Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
19 juli 2011 | Dorien van Doorn

Het spel 'Twynstra Gudde kaarten' bevat 57 kaarten met foto's erop en 1 uitlegkaart. Daarop staat 1 zin. Het spel is dus heel simpel te spelen. En toch kan de inhoud en de bijdrage aan een project enorm zijn. De spelers bepalen hoe het spel gespeeld wordt en dat maakt het heel persoonlijk, boeiend, interessant en oneindig speelbaar.

Alle deelnemers, bijvoorbeeld van een project of van een afdeling of zelfs van een veranderende privé situatie, of van een sportgroep, alle spelers trekken een kaart. Op de kaarten staan afbeeldingen. De speler geeft over foto op de kaart zijn associatieve gedachten. Hoe diep de persoon in kwestie zich blootgeeft, hangt af van de persoon zelf.

Het spel heeft geen doel, het ontstaat vanzelf op natuurlijke wijze. Bij het zien van een aantal schapen op een dam, kan de associatie door een speler gekregen worden met domme schapen, en iets dat zich in een project kan voordoen, waarvoor de speler de groep wil waarschuwen. Het kan ook de associatie oproepen van het spreekwoord 'als 1 schaap over de dam is'. Daarmee kan in een evaluerende situatie bijvoorbeeld teruggeblikt worden op de situatie dat het eerste schaap zo moeilijk over de dam kwam. Wat waren daar de lessons learned, hoe kan het schaap in een volgend project eerder over de dam komen?

Zo kan een groep mensen in welke fase van een verandering of een project dan ook, vrije associaties maken. Het spel biedt een speelse, eigenzinnige en meestal diepgaande mogelijkheid om inzichten van alle deelnemers te krijgen die op een gestructureerde, traditionele wijze nooit zouden zijn verkregen. Daarmee biedt het een keur aan mogelijkheden. Alle deelnemers leren enorm veel van hun collega-deelnemers. Het is de moeite waard om op deze wijze regelmatig met elkaar om de tafel te gaan zitten. Juist als de agenda's vollopen, bieden de kaarten een originele toegang tot oude problemen. Daarmee wordt de mogelijkheid geschapen om nieuwe ingangen te vinden.

Het mooiste is als de deelnemers een gezamenlijk project of doel hebben, daarmee wordt de communicatie onderling versterkt. Maar het biedt dermate veel interessante en originele mogelijkheden dat het in het bezit zou moeten zijn van iedere manager.

17 mei 2010 | Marcel Boons

Heeft u ook wel eens de behoefte om iets op pakkende wijze te verwoorden? Bepaalde boodschappen beklijven beter als u het op een bepaalde manier zegt. In verandertrajecten is de manier waarop een boodschap gebracht wordt minstens zo belangrijk als de inhoud van de boodschap. In een dergelijke situatie loont het om even bij de 'verpakking' stil te staan. De Twynstra Gudde kaarten zijn bedoeld om u te inspireren om datgene wat u wilt zeggen te verwoorden.

Er zijn veel managers die diep in hun hart een begenadigd spreker willen zijn. Overtuigingskracht is nodig om dingen gedaan te krijgen. Het gebruiken van macht verschuift in onze cultuur steeds verder naar de achtergrond, waardoor het belangrijker wordt om de ander 'mee' te krijgen. Het overtuigen gebeurt deels door argumenten te gebruiken waar de ontvanger gevoelig voor is. Daarnaast is het essentieel dat de boodschap overkomt bij de ander. Daarvoor leent zich bij uitstek de taal. De Twynstra Gudde kaarten kunnen iemand inspireren bij het onder woorden brengen van de boodschap.

Ik open nieuwsgierig het pakje kaarten en zoek naar de gebruiksaanwijzing. Die is er niet. Vervolgens bekijk ik vluchtig de afbeeldingen op de kaarten en merk dat ze allerlei associaties bij me oproepen, zoals 'het hoofd boven water houden', 'kleur bekennen' en 'als een schoolmeester voor de klas staan'. Hoe moet je deze kaarten nu gebruiken?

Mijn eerste insteek is het willekeurig kiezen van 2 kaarten. De eerste kaart laat een twintigtal keurig geordende, houten bakjes zien die allemaal felgekleurd poeder bevatten, waarschijnlijk verfpoeder. Ik begin te associëren en denk aan 'het in hokjes stoppen', 'kleur bekennen', 'nuances aanbrengen', 'bont gezelschap', 'schakeringen in meningen'. Allemaal gedachten die op een verandertraject van toepassing kunnen zijn.

Op de tweede kaart staat een röntgenfoto van een hoofd in zijaanzicht. Direct komen gedachten bij me op als 'het geraamte van een organisatie bestuderen', 'het zichtbaar maken van contouren' en het 'bekijken van de fundamenten'. Zelfs 'je tanden laten zien' komt als gezegde in me op, want die zijn wel heel prominent in de schedel aanwezig.

Ik stop even met associëren en fantaseren, want is dit nu de bedoeling van de kaarten? Met bovenstaande gedachtenflarden kan ik op dit moment niet veel, ook al zijn ze voor verandertrajecten vaak relevant. Het zal eerder voorkomen dat iemand aan een bepaalde situatie denkt en op zoek is naar een goede omschrijving of zinsnede.

Mijn tweede insteek is daarom om aan een recente coachopdracht te denken en te ervaren of deze kaarten me inspireren. Warempel, na korte tijd valt mijn oog op een foto waarop een jongeman op een door erosie mooit afgeronde steen staat, circa een halve meter boven de branding van de zee. Ik bedenk dat ik als coach een 'rots in de branding' wil zijn als een trainee een probleem heeft. Even verder wordt mijn aandacht getrokken door een kaart waarop een duiker een andere duiker aan de hand heeft en hem ogenschijnlijk door het diepe water leidt. Ook dat zou een verwoording voor mijn coachingswerk kunnen zijn. Ja, op deze manier bewijzen de kaarten hun nut.

Na de twee pogingen is voor mij snel duidelijk geworden dat het nut van de Twynstra Gudde evenredig is met de bereidheid om je te laten inspireren en om te onderzoeken. Je moet er gewoon iets in willen zien. Terwijl ik dit opschrijf, realiseer ik me dat ook dit laatste een wijsheid is die op verandertrajecten van toepassing is. Deze set kaarten heeft me dus geheel onverwacht veel meer geïnspireerd dan ik dacht.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden