beter te laten structureren en begrijpelijker te laten schrijven voor de lezer – lees klanten. Een goed adviesrapport is immers het gevolg van een helder denkproces.

De 'Piramide' in de naam van haar principe is een verwijzing naar de piramideachtige structuur van een goed opgebouwd adviesrapport. In de top van de piramide staat meteen het advies waar het allemaal om draait. Eerst communiceer je het meest doorslaggevende element en daarna in dalende volgorde, de andere. Of anders gezegd, eerst komt de samenvatting met de conclusie dan volgt op gestructureerde wijze de verklarende tekst en motivatie in paragrafen waarop het advies is gebaseerd. Elk motiverend argument is weer op te delen in motiverende subargumenten. Op deze manier ontstaat een piramide van argumenten op verschillend hiërarchisch niveau.

Minto begrijpt heel goed hoe een lezer snel informatie uit een tekst wil oppikken. Volgens de auteur onthouden we alles in piramideachtige structuren met een hiërarchische ordening van onderwerpen. We kunnen niet meer dan zeven onderwerpen per niveau verwerken. We groeperen alles in onze geest van boven naar beneden. Top-down dus. Ideeën op een niveau moeten altijd samenvattingen zijn van ideeën op het niveau daaronder. En zo gelden er nog wat bijbehorende regels voor Minto's Piramide Principe. Volgens Minto mag een inleiding van een adviesrapport wel ongestructureerd en verhalend van aard zijn. Immers dit onderdeel moet de interesse van de lezer wekken voor wat komen gaat. Samenvattend: Minto's techniek is eigenlijk van toepassing op elk type document waarin het doel is om tekst aan te bieden: email, memo, rapport, formele presentaties, et cetera. Maar Minto's Piramide Principe is vooral geschikt voor tekstsoorten waarbij sprake is van een eenduidige aanbeveling of conclusie – bij voorkeur als antwoord op een probleemstelling – met onderbouwing, dus bijvoorbeeld voor adviesrapporten en onderzoeksverslagen.

Ingewikkelder is de toepassing van het Piramide Principe wanneer het gaat om de aanpak van complexe vraagstukken. Maar ook nu is het de kunst om een logische piramideachtig structurerende analyse op te zetten. Of anders gezegd het hoofdprobleem en de subproblemen hiërarchisch te ordenen volgens Minto's Piramide Principe. Theorie en praktijk hieromtrent komen in deel 2 van het boek uitvoerig aan bod en zijn rijk geïllustreerd met praktijkvoorbeelden

Ten slotte, het Piramide Principe is een handig boek voor het verbeteren van je eigen analytische vaardigheden, vermogen om (organisatie)problemen te ontleden, om schrijfvaardigheden te verbeteren (teksten overtuigender te maken) en betere presentaties te geven. Minto's Piramide Principe wordt sinds de introductie – al weer ongeveer dertig jaar geleden – veel toegepast door (organisatie)adviesbureaus.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden