Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Spreken met impact
4 september 2015 | Jan Hoogstra

De eerste keer dat ik Remco Claassen zag was op een congres over Beïnvloeden, waar onder andere Robert Cialdini sprak. Remco maakte een grote indruk op mij vanwege zijn appearance, energie en het feit dat hij je gedurende zijn hele spreektijd geboeid kon houden. Door het lezen van zijn boek Spreken met impact weet ik nu hoe...

De eerste keer dat ik Remco Claassen zag was op een congres over Beïnvloeden, waar onder andere Robert Cialdini sprak. Remco maakte een grote indruk op mij vanwege zijn appearance, energie en het feit dat hij je gedurende zijn hele spreektijd geboeid kon houden. Door het lezen van zijn boek ‘Spreken met Impact’ weet ik nu hoe...

Spreken met impact van Remco Claassen geeft houvast en technieken om je luisteraar geboeid te houden, het is met name gericht op het spreken voor grote groepen, maar is ook bruikbaar voor spreken in kleine groepen. Remco Claassen is bij uitstek iemand die over dit onderwerp goede adviezen kan geven, hij is een van de meest gewilde presentatoren van Nederland en kan het verhaal interessant vertellen. Met passie, enthousiasme houdt hij je geboeid. Dit heb ik ervaren op een congres over het onderwerp Beïnvloeden, waar hij een van de sprekers was. Wel de spreker overigens die iedereen het meest boeide en waar na afloop nog over gesproken werd…

Het boek gaat, zoals de titel al aangeeft, hoe je kunt spreken met impact, oftewel hoe je de luisteraar iets gaat doen, gaat laten of nooit meer vergeten. Dat is uiteindelijk het doel van elke presentatie, maar in de praktijk zijn er grote verschillen tussen sprekers en daarmee ook de doelmatigheid van hun boodschap.

'Mensen willen en kunnen wel veranderen, maar willen niet veranderd worden', is wel een van de grootste thema's van het boek. Deze gebruik ik nu in de dagelijkse praktijk ook. Bij implementaties van IT-systemen speelt de veranderkundige component een grote rol en is daarbij het overbrengen van de boodschap erg belangrijk geworden.

Claassen begint met een theoretische onderbouwing, zoals over hoe het lichaam reageert op bepaalde zaken, als psychologische aspecten. Daarna wordt theorie behandeld over het boeien van je publiek, de combinatie tussen 3 E's (Educatie, Entertainment en Empowerment). Claassen is een sterk pleitbezorger van het presenteren zonder beamer, met veel anekdotes (Entertainment), beperkte Educatie (dus echt alleen je kernboodschap) en zorgen dat je publiek iets gaan doen, laten of nooit meer vergeten (Empowerment). Daarvoor beschrijft hij technieken zoals connects, grabs en hypnose. Overigens moet alles tijdens de presentatie een doel hebben, elke beweging of verplaatsing heeft nut, anders leidt het maar af van het doel: beïnvloeding.

Handig is dat aan het eind van een hoofdstuk de samenvatting van de vorige hoofdstukken is opgenomen, waardoor een mooie managementsamenvatting ontstaat. Voor de mensen met heel weinig tijd daarmee een aanrader om bij het laatste hoofdstuk te beginnen.

Je mist dan echter wel de anekdotes, hulpmiddelen, tips en trucs die her en der door het boek vermeld staat. Erg lezenswaardig en zeker in de praktijk bruikbaar.

Als laatste advies geeft Claassen mee om er mee aan de slag te gaan. Dat advies kan ik helemaal onderschrijven, want het lijkt zeker zinvol! Wat mijns inziens ontbreekt is nog wel de hoe vraag, hoe ga je dat in je presentatie verwerken, hoe bereid je een en ander voor? Daar ga ik nu de komende tijd maar eens mee aan de slag...

Jan Hoogstra is werkzaam als Director bij KPMG IT Advisory, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen. Een van zijn belangrijkste focusgebieden is, naast de regio Noord Oost Nederland, de zorgbranche.

Op 25 september 2015 staan de beste beïnvloedingsexperts van Nederland samen op één podium: Ben Tiggelaar, Jan van Setten, Jim Stolze, Jos Burgers, Remco Claassen, Pacelle van Goethem, Jeroen Busscher

Twee leiderschapsexperts. Twee topsprekers. Twee uitersten. Gabriel Anthonio en Remco Claassen staan op 25 november voor het eerst samen op één podium!


18 juni 2015 | Eric van Arendonk RM

Ik was al aardig positief overdonderd door Remco Claassens eerdere boek ‘Verbaal meesterschap’, dus mijn verwachting was hoog toen ik ‘Spreken met impact’ tegenkwam. De ondertitel luidt; Handboek voor effectieve (non-) verbale beïnvloeding, wat op zich een aardige statement is voor een boekje van 175 pagina’s.

Maar het is Claassen gelukt om je in deze compacte vorm de belangrijkste technieken aan te reiken op het gebied van non-verbale communicatie. Indien je regelmatig voor een groep staat, is dit boek een must-read.

Het eerste deel van het boek gaat over de toehoorders en alle kwellingen die de sprekers hen aandoen. Het heet dan ook toepasselijk; ‘Voordat je je mond opendoet’. Claassen maakt hier een link met het brein en hoe het brein functioneert. Hij maakt duidelijk dat het beter is eerst te zwijgen en na te denken voordat je iets zegt in plaats van zo ad rem mogelijk te reageren. De eerste ingeving is meestal niet de meest tactische. Dit eerste deel gaat niet zo zeer over spreekvaardigheid maar vormt wel de basis voor het tweede deel, hoe te spreken met daadwerkelijke impact. Dit tweede deel reikt je diverse technieken aan om de impact van spreken te vergroten. De auteur stelt ook dat de effectiviteit van je verhaal veel groter kan zijn indien je zelfs de beamer weglaat. Uiteindelijk is dit lichtkanon een afleider van de spreker. Je leest hoe je de toehoorders kunt uitdagen en hoe je het verhaal boeiend houdt. Hij gaat daarin zover dat ook hypnosetechnieken worden uiteengezet. Al lezend verbaas je je niet meer dat deze auteur in staat is een volle zaal meer dan 12 uur op het puntje van hun stoel te laten zitten.

Zelf mag ik regelmatig presentaties geven en geef ik les aan medevakgenoten. Op zich krijg ik zeer positieve feedback. Na het lezen van dit boek ga ik het toch anders doen. Een aantal tips zal ik zeker toe gaan passen en ik zal me meer bewust zijn van mijn woordkeuze en mijn lichaamshouding. Ik weet zeker ik dat hetgeen ik presenteer met meer impact kan brengen dan voorheen. De aangereikte technieken zijn prima toe te passen in ook andere vormen van communicatie zoals één op één conversaties. Ze zijn niet exclusief te gebruiken voor groepen. Onwillekeurig wordt je nieuwsgieriger naar deze technieken. Ik heb al gekeken wanneer de eerstvolgende seminar is dat Remco Claassen geeft. September, dat moet voor me in te plannen zijn.

Dit boek lees je vlot weg en een knappe die daar weken voor uittrekt. Ik zal het zeker raadplegen bij de voorbereiding van de eerstvolgende presentatie. Het zal me helpen om met meer impact de boodschap over te brengen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden