Ontdek je sterke punten 2.0 - 'Een mooi en positief boek'
1 mei 2018 | Annemiek Sierhuis

Een mooi en positief boek! Talenten worden gezocht & gevonden en goed toegelicht. Ik zie volop mogelijkheden hoe ik deze nieuwe informatie kan gebruiken in mijn leven en ook voor mogelijke toekomstige banen.

Het positieve element van dit boek is dat er wordt gefocust op ieders talenten en niet op de tekortkomingen. Verhelderend is dat Rath beschrijft dat talenten aangeboren zijn en niet veranderen tijdens je leven. Wel kun je je talenten ontwikkelen en benutten op de juiste manier.

Wellicht een beetje teleurstellend voor de lezer: het Gallup instituut is er van overtuigd dat veel inspanning zetten op een vaardigheid waarvan je weinig talent bezit, leidt tot weinig.

Het boek is heel goed leesbaar en heeft een zeer duidelijke structuur. Ik vind het een aanrader!

In mijn hand heb ik een degelijk boek; het heeft een harde kaft en de eerste indruk is dat het eenvoudig is van opzet en prettig leesbaar. Op de voorkant staat dat het een #1 Wall Street Journal bestseller is. Ik ben nog niet bekend met het boek, de revolutionaire methode StrengthsFinder, het bedrijf Gallup, zijn bekende president Donald D. Clifton en de auteur Tom Rath. Op de achterkant van het boek wordt door de uitgever de bekende status nogmaals bevestigd door het label Managementboek Evergreen.

Mijn belangstelling is gewekt en ik sta er voor open om geholpen te worden om elke dag het beste uit mezelf te halen en te focussen op mijn talenten. Ik ben benieuwd en lees met plezier de herziene versie 2.0. Ook ben ik geïnteresseerd hoe de test op internet mij hierbij verder kan ondersteunen. Op de allerlaatste pagina staat een unieke code om in te loggen op een website van Gallup in het Nederlands.

Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik in de inhoudsopgave zie dat na een klein deel I het deel II is ingedeeld op hoofdstukken van talenten op alfabetische volgorde. De auteur wil dus klaarblijkelijk niet een zwaarte hangen aan de diverse talenten.

Het initiatief voor dit boek is genomen met als doel de focus te verleggen van een wereld die draait om het verbeteren van zwakke punten naar een wereld waarin het gesprek op gang komt over wat goed is aan mensen.

De test op de site van Gallup is interessant. Je moet eerst wel verplicht gegevens invullen voordat je kan starten. Er komen veel keuzes die je in 20 seconden moet maken. Het eindigt met een profiel van je 5 sterkste talenten met alle uitleg daarbij. Ik heb deze informatie gedownload om het rustig te kunnen nalezen. Als je ook over alle 34 talenten meer informatie wilt ontvangen, moet ik een serieus bedrag betalen. Ik denk dat dit niet nodig is; de informatie in het boek is voldoende.

Doordat de test je inzicht geeft over je eigen beste talenten, is het jammer om het boek te lezen zonder de test te doen op basis van de beschikbaar gestelde unieke inlogcode. Ik kan het boek dus niet uitlenen aan vrienden.

De test heeft mij dus mijn vijf sterkste talenten duidelijk gemaakt. Van te voren had ik niet al deze vijf talenten zelf ingeschat. Meteen blader ik in deel II naar de beschrijvingen van mijn 5 grootste talenten. Deze hoofdstukken, per talent, zijn prettig leesbaar en hebben allemaal dezelfde structuur. Per talent wordt eerst een beschrijving gegeven van maximaal één pagina. Daarna worden drie mensen aangehaald die spreken over dit talent aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Daarna tips voor mensen met dit talent, veelal ruim een pagina.

Gevolgd daar ook tips hoe je met een collega kan omgaan die dit talent overduidelijk bezit. Oftewel: hoe gebruik je de talenten van iedereen optimaal.

Leuk om te lezen dat bepaalde talenten elkaar mooi versterken. Dit voelt als een mooi compliment. En ook een eye-opener dat mijn talent Actiegerichtheid botst met een baan die ik een tijd geleden maar kort heb uitgevoerd. Nu snap ik waarom.

Nadat ik dus als eerste de beschrijvingen van mijn vijf talenten heb gelezen, vraag ik me af of ik dan nog de rest van het boek echt wil lezen. Het antwoord is volmondig ja! Het is zo'n leuk en interessant boek dat ik met veel plezier verder lees. Door de beschrijvingen vind ik zelfs de andere vijf talenten uit mijn persoonlijke top tien. Ook moet ik lachen dat bepaalde punten (talenten) geheel niet bij mij passen en het lezen van de beschrijvingen haast een figuurlijke allergie bij mij oproept.

Na het lezen van het boek denk ik dat Rath wil zeggen 'schoenmaker blijf bij je leest' en hij vertelt letterlijk hoe een goede schoenmaker pas meer schoenen per week kan gaan repareren toen hij ging samenwerken met een kennis met een commercieel talent.

Het boek is zonder poeha, haast on-Amerikaans.

Ik sluit af met een duidelijk koopadvies! Dit boek heeft mijn volledige aandacht en voor langer dan alleen de leestijd. De komende tijd verwacht ik vaker te lezen in dit boek en na te denken over de mogelijkheden van diverse talenten.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

17 april 2018 | Sebastiaan van der Valk

We besteden vaak meer tijd aan het verhelpen van onze tekortkomingen dan aan het focussen op onze sterke punten. Middels het boek en de bijbehorende internettest kom je achter jouw top 5 sterke punten en krijg je vervolgens tip om hier nog meer gebruik van te maken.

Persoonlijk vind ik het boek een tegenvaller. In ongeveer 20 bladzijdes wordt stil gestaan bij het thema ‘sterke punten’. Kort en vrij globaal wordt uitleg gegeven over wat sterke punten zijn en wat ze ook niet zijn. Meer onderbouwing over hoe de internettest, die je na de eerste 20 bladzijdes mag invullen, was voor mij wenselijk geweest. Hoe komen ze bij voorbeeld aan de 34 mogelijke sterke punten? Hoe is dat opgebouwd en onderzocht?

De internettest. In ongeveer 20 minuten maak je deze test en krijg je als uitkomst een top 5 van jouw sterke punten. Deze 5 punten zijn vervolgens op te zoeken in de 150 bladzijdes die volgen na de eerste 20. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat slechts een aantal pagina’s uit dit boek voor jou als lezer waardevol zijn.

Je kunt jouw top 5 dus opzoeken in het boek. Per sterk punt wordt kort een tweetal mensen aan het woord gelaten over hoe zij dit sterke punt inzetten. Vervolgens volgt een opsomming van tips om dit sterke punt nog beter in te zetten.

Conclusie: zoals je hierboven kunt lezen ben ik niet echt te spreken over dit boek. Het boek fungeert als een soort van bijlage voor de internettest. De uitkomsten van de internettest zijn vrij minimaal en ook de uitleg per sterk punt vind ik minimaal. Wat mij betreft geen aanrader.

26 mei 2010 | José Otte

Gebaseerd op het onderzoek dat de Gallup organisatie in Amerika deed hebben Marcus Buckingham en Donald O. Clifton een boek geschreven over hoe we onze talenten kunnen ontdekken. Buckingham studeerde politicologie en sociale wetenschappen in Cambridge. Hij deed jarenlang onderzoek voor de Gallup Organisatie. Clifton was voorzitter van de Gallup organisatie en wordt gezien als Amerika's grootste onderzoeker op het gebied van 'sterktendenken' en de toepassingen hiervan.

In deze vertaalde versie van het boek 'Now discover your strengths' leren we waarom het zo moeilijk lijkt om van sterkte uit te gaan in ons werk en ons leven. Op basis van wetenschappelijk onderzoek laten de auteurs zien wat de opbrengsten zijn als we binnen onze organisaties mensen laten werken vanuit hun talenten. Die opbrengsten zijn enorm. Zodra we bij de selectie al gaan kijken naar de talenten van onze medewerkers, kunnen we veel geld besparen op opleidingen die niets opleveren. Dit is de eerste stap, die voor organisaties veel geld oplevert. Maar deze stap zorgt voor de mens voor een nog grotere opbrengst, want werken vanuit uw talent zorgt ervoor dat u met plezier naar uw werk gaat, uw motivatie haalt uit dat wat u doet. U werkt pro-actief, u werkt met plezier. Geen burn-out meer, geen grijs ziekteverzuim. Veel mensen vinden het moeilijk om hun talenten te benoemen. Dat vinden van die talenten of eigenlijk het benoemen hiervan wordt door middel van een persoonlijke code in het boek dichterbij gebracht. Op de website www.strengthsfinder.com vult u een vragenlijst in (in uw gekozen taal) en u ontvangt direct daarna een rapportage met daarin uw vijf meest aanwezige talenten. Op basis van de uitleg in het boek krijgt u naast het rapport, dat in het Engels wordt geleverd, de mogelijkheid om dit terug te lezen in het Nederlands.

