Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Uber. De wilde rit - Een goede inkijk
1 september 2017 | Jan Hoogstra

Uber is de bekendste disruptieve organisatie van de laatste jaren. De hele taxibranche wereldwijd is op zijn kop gezet door Uber. Adam Lashinsky beschrijft in zijn boek ‘Uber, de wilde rit’ de geschiedenis van Uber, vanuit het perspectief van de CEO, Travis Kalanick. Het boek gaat over geschiedenis, disruptie, maar ook over leiderschapsstijlen.

Het ontstaan van Uber is met horten en stoten gegaan. Deze wilde rit is door Adam Lashinsky beschreven in het boek ‘Uber, de wilde rit’, daarbij is hij uitgegaan van het perspectief van de CEO Travis Kalanick. Hij heeft diverse interviews met Travis gehouden, zowel op kantoor als wandelend. En de schrijver is ook mee geweest op een zakentrip naar China, alwaar een van de grootste beslissingen uit het tijdperk Uber is genomen. Het vertrek uit China heeft naast negatieve kanten ook positieve doordat hun concurrent feitelijk partner werd van Uber, waardoor concurrentie in andere markten voorkomen werd.

Het verhaal van Uber leest als een typische start-up. De CEO had reeds een aantal andere bedrijven gehad, succesvolle, maar ook minder succesvolle. Op een gegeven moment gingen hij en zijn directe omgeving zich ergeren aan de taxi’s in San Francisco. Duur, niet te krijgen, inflexibel etcetera. Hierdoor ontstond Uber. Uber heeft in vrijwel alle markten waar ze in ging, moeten vechten voor haar bestaan. Vaak omdat ze net op de randen van de wetgeving acteerden. Dit vergt veel (provocatieve) inzet van een CEO, Uber wilde vooral ook wetgeving aanpassen om ‘het onrecht’ dat haar en de consumenten werd aangedaan teniet te doen. Dit levert mooie verhalen en anekdotes op, maar ook teleurstellingen, in zowel mensen als vestigingsplaatsen.

Interessant vond ik om te zien dat Uber eigenlijk ook heel veel experimenteert en probeert in te spelen op lokale markten. Denk daarbij aan UberEats (maaltijdbezorgservice van Uber) en het gebruik van contant geld in markten als India. Daarnaast is Uber bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto, zodat ook chauffeurs niet meer nodig zijn.

Veelzeggend voor een disruptieve organisatie zijn ook de vele botsingen en discussies met belanghebbenden zoals chauffeurs, klanten (in verband met gebruik van data en verdenkingen van verkrachtingen door chauffeurs, overheid en concurrenten. Een provocatieve CEO kan daarbij helpen, maar ook tegenwerken. Zo zijn er veel discussies geweest over uitspraken van Travis Kalanick over vrouwonvriendelijk gedrag van Uber, geklaag van chauffeurs, zelfs een scheldpartij met een chauffeur.

Storend in het boek vind ik de vele namen en dan ook de historie van deze mensen, bij welke start-ups ze gewerkt hebben, wie ze kennen et cetera. Dit komt de leesbaarheid niet ten goede.

Het boek is erg interessant, geeft een goede inkijk in de ontstaansgeschiedenis van een van de meest disruptieve organisaties van de laatste jaren. Het is jammer dat het boek tot begin 2017 loopt, de CEO van Uber is daarna in juni 2017 vertrokken (al dan niet vrijwillig..), mede door zijn provocatieve houding en uitspraken, alsmede de heersende werkcultuur bij Uber. Op dit moment lopen er zelfs rechtszaken tegen hem voor fraude en contractbreuk. Dit proces is helaas nog niet meegenomen in Uber. De wilde rit. Het was een mooi voorbeeld geweest van hoe een start-up om moet gaan met leiderschapsstijlen en welke stijl bij welk moment in de ontwikkeling van een organisatie past. Daarnaast is het interessant om Uber te volgen nu het een andere CEO krijgt en de doorstart moet maken naar een volwassen organisatie. Wellicht reden voor een vervolg!

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden