28 mei 2010 | José Otte

De Gallup-organisatie in Amerika doet al jaren onderzoek naar wat er gebeurt als we onze sterkten of talenten ontwikkelen. De 'StrengthsFinder 2.0' is de laatste versie van een talententest, waarin alle laatste onderzoeken verwerkt zijn. Aan de hand van een online vragenlijst komen een top 5 van talenten naar boven. Tom Rath geeft ook een overzicht wat u ermee kunt en hoe u mensen herkent in de andere talenten.

Zelf werk ik al jaren vanuit het gedachtegoed dat we beter onze talenten kunnen ontwikkelen, in plaats van aandacht geven aan dingen waar we niet zo goed in zijn. Natuurlijk begrijp ik dat er soms werkzaamheden zijn waar we minder goed in zijn, maar die wel gedaan moeten worden. Maar in zijn algemeenheid maken we makkelijker van een 8 een 9, dan van een 4 een 6.

Aan de hand van onderzoeken die gestart zijn door de 'vader van de sterktenpsychologie' Dr. Donald O. Clifton (1924 - 2003) heeft de Gallup-organisatie een test ontwikkeld waarmee u de vijf talenten ontdekt die bij u het meest aanwezig zijn. Met 'StrengthsFinder 2.0' krijgt u toegang tot deze test. De test op de website is in de taal die u kiest, het rapport dat gegenereerd wordt is in het Engels. Voor mensen die het makkelijker vinden om de talenten in het Nederlands te lezen is het boek 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham en Donald Clifton een aanrader. Mijn advies is echter om de test StrenghtsFinder 2.0 te doen voor je 'Ontdek je sterke punten' en daarna 'Aan de slag met je sterke punten' leest. In de boeken van Marcus Buckingham worden dingen heel snel duidelijk als je van jezelf weet waar je talenten liggen. Zijn de online test geeft daar een prachtig beeld van.

In 'StrengthsFinder 2.0' laat Tom Rath zien wat de resultaten zijn voor bedrijven zodra we onze medewerkers vanuit hun talenten laten werken. Hij geeft voorbeelden van leidinggevenden die de keuze hebben gemaakt om vanuit dit gedachtegoed te gaan werken - zelfs als dat betekent dat er taken moeten worden geruild in teams. De ervaringen zijn bijzonder te noemen en het is zeer inspirerend om de voorbeelden te lezen.

Ik heb de test gedaan en bekijk mijn werk nu duidelijk door een andere bril. Na enige tijd is het zelfs mogelijk om talenten bij anderen te zien en hen hiermee te helpen. Ik begrijp nu waarom ik het zo leuk vind om boeken te lezen (talent: intellect) en wat ik er mee doe (talenten: toekomstgericht en ideeënvorming). Ik begrijp nu waar die slimme ideeën vandaan komen tijdens mijn deelname in denktanks en brainstorm sessies (talent: toekomstgericht). Het wordt een spel om dit onderzoek te doen bij mezelf en het steeds verder uit te breiden zodat ook anderen mee kunnen genieten (talent: maximaliseren).

Dus voor mensen die talenten hebben zoals die van mij is dit boek een reis in de snoepwinkel. Maar ik denk dat alle leidinggevenden, adviseurs, trainers en HRM-professionals 'StrengthsFinder 2.0' zouden moeten lezen - en daarna alsjeblieft ook toepassen in hun werk.

18 november 2008 | Peter de Roode

Het is onduidelijk wat de toegevoegde waarde is van 'StrenghtsFinder 2.0' van Tom Rath. Vooral vanwege het feit dat een groot gedeelte van de inhoud al aan bod is gekomen in 'Ontdek je sterke punten' van Marcus Buckingham. Omdat beide auteurs te maken hebben (gehad) met de Gallup-organisatie, gaat het hier niet om plagiaat maar eerder over het uitmelken van een cashcow.

'StrengthsFinder 2.0' is een dun en klein boekje en opgebouwd uit twee hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk is een introductie en gaat over het onderwerp 'Het vinden van je sterke punten'. Voor wie onbekend is met het werk van Marcus Buckingham, zullen er aardige wetenswaardigheden in te vinden zijn. Zo betoogt Tom Rath dat mensen die dingen doen in hun werk waarbij hun sterke punten worden aangesproken, zes keer meer betrokken zijn en drie keer zo'n hoge kwaliteit van leven hebben.

De vraag die zich dus voordoet is: Hoe weet ik wat mijn sterke punten zijn? Het zal de lezer duidelijk zijn dat het boekje een antwoord formuleert op deze vraag. En hierover gaat het tweede hoofdstuk en eigenlijk het hele boekje. In dit hoofdstuk worden 34 thema's besproken, zoals: aanmoediging, aanpassingsvermogen, actiegerichtheid etcetera.
Deze thema's worden kort toegelicht en voorzien van allerlei acties die de lezer kan ondernemen. Al deze thema's zijn dus ook al te vinden in 'Het vinden van je sterke punten' van Marcus Buckingham.

Als lezer weet u nu nog steeds niet wat uw sterke punten zijn. Het is niet eenvoudig om uit een grote hoeveelheid informatie de juiste keuze te maken. Slechts weinigen zullen daarom uit een lijst van 34 thema's verantwoord kunnen kiezen. Gelukkig heeft Rath hier rekening mee gehouden. Elke lezer krijgt namelijk een unieke code die hem het recht geeft op het internet zijn sterke punten te ontdekken. Ik heb de bijbehorende test gedaan die zo'n 20 minuten in beslag neemt. Het is een test die steeds twee stellingen tegenover elkaar plaatst, voorzien van een vijfpuntsschaal. De uitslag verraste me niet dus ik kon me wel vinden in het resultaat. U krijgt direct een rapport voorgeschoteld met uw vijf sterke punten en suggesties voor acties.

Hoewel de methodiek ongetwijfeld valide en betrouwbaar zal zijn, overheerst al met al het gevoel dat ik geen boek heb gekocht maar een password voor een test.