4 april 2014 | Peter Streefkerk

Wie wil het niet? Dat je gehoord wordt bij een presentatie. Dat er echt naar je geluisterd wordt in een vergadering. Dat de mensen voor wie je spreekt aan je lippen hangen. Niet voor een paar minuten, maar voor uren.

Remco Claassen, auteur van het boek ‘Verbaal Meesterschap’, flikt dat zelf keer op keer. Begenadigd spreker en performer als hij is. Scoort bij elke training die hij verzorgt ruim boven de 9. Een bizar goede score. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, beschrijft hij open en eerlijk in dit boek. Een uniek boek omdat het gaat over zijn eigen wijze van communiceren. Een wijze die hij deelt met de lezer die daarvoor openstaat.

Als je Remco Claassen nog nooit hebt zien spreken, zal zijn schrijfstijl in het begin enigszins bijzonder overkomen. Remco schrijft namelijk zoals hij spreekt. Helder, no nonsense en met veel concrete voorbeelden. Dat zal voor sommige mensen wennen zijn. Daarom misschien een vreemde tip aan het begin van een boekrecensie. Bekijk eerst eens een van de vele video’s op het internet waarin hij optreedt. Begin daarna pas aan het boek. Het vergemakkelijkt het gewenningsproces en je weet gelijk wat je tot nu toe hebt gemist aan de spreker Remco Claassen.

De samenvattingen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn prettig. Natuurlijk, ieder gerespecteerd managementboek heeft een vorm van samenvatting per hoofdstuk. Zo ook dit boek en ze zijn redelijk uitgebreid. Na de samenvatting volgt echter in ieder hoofdstuk een hele korte samenvatting van de vorige hoofdstukken. In gedachte het adagium ‘de kracht van communicatie zit in de herhaling’ lees je aan het eind van ieder hoofdstuk weer wat Remco Claassen eerder heeft geschreven. Tot de boodschap op de een of andere wonderlijke manier tussen je oren zit. Geen toeval dat dit ook een van de technieken is die in dit boek wordt toegelicht.

Communicatie in het zakelijk leven moet resultaat opleveren. Anders hoef je er niet aan te beginnen. Natuurlijk zijn er mensen die alleen maar communiceren om het communiceren zelf. Zogezegd de ruimte en de tijd volkletsen zonder dat dit enig resultaat oplevert. Als jij ook zo’n communicator bent, zal dit boek waarschijnlijk niet aan je besteed zijn. Of misschien juist wel.

Communicatie moet als doel hebben dat degene met wie je communiceert iets gaat doen, iets gaat laten of iets nooit meer zal vergeten. Simpeler kan Remco Claassen het niet vertellen en dat doet hij ook niet. Tot ‘vervelens’ toe herhaalt hij deze simpele boodschap en geeft je de gereedschappen om de drie genoemde doelstellingen te realiseren.

Menselijke valkuilen
Zoals iedereen weet is goed communiceren een kunst op zich. Waarom het de ene keer goed gaat en de andere keer niet? De meeste mensen weten het niet eens. In het eerste deel van het boek legt Remco Claassen uit hoe dat komt. Hij beschrijft uitgebreid vier ingebakken valkuilen die wij mensen hebben en waar we heel vaak in tuimelen.

Het aha-gevoel overvalt je vanaf hoofdstuk 1 als hij begint te strooien met op het eerste gezicht vreemde begrippen als de hyperbutler en de rode bloemkool. Wees niet bang. Claassen legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit waar de valkuilen zijn en hoe je er weer uit kunt kruipen. Geloof het of niet, de bloemkool krijgt voor iedere lezer vanaf nu een geheel andere betekenis dan groente. Al was het alleen maar door het toevoegsel rood.

Met het eerste deel legt Remco Claasen het fundament voor een betere communicatie in tweede deel. De uitwerking vindt plaats in acht hoofdstukken die ieder voor zich een ander onderwerp van verbaal meesterschap behandelen. Denk nu niet na het lezen van het vijfde hoofdstuk dat je er al bent en aan de slag kunt. Nee, je hebt echt alle acht hoofdstukken nodig om de impact op je publiek te krijgen die je wenst.

Wat zou de wereld zijn zonder een lach. Remco Claassen verwerkt de grappen naadloos en vakkundig in zijn schrijf- en presentatiestijl En ja, ook humor is een van de technieken die je kunt gebruiken om mensen blijvend te boeien. Wees echter niet bang dat je je eerst moet ontwikkelen tot een cabaratier of moppentapper van het niveau Youp van ’t Hek.

Als performer wordt Remco Claassen zelf omschreven als een kruising tussen Dr. Stephen R. Covey en cabaretier Hans Teeuwen. Het zijn toch niet de minst uiteenlopende publiekstrekkers. Pas er dus voor op als je zijn boek in het openbaar gaat lezen want die cabareteske annekedotes (zoals hij ze zelf noemt) komen keer op keer terug. Het kan zo maar gebeuren dat je regelmatig spontaan in de lach schiet bij de grappige maar wel reële voorbeelden.

‘Verbaal Meesterschap’ zal je intrigeren als je van nature al interesse hebt voor het onderwerp communicatie. Bij het lezen krab je je regelmatig achter je oren wanneer uiteen wordt gezet waarom iets niet werkt in de communicatie tussen jou en je publiek (ook al is dat maar één persoon). Waarom ben ik daar zelf niet achter gekomen?, vraag je je soms af. Hou dan één ding voor ogen, je bent de enige niet.

‘If you can't explain it simply, you don't understand it well enough’ zei Albert Einstein ooit. Remco Claassen beheerst de kunst van het simplisme tot in de perfectie. Hij weet waarover hij het heeft en heeft er niet voor niets uitgebreid onderzoek naar gedaan. Je hoort het hem allemaal zeggen en nog mooier, je ziet het hem doen op YouTube. Zo gezegd, een multimediale aanpak die de roep versterkt om een e-Book versie uit te geven.

Wel nog één welgemeend advies tot slot. Probeer niet alle stappen uit het boek in één keer toe te passen. Leren doe je met vallen en opstaan en met kleine stappen. Het boek bestaat niet voor niets uit twaalf verschillende en elkaar aanvullende hoofdstukken.

27 december 2013 | Sonja de Bruin

'Verbaal meesterschap' heeft mijn kijk op communicatie, en in het bijzonder op presentaties, voorgoed veranderd (in positieve zin). Waar ik me voorheen angstvallig beperkte tot het gebruik van een beamer en een aantal slides, zonder er echt goed over na te denken wat ik wilde bereiken, heb ik nu echt zin gekregen om het volkomen anders aan te gaan pakken en de tips en trucs die Remco Claassen aandraagt, uit te gaan proberen. Dus om er voor te zorgen dat mijn publiek iets gaat doen, iets gaat laten of iets nooit meer vergeet.

Remco Claassen weet met 'Verbaal meesterschap', net zoals in zijn cursussen en workshops, zijn publiek weer van begin tot het einde van te boeien. Door het gebruik van grappige en rake metaforen is het boek nergens saai, zelfs niet als hij gortdroge theorie behandelt. Het allerleukste vind ik dat hij in dit boek uitgebreid zijn 'geheimen' prijsgeeft hoe hij zijn publiek tijdens zijn workshops geboeid weet te houden. Ik heb zelf ervaren als enthousiaste deelnemer van één van zijn workshops hoe goed zijn tips en trucs in de praktijk uitpakken.

'Verbaal meesterschap' bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft de algemene communicatie valkuilen, die je eerst tot je moet nemen voordat je echt aan de slag kunt met spreken met impact, dus met het verbale meesterschap dat in deel 2 wordt behandeld.

In deel 1 legt Claassen uit dat mensen buitengewoon responsief zijn, maar als we ons daarvan bewuster worden, we vrijwillig kunnen kiezen hoe we reageren, waardoor we niet het slachtoffer zijn van onze primitieve ik. Goede communicatie bereik je ook door afstand te verkleinen (niet in wij-zij te denken) en door meer te leren luisteren met je hart en je ogen dan met je oren en hersenen.

In deel 2 begint het echte werk; hoe kun je tijdens je presentatie de aandacht vangen van je publiek en dat tijdens de hele presentatie vasthouden? Allereerst door na te denken wat je wilt bereiken met je presentatie en je te beperken tot maximaal 5 dingen (meer kunnen mensen namelijk niet onthouden). Vervolgens door in je presentatie de drie pijlers educatie, entertainment en empowerment terug te laten komen. Verrassend genoeg is inhoud slechts voor twintig procent van belang, de rest is vorm.

Voor het boeien en binden van je publiek geeft de schrijver aan dat je niet alleen je stem en intonatie kunt gebruiken, maar ook je houding en bijvoorbeeld de plek op het toneel... en hij geeft nog veel meer tips. Kortom, een interessant boek met heel veel praktische informatie waarmee je meteen aan de slag kunt. Ik weet in ieder geval wel dat mijn presentaties zullen nooit meer hetzelfde zijn!

2 november 2011 | Daniëlle de Jonge

Als u eerder boeken van Remco Claassen heeft gelezen, of hem al eens heeft horen spreken, dan weet u: deze man bruist van de energie. En dat is ook terug te vinden in zijn nieuwste boek 'Verbaal Meesterschap'. De energie spat in dit geval van het papier af. Met de nodige humor, rake opmerkingen en scherpe kantjes. Zaken die u aan het denken zetten, u er toe verleiden kritisch naar uw verbale uitingen te kijken en u inspireren. Want u leert buitengewoon veel van dit boek. Handig voor iedereen die geregeld voor groepen spreekt, en ook voor iedereen die de fijne kneepjes van het spreken verder wil ontwikkelen.

'Verbaal Meesterschap' is in feite een zelfstudie, een training die u thuis of op kantoor volgt, maar dan zonder de persoonlijke ondersteuning van de trainer. Aan u de kans om er voortvarend mee aan de slag te gaan en met plezier uit te proberen hoe u uw spreektalent verder uitbouwt. Er staan oefeningen in, achtergronden, voorbeelden en tal van tips. Alles kort en krachtig omschreven. Gaandeweg het boek ontdekt u dat alle tips ook in het boek zelf gebruikt zijn. Bijvoorbeeld door de omschreven anekdotes, waarmee u een onderwerp beter weet te onthouden. En ook de associaties helpen daarbij. Bijvoorbeeld een gebied in uw hersenen dat veel invloed heeft op uw manier van reageren, is omgedoopt tot 'rode bloemkool'. Reken er maar op dat u hieraan denkt, zodra u merkt dat u iets te fel wilt reageren.

Het eerste deel van het boek gaat voornamelijk over het begrijpen van communicatie. Waarom reageert u bijvoorbeeld primair in sommige gevallen? En wat is het belang van het herkennen en begrijpen van het gedrag van anderen? Het is als het ware een gebruiksaanwijzing voor de mens, weliswaar specifiek gericht op de verbale (on)mogelijkheden. Doordat de schrijver deze onderwerpen eerst omschrijft, heeft u meer profijt van de tips en voorbeelden in het tweede deel van het boek. De basis wordt gelegd om vervolgens maximaal te leren hoe u effectief communiceert.

In dat tweede deel gaat het dus om het 'hoe' van communiceren. U weet wellicht al dat niet de inhoud maar de vorm ervoor zorgt dat mensen u en uw verhaal onthouden. En dan bij lange na niet alles, dus kunt u maar beter extra aandacht aan de vorm geven. Claassen helpt u daarbij door u te leren hoe u sprekerspijn voorkomt, hoe u aandacht krijgt van uw publiek en hoe u bijzonder slim omgaat met uw lichaamstaal. Hij laat zien op welke manier u entertainment in uw presentaties brengt, zonder als clown over het podium te springen. En u ontdekt welke woorden u moet gebruiken om de drie verschillende talen – horen, zien en voelen – van uw publiek te spreken. Persoonlijk vond ik het erg leuk om zijn omschrijvingen te lezen. Als trainer gebruik ook ik diverse manieren van communiceren om deelnemers te inspireren en prikkelen. Zijn manier van benoemen maakt het des te leuker om hier verder mee te spelen in mijn werk.

Het boek leest vlot, is begrijpelijk en u kunt er direct mee aan de slag. Pakt u het goed aan, dan merkt u vanzelf dat u meer opvalt en dat mensen beter onthouden wat u te vertellen heeft. Een verbale meester in optima forma.

19 juli 2011 | Bert Thiel

In zijn derde boek, 'Verbaal meesterschap', maakt de succesvolle spreker en trainer Remco Claassen duidelijk dat effectief spreken effectief beïnvloeden is. Zijn boodschap is niet nieuw; hij brengt hem wel rauw en vaak nogal ondoordacht en weinig weloverwogen. Dat draagt niet bij aan de geloofwaardigheid.

'Verbaal meesterschap' gaat over effectief communiceren, want 'Zowel zakelijk als privé worden de resultaten in jouw leven bepaald door hoe jij wat wanneer zegt. Zij die de kunst van het 'spreken met impact' beheersen, krijgen de beste banen, zijn de meest effectieve leidinggevenden, belanden het minst in echtscheidingen, creëren de mooiste resultaten bij de opvoeding van hun kinderen, komen het meest zelfverzekerd over en kunnen het meest voor de mensheid betekenen.' Een soort Haarlemmerolie, dus. En net als voor dat eertijds zo vermaarde wondermiddel geldt ook hier: je moet ervan houden en je moet erin geloven.

Het boek bestaat uit twee delen, die vrij weinig opzienbarends te melden hebben. In het eerste deel maakt Remco Claassen ons deelgenoot van vier inzichten waar iedere spreker 'weet van zou moeten hebben voor hij zijn mond open doet'. Kort gezegd: vaak is even luisteren en nadenken veel effectiever dan meteen reageren. In het tweede deel beschrijft hij wat een spreker moet doen om zijn publiek doelmatig te beïnvloeden. Hij moet op onderhoudende wijze een stuk of vijf belangrijke punten bespreken, waarvan ook de attent gemaakte toehoorders het belang voelen. Passend taalgebruik, het goed benutten van het podium, functionele goed ondersteunende gebaren en herhaling maken de boodschap een stuk sterker. Denk terug aan uw favoriete docent en u zult zien dat dit precies was wat hij deed. En wat u dus in grote lijnen waarschijnlijk ook al lang doet.

Op zich is er niet veel mis met het herhalen van een overbekende boodschap - Claassen zegt weinig anders dan wat Aristoteles, Seneca en Cicero tweeduizend jaar geleden al beweerden - want herhaling is immers nog altijd de toverkracht van de reclame. En aan zorgvuldig en juist taalgebruik in de breedste zin van het woord kan niet genoeg aandacht besteed worden.

En daar zit 'm nou net de kneep. Want, het spijt me dat te moeten vaststellen, Remco Claassen beheerst de taal onvoldoende om een goed boek te kunnen schrijven. Ik heb zelden zo veel stijl- en spelfouten aangetroffen in een gedrukte tekst - fouten die een redacteur er moeiteloos uit had kunnen (en moeten!) halen. Ik zal u niet vermoeien met een uitputtende opsomming, maar me beperken tot de drie ergste en meest voorkomende. Regelmatig verwijst Claassen met dat naar een de-woord en met die naar een het-woord. Hij spelt beroerd en inconsequent: Nyenrode en Nyerode, bijvoorbeeld. In zijn haast en enthousiasme vergeet hij af en toe woorden: 'Veel technieken uit dit boek zijn niet veel anders dan die in Tweede Wereldoorlog zijn gebruikt door mensen als Joseph Goebbels en Rudolf Hess.'

In dat laatste citaat schuilt direct mijn andere bezwaar tegen 'Verbaal meesterschap': de ongekende en onnodige grofheid van het boek. Waarschijnlijk bedoelt Claassen het allemaal lollig en moet het op ons overkomen als een vermakelijke vorm van corporaal gebral, maar ik stoor me eraan. Aan opmerkingen als hierboven. Aan het veelvuldig gebruik van lul, shut up, fuck. Aan getekende grappen over Jezus en Adolf Hitler. Aan grappen over gehandicapten: de uitvallers van de Josti-band. Aan vrouwonvriendelijke opmerkingen als Maartje. Haar bijnaam is Gup. Ze blijkt meer reet te hebben dan Cup. Om met Herman Finkers te spreken: Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig?

Volgens Aristoteles, Seneca en Cicero bepalen de persoon van de spreker en zijn wijze van presenteren (mede) de geloofwaardigheid en aanvaardbaarheid van de redevoering. Het moge duidelijk zijn, dat Remco Claassen wat mij betreft enigszins door het ijs gezakt is. Hij doet me nu vooral denken aan dat jongetje uit mijn klas, dat dacht dat hij populair kon worden door heel hard en heel vaak vieze woorden te roepen. En van zo iemand neem ik weinig aan.

En dat vind ik oprecht jammer. Het zal toch niet voor niets zijn, dat Claassen zulke hoge beoordelingen krijgt van zijn publiek. Ontbreekt er dan toch iets op papier? Timing bijvoorbeeld of de sfeer van een gelijkgestemde zaal? Waarschijnlijk. Ik hoop, dat uitgeverij Spectrum zo slim is er een luisterboek met dvd van te maken. Ik denk dat Claassen daar wel uit de verf zal komen.

8 juni 2011 | Peter Vermeulen

Wanneer weet u nu eigenlijk zeker dat de samenvatting op de achterzijde van een boek u daadwerkelijk biedt wat de auteur belooft? Hoe serieus neemt u de door bekende Nederlanders geschreven korte aanbevelingen in een boek, dat juist dit boek absoluut het beste boek is wat zij ooit gelezen hebben? Na het lezen van mijn recensie zult u sneller, makkelijker en eenvoudiger een besluit nemen. Namelijk of 'Verbaal meesterschap' van Remco Claassen uw leven gaat verijken en of de belofte van zowel de auteur als de bekende Nederlanders op waarheid berust zijn.

Een bekend fenomeen bij een ijzersterke formule is dat de eerste generatie een stevige basis legt voor een bedrijf. Hiermee weet de oprichter een boterham te verdienen voor zijn gezin. De tweede generatie breidt vervolgens het bedrijf uit op de door de eerste generatie gelegde ijzersterke fundering. Deze tweede generatie weet zijn gezin hiermee een goed belegde boterham aan te bieden. De derde generatie echter is opgegroeid in weelde, weet niet eens hoe een boterham eruit ziet, laat staan hoe en waarmee hij deze moet 'beleggen' en brengt met een Prosecco in zijn hand en het kaviaar tussen de tanden zonder echte vrienden de successtory en hiermee het bedrijf naar de afgrond.

Wat is nu de relatie met dit boek? 'Verbaal meesterschap' is het derde boek van Remco Claassen. Na zijn naam gevestigd te hebben als 'de trainer van Nederland' verscheen zijn eerste generatie boek: 'IK'. Een waar meesterwerk op het gebied van egomanagement. Claassen wist vervolgens vol energie en naast het geven van zeer succesvolle trainingen zijn imperium uit te bouwen en vooral te vernieuwen als ware hijzelf de tweede generatie. Dit bekroond hij met het uitbrengen van zijn tweede boek: 'WIJ'.

Nu sta ik echter aan de voordeur van de derde generatie Claassen. Hij verkondigt de geheimen van zijn succes te willen delen met de bezoekers van zijn trainingen en de lezer van 'Verbaal meesterschap'. Is deze derde generatie ook degene die voortborduurt op het succes van voorgaande jaren? Jaws III was toch ook een slap aftreksel van Steven Spielbergs Jaws? (Ondanks de betere speciale effecten.) Of is Claassen niet voor niets naar 'zijn' tandartsassistente geweest en laat hij terecht weer zijn tanden zien?

'Verbaal meesterschap' bestaat uit twee delen. In het eerste deel krijgt u eerst uitleg hoe responsief wij mensen zijn. Claassen neemt u mee door u op zijn humorvolle wijze uit te leggen hoe uw brein werkt en beschrijft de sociale en emotionele intelligentie. Ook u zult na het lezen van dit boek weten wanneer uw amygdala zich ontpopt tot een rode bloemkool. Na eerst nog het wij/zij-syndroom uit te leggen, leert Claassen u vervolgens te luisteren in diverse stadia. In het eerste deel leert Claassen u eigenlijk alles wat u moet weten voordat u uw mond opendoet.

Dan gaat Claassen pas over naar spreken met impact. 'Pas' moet u lezen als 'jammer' maar ook als 'gelukkig'. Jammer dat de honderdenzestien pagina's voorbereiding voorbij zijn. Want die zijn een feest om te lezen. Claassen weet u - net als bij zijn trainingen - te blijven boeien. Het wordt geen bladzijde saai of eentonig. Tevens weet hij eventuele bekende theorieën dusdanig te beschrijven dat u ze nooit meer zult vergeten. Aan de andere kant; 'gelukkig' omdat ik 'Verbaal meesterschap' heb aangeschaft om een betere spreker te worden.

In het tweede deel gooit Claassen al zijn kennis in de strijd en wordt u aan de hand van de meester meegenomen in uw persoonlijke groei naar 'verbaal meesterschap'. Hierbij moet u niet denken dat u een kopie van Claassen wordt. U krijgt daadwerkelijk meesterlijke tips en trucs om meer te bereiken met communiceren en om effectiever presentaties te geven. Maar ook om beter vergaderingen te leiden. Belangrijker nog: hoe kunt u de aanwezigen blijven boeien? Dit legt Claassen uit met onderliggende theorieën zoals de aandachtscurve, de drie pilaren van beïnvloeding en door middel van Anneke D.

Kenmerk is dat Claassen daadwerkelijk zelf in staat is wat hij de lezer (en de bezoeker van zijn trainingen) belooft. Deze trucs werken dus echt. Ik zou de auteur tekort doen door een opsomming te geven van alle tips en trucs die u tot verbaal meesterschap brengen. Het is namelijk niet een eenvoudige opsomming van tips en trucs. Het is de som der delen. De kracht van Claassen zit 'm in de wijze van opbouwen van spanning. Hij maakt u eerst nieuwsgierig, om vervolgens met humor en anekdotes al zijn materie en kennis er bij u in te 'fompen'.

In 'Verbaal meesterschap' geeft Remco Claassen u een scala aan handvatten om u het verbaal meesterschap eigen te maken. Dit doet hij op zijn unieke, humorvolle en sublieme wijze. Hij leert u een techniek die er voor zorgt dat u iets gaat doen, iets gaat laten en iets nooit meer zult vergeten. 'Verbaal meesterschap' is het bewijs dat ook een boek van de derde generatie iets toevoegt aan het voorafgaande en u en uw bedrijf in het bijzijn van vrienden tot een nog grotere groei weet te brengen.

Geen sheetlezer naast lichtbak
27 april 2011 | Annegreet van Bergen

‘Dit boek gaat je leren hoe je als spreker meer impact maakt. Jij als persoon, en niet als sheetlezer naast een lichtbak.’ Wervende respectievelijk verstandige woorden. Ze zijn afkomstig uit het boek Verbaal Meesterschap van Remco Claassen. Naar eigen zeggen ‘het ultieme handboek voor alle mensen die gehoord willen worden’. Ze zijn kenmerkend voor de stijl van Claassen. Keer op keer vertelt Claassen de lezer dat hij een bijzonder boek in handen heeft. Daarnaast heeft Claassen gelukkig ook iets te melden. Zo waarschuwt hij bijvoorbeeld: ‘Mensen beïnvloeden werkt niet wanneer je ze eerst in coma lult.’

De titel Verbaal Meesterschap is in zekere zin misleidend. Door dat ‘verbaal’ zou je verwachten dat het boek vooral gaat over retorica en het spreken an sich. Niets is minder waar. Het nieuwste boek van leiderschapspecialist Remco Claassen gaat vooral over psychologie, emotionele en sociale intelligentie.

In zekere zin is het een ‘ouderwets’ boek met wijsheden zoals onze grootouders die al debiteerden. Een belangrijk thema is namelijk dat wie begrepen wil worden eerst zelf moet begrijpen. Claassen: ‘We gaan weer leren luisteren! Luistervaardigheid is een antiek gereedschap dat heel vroeger werd onderwezen op scholen, in kerken, vaak bij pa en ma thuis en soms ook op het werk.’

Onder verwijzing naar neurobiologisch onderzoek naar onder andere de Amygdala (de ‘rode bloemkool’ die, als je niet oppast, ervoor zorgt dat je primair heel onverstandig reageert op negatieve gebeurtenissen) adviseert Claassen om niet altijd meteen te reageren als iets je niet zint en/of wanneer je boos bent. Dat hadden onze grootouders ook al door. Die zeiden daarom dat je eerst tot tien moest tellen voordat je iets zegt. Het is zonder meer nuttig dat zulke lessen worden opgefrist en in een eigentijds jasje worden doorgegeven aan nieuwe generaties.

In het tweede deel van zijn boek gaat Claassen vooral in op hoe je als spreker impact kunt hebben op je publiek. Doel daarbij is dat wanneer je klaar bent met spreken de anderen met grote zekerheid iets gaan ‘doen’, iets gaan ‘laten’ of ‘nooit meer vergeten’. Verfrissend en hilarisch is Claassens afkeer van beamers, sheets en powerpointpresentaties. Wie ook maar één congres heeft bezocht, weet hoe slaapverwekkend ‘de sheetlezer naast de lichtbak’ kan zijn. Claassen geeft tips hoe je de toehoorders wel wakker houdt. Of liever: hoe je ze kunt boeien en bereiken.

Het doet afbreuk aan zijn boek dat Claassen zijn tips met nogal wat verbale omhaal en veel zelffelicitaties brengt. Zijn boodschap zou aan kracht hebben gewonnen als hij zich had laten leiden door een andere ouderwetse les: goede wijn behoeft geen krans.