Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
29 september 2009 | José Otte

De boeken van Dave Ulrich worden internationaal gezien als een absolute must read voor HRM-professionals. Als professoren aan de Ross School of Business, bij de Universiteit van Michigan hebben Dave Ulrich en Wayne Brockbank toegang tot een enorme database aan informatie. In 'The HR Value Proposition' lichten zij het pad van de HR-professional bij met best practises en duidelijke checklijsten, zodat het bijna gemakkelijk wordt om als HR-professional mee te helpen om uw organisatie winstgevend te krijgen.

Dave Ulrich is auteur van verschillende bestsellers op het gebied van HRM en leiderschap. Ik wilde 'The HR Value Proposition' dan ook graag lezen. Dave Ulrich en Wayne Brockbank onderbouwen hun goede adviezen op duidelijke wijze door checklijsten en voorbeelden uit de praktijk.

Volgens beide auteurs is het tijd om als HR-professional uit de schulp te komen en vooral onze plek in het leiderschapsteam op te eisen. Dit kunnen we het beste doen door ons buiten ons vakgebied te begeven, aldus de schrijvers. De interessante voorbeelden van succesverhalen waarin de HR-professional van een Amerikaanse organisatie een klanttevredenheidsonderzoek houdt op het moment dat de marketingafdeling het te druk heeft met een advertentiecampagne vind ik bijzonder. Het gaat allemaal goed tot Ulrich en Brockbank vertellen waar ik als HR-professional mijn informatie moet gaan halen om mee te kunnen praten in het MT of leiderschapsteam. Want dan komen bijna alleen maar de Amerikaanse websites, bladen, kranten aan de orde.

Als grote tip komt naar voren dat de HR-professional zich moet inlezen in de markt, de economie, informatie (IT) en dat u de taal moet spreken van de anderen in het leidersteam. Ik vind dit zo'n open deur dat ik wel wat teleurgesteld ben over het boek. Maar goed, er staan mooie lijsten in die u voor zichzelf kunt invullen om vast te stellen waar u nog moet bijschaven.

Een andere goede tip is dat het vooral belangrijk is om te luisteren naar wat uw klanten (eerst nog even de interne klant) zich als doelstelling hebben gesteld. Hen daarbij ondersteunen en faciliteren is de hoofdtaak van HRM, aldus Ulrich en Brockbank. De basis van een goede HRM-er is dan ook het zich kunnen inleven in de ander, aldus de beide professoren.

Uit eigen ervaring weet ik dat het lastig is om de toegevoegde waarde van HRM binnen een organisatie of binnen een MT te laten zien. Al snel kom je dan als HR-professional in de lijn van adviezen zoals de schrijvers deze geven. Misschien is 'The HR Value Proposition' voor startende HRM-ers een interessant boek om te lezen en te leren waar HRM toegevoegde waarde kan geven. Voor een HRM-er op strategisch niveau is dit boek een gelopen pad.

Deze recensie is geschreven op basis van de eerste druk.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden