Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 juni 2012 | Richard van der Lee

Herkenbaar! Dat komt bij mij naar voren bij het lezen van 'Boven het maaiveld' van Glenn van den Burg. De auteur beschrijft op een interessante en inspirerende wijze zijn zoektocht naar de essentie van leiderschap en zingeving. Een aanrader voor eenieder die werkzaam is als ondernemer of binnen een organisatie en zijn of haar leven inhoud wenst te geven.

'Boven het maaiveld' is zeer goed leesbaar dankzij van den Burgs duidelijke maar ook warme schrijfstijl. Het boek is een mix van autobiografie en interviews met personen die écht wat te zeggen hebben over leiderschap en het benutten van het eigen en andermans talent.
De interviews op hun beurt zijn een mix van bekende maar ook minder bekende personen en dat maakt het geheel wat mij betreft 'smeuïger'. De bekende personen hebben veel lezers namelijk allemaal wel een keer gezien, gehoord of gelezen en voegen daarom niet altijd wat nieuws toe. De opbouw van het boek is verder logisch en loopt gelijk op met de zoektocht van de auteur en de vragen die loskomen over leiderschap. En dat zijn er nogal wat. De onderbouwing met modellen en theorieën van onder andere Belbin en Quinn is wat mij betreft niet nodig, maar ook niet storend. Tot slot heeft 'Boven het maaiveld' de vorm van een werkboek, waarin de lezer aantekeningen kan maken, en het is voorzien van QR-codes, die zorgen voor een doorleiding naar relevante informatie. Prima en goed passend in deze tijd!

Een aantal zaken vallen op en komen regelmatig terug. Neem bijvoorbeeld het begrippenpaar 'Hoop' en daarnaast 'Liefde'. Zowel Tex Gunning als Salem Samhoud hebben het erover. Voor mensen die nu vaak in de top van organisaties zitten zijn deze begrippen echter gevoelsmatig een gruwel, want ze zitten niet onder de toetsen van de rekenmachine. Toch zijn dit zaken om rekening mee te houden en rekenschap over af te leggen.

Iets anders dat naar voren komt is de impact van social media op begrippen als transparantie en leiderschap, zoals naar voren komt in het interview met Ties Arts. Social media hebben een effect dat nog steeds onderschat wordt door de besluitvormers en de relevante stafafdelingen van organisaties. Ze zijn lastig, oncontroleerbaar en ook nog eens een kostenpost. Feit is echter dat de klanten en vooral werknemers van nu en de toekomst actief gebruik maken van social media. De boodschappen die doorkomen hebben bovendien impact op de individuele en collectieve besluitvorming. Organisaties kunnen dan ook geen rookgordijn meer ophouden en hetzelfde geldt voor leiders. De werknemer van de toekomst zal zijn individuele talenten elders inzetten als er te vaak verstoppertje wordt gespeeld door de besluitvormers.

Leesadvies: De auteur heeft in 'Boven het maaiveld' op een ludieke manier zijn zoektocht naar de essentie van leiderschap beschreven en uiteindelijk ook zingeving gevonden. Ik hoop dat hij een voorbeeld mag zijn voor velen. Voor eenieder die zoekt naar de 'echte inhoud' is dit boek zeker aan te bevelen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden