Non-invasive data governance - 'Een boek met meerwaarde'
22 juli 2019 | Christel Deckers

Kies jij de weg van de minste weerstand en het grootste succes? Dat staat te lezen op het omslag van Non-Invasive Data Governance. Het lijkt te mooi om waar te zijn.

De wervende tekst trekt in ieder geval mijn aandacht en nodigt uit om het boek te gaan lezen. Immers: als je met weinig moeite de grootste successen kunt behalen, dan loont dat zeker de moeite en houd je tijd en energie over voor echt moeilijke zaken.

Het eerste dat opvalt aan dit boek is dat het vanuit het Amerikaans vertaald is met hier en daar wat fouten. Bijvoorbeeld het gebruik van het woordje ‘hun' in de zinsnede ‘vraag hun'. Ook de Amerikaanse losse stijl van formuleren valt op. Dat maakt het boek makkelijk leesbaar, maar doet ook erg on-Nederlands aan. De oorspronkelijke auteur is Robert Seiner en het boek is vertaald door Ronald Kok van Scamander, de Data Liberation Company.

Hoewel ik zelf werkzaam ben in het toezicht, heeft dit boek ook vanuit dat perspectief een meerwaarde. Het neemt ons mee in de wereld van ‘het nieuwe goud'; de data van je organisatie.

Non-Invasive Data Governance is een werkboek. De auteur legt achtereenvolgens uit wat non-invasive data governance is en wat de business value daarvan is. Vervolgens geeft hij ons voorbeelden van een programma om data governance goed in te richten en reikt hij ons een aantal tools aan voor verantwoord onderhoud en beheer.

Een pluspunt van dit boek is dat elk hoofdstuk wordt afgesloten met zogenaamde kernpunten: een beknopte samenvatting van het desbetreffende hoofdstuk in bullets gepresenteerd.

Ook de vraag die hij aan ons als lezers stelt: ‘Wat kan er nu niet', is waardevol voor toezichthouders, om zicht te krijgen op de mogelijkheden en onmogelijkheden van het gebruik van (al dan niet) beschikbare data.

De handige matrices voor data, activiteiten en communicatie zijn als tools te gebruiken bij de inrichting van non-invasive data governance.

Ik vermoed dat de auteur in zijn loopbaan negatieve ervaringen heeft opgedaan, of beter gesteld heeft opgelopen met disruptieve activiteiten in zijn werkomgeving. De nadruk op non-invasive (in de zin van geleidelijkheid) ligt er mijns inziens te dik bovenop. Soms maken zachte heelmeesters stinkende wonden en is het beter de pleister er met een ferme ruk los te trekken.

Maar al met al is Non-invasive data governance dus een boek met meerwaarde. De term data-verloskundige neem ik verder graag mee naar mijn wereld in de zorg.

Christel Deckers is lid van verschillende Raden van Toezicht in Zorg & Onderwijs. Zij is bestuurder a.i., consultant/adviseur binnen zorg- en welzijn. Christel is gepromoveerd aan de Business School of Economics. Daarnaast doet zij onderzoek naar de relatie tussen Raad van Toezicht en Raad van bestuur vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek. (www.christeldeckers.nl)

Non-invasive data governance - 'Wat van opgestoken'
2 juli 2019 | Elly Stroo Cloeck

Een IT-implementatie waarbij iedereen gewoon blijft doen wat hij al deed. Die bijna niets kost. Die geen nieuwe processen creëert. Zonder een batterij externe consultants. En toch, of juist daarom, succesvol is. Een utopie? Niet volgens de non-invasive methode.

De non-invasieve methode is letterlijk niet ingrijpend, in de medische wereld wordt de term gebruikt om het verschil tussen wel of niet door de huid heen gaan aan te duiden. Een IT-implementatie dus die lijkt op het aanleggen van een verbandje in plaats van een operatie.

Dit is het uitgangspunt van het boek Non-Invasive Data Governance van Robert Seiner. Het geeft antwoord op drie vragen: 1. Wat is data governance? 2. Waarom is data governance belangrijk? 3. Hoe richt je data governance in met de minste weerstand en de grootste kan op succes?

Data governance, waarom zou je dat in je bedrijf moeten willen? Data wordt steeds belangrijker voor de bedrijfsvoering en er komt steeds meer van. Jammer dan, als je de data die je hebt niet optimaal kunt gebruiken. Bedenk eens wat je allemaal niet kan met je data! Welke besluiten kun je er niet mee onderbouwen? Welke marketingacties kun je niet monitoren met klantdata? Welke processen kun je niet optimaliseren? En waarom niet? Omdat de data die je hebt niet gedeeld wordt tussen afdelingen. Omdat de kwaliteit van data niet goed is. En misschien neem je wel onnodige risico's met je datagebruik, denk aan privacy en beveiliging. Het data-probleem wordt door de auteur vrij kort uiteengezet, maar er wordt al zoveel over die problematiek geschreven dat dit niet voelt als een omissie. Het boek gaat heel gestructureerd in op de oplossing: data governance.

Na de uitleg wat non-invasive data governance nu eigenlijk is, wordt eerst ingegaan op het nut ervan. Daarna komt een overzicht hoe je een data governance implementatie kunt plannen en hoe je gebruik maakt van alle goede werkwijzen die je bedrijf al heeft. De kern is: formaliseer en structureer al die best practices. Doe dan een gap-analyse en vul in wat er ontbreekt, gebaseerd op die best practices. De auteur besteedt erg veel aandacht aan de rollen en verantwoordelijkheden van de diverse functies en sluit af met drie matrices in Excel: voor de data en het gebruik ervan, voor de activiteiten en wie ze uitvoert, en voor de communicatie en op welke tijdstippen die moet plaatsvinden.

In het deel van de planningsfase introduceert de auteur een Data Governance Maturity Model, gebaseerd op het bekende Capability Maturity Model. De verschillende niveaus (initieel, herhaalbaar, gedefinieerd, gemanaged en geoptimaliseerd) zijn kort, misschien te kort, omschreven, maar voor iemand die vaker met CMM heeft gewerkt wel herkenbaar. Er is een zelf-test opgenomen, waarmee de bestaande processen qua volwassenheid kunnen worden ingeschat. Deze test is naar mijn mening echter veel te simpel uitgewerkt: je scoort een 5 - dus geoptimaliseerd- als ‘je denkt niets meer te kunnen verbeteren'; een 4 bij ‘niet perfect, maar voldoende', een 3 bij ruimte voor verbetering', een 2 bij ‘aanzienlijke ruimte voor verbetering' en een 1 bij ‘we lopen steeds grotere risico's'.

Hier kun je echt niet zelf mee aan de slag en verwachten dat je met een goed onderbouwd verbeterplan eindigt. Daar is een expert bij nodig. Maar wacht. De auteur is consultant en je verwacht dus een aanbeveling om externe experts te gebruiken. Verrassing: natuurlijk adviseert hij om een ‘mentor' in te huren die ervaring heeft met een non-invasive methode (en óók CMM lijkt me). Maar tegelijkertijd adviseert hij juist tégen het gebruik van externen omdat deze bedrijfskennis missen, geen relatie hebben met de mensen en vooral: de cultuur niet kennen. En dat advies is ook logisch: als je gebruik wilt maken van alles wat er al is en wat er al gedaan wordt, is een insider de aangewezen persoon om dat te doen.

Wat die insider, of eigenlijk insiders, moeten gaan doen is uitgebreid uitgewerkt in de hoofdstukken over rollen en verantwoordelijkheden. Mij viel vooral de grote hoeveelheid betrokkenen op, met allemaal verschillende functies: Data stewards, data domein stewards, coördinatoren voor de data domein stewards, de data governance raad, data governance partners, data governance team, data governance manager. De methode mag dan ‘niet ingrijpend' zijn, de aanbevolen personele infrastructuur is wèl vrij complex.

Ik heb best wat opgestoken van Non-invasive data governance , het is prima geschikt voor mensen die wat met IT hebben, maar geen diepgaande IT-expertise hebben. Het boek is prettig geschreven met hier en daar een persoonlijke noot en een grapje. Elk hoofdstuk sluit af met een overzichtje van de kernpunten en aan het eind van het boek is ook nog eens een samenvatting van de methode opgenomen. Het boek bevat ook een aantal schema's, onder andere voor die hele handige matrices. Die zijn volgens de tekst in kleur uitgevoerd, maar in bijna 50 tinten grijs gedrukt en zo toch wat minder overzichtelijk. Natuurlijk staan ook in dit boek weer wat typo's (daar ben ik best gevoelig voor) waarvan het emailadres van de schrijver de meest grappige is: rseiner@kikconsluting.com. Je zult maar slut (slet) genoemd worden door je uitgever!

Elly Stroo Cloeck is interim- en projectmanager op het gebied van Audit en Risk. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.