Hierna laten de auteurs zien hoe u uw talenten het beste kunt ontwikkelen en hoe u het beste begeleid kunt worden in dit traject. Met dit, en de andere boeken van Marcus Buckingham, wordt een bom gelegd onder de (Nederlandse) HRM systemen. Want werken vanuit sterkten is een keuze. En zodra u en uw onderneming deze weg kiezen dan betekent dit gelijkertijd dat een aantal systemen zullen moeten worden aangepast. Maar wat u er voor terugkrijgt is enorm. De motivatie van u en uw medewerkers stijgt en de resultaten lopen in die stijgende lijn mee.

Een aanrader voor iedereen die leidinggeeft, Consultants, HRM-professionals en mensen die voor zichzelf hun talenten zouden willen ontdekken. Voor iemand zoals ik met het talent Toekomstgericht is dit een heerlijk boek om te lezen. Onmiddellijk zie ik voor me hoe het kan zijn in organisaties die dit denken omhelzen. En hoe heerlijk is het om mensen te coachen op deze manier. Echt, ik geniet!

5 september 2008 | Carla Verwijs

Lisa is wat je noemt een echt talent. Iedereen die haar op de atletiekbaan rondjes ziet rennen, is het eens: daar loopt een potentiële kampioene. Ze is nog jong, dus met goede training en begeleiding moet ze een eind kunnen komen. Haar dagen gaan nu op aan loopscholing, snelheids- en krachttraining, zodat ze zal excelleren op haar onderdeel, de 400 meter. Geen mens die er aan denkt Lisa een kogel of discus in handen te geven, om die onderdelen te trainen waar ze niet goed in is. Toch gebeurt iets dergelijks vaak wel in het onderwijs of bedrijfstraining. Deze is er veelal op gericht onze leemtes aan te vullen.

Heeft u moeite met het geven van een presentatie? Dan zijn er genoeg presentatiecursussen voor u. Problemen met het plannen van uw tijd? Dan zou u toch eens een cursus time management moeten volgen! Zonde van het geld en de moeite, zo beargumenteren Marcus Buckingham en Donald Clifton in 'Ontdek je sterke punten'. We zijn te zeer op onze zwakheden gericht en we laten na om te ontwikkelen daar waar we goed in zijn. Sterker nog: vaak kunnen we niet eens onze sterke kanten benoemen. Geen nood. Met het boek 'Ontdek je sterke punten' kunt u uw talenten opsporen, die van uzelf en van uw medewerkers.

Buckingham en Clifton willen u helpen zoveel mogelijk rendement te halen uit uw sterke punten en uw zwakke punten zoveel mogelijk te omzeilen. Naast een talent, waarvoor u aanleg heeft, heeft u kennis en vaardigheden nodig om het zo goed mogelijk te benutten. Een verkoper, die van nature communicatie als sterk punt heeft, zal kennis van producten nodig hebben. Daarnaast moet hij verkoopvaardigheden oefenen, zodat hij mensen niet wegjaagt. Iemand die moeizaam communiceert, kan nóg zoveel productkennis hebben en verkoopvaardigheden trainen - een natuurlijke verkoper zal hij niet worden.

In de keuze van uw rol binnen een organisatie, zult u zich dus moeten richten op uw sterke kanten. Dat is zowel goed voor u als voor de organisatie. U bent het gelukkigst als u iets kunt doen waar u goed in bent; het gaat u waarschijnlijk ook vlot af. De organisatie bespaart bovendien geld aan onnodige cursussen. Het is beter dit geld in te zetten voor een goede ontwikkeling van het potentieel van de medewerkers.

In het boek beschrijven de auteurs 34 thema's, die ze gehaald hebben uit interviews met een groot aantal geslaagde personen. De thema's worden uitgebreid beschreven, voorzien van typische uitspraken. Elk boek bevat een persoonlijke code om via een internet test zelf uw sterke punten te ontdekken. De top-5 van talententhema's die uit de test volgt, is misschien een bevestiging van wat u al wist, misschien staan er verrassingen in.

De meeste aandacht besteden de auteurs aan het detecteren van sterke punten bij uzelf en uw medewerkers. Hoe u die sterke punten verder uitwerkt, wordt niet uitgelegd: daar hebt u de opvolger 'Ga met je sterke punten aan de slag!' voor nodig. Vanuit marketingoogpunt vast slim bedacht, maar ik blijf nu met de vraag zitten: 'Ok, ik weet nu mijn sterke punten, hoe zorg ik dat ik ze verder ontwikkel en uitbuit?' Misschien is het mijn actiegerichtheid dat me opbreekt, maar ik was wel wat teleurgesteld dat ik niet verder kon gaan. Desalniettemin is 'Ontdek je sterke punten' nuttig voor iedereen die zijn sterke kanten wil ontdekken. Tot slot is het aan te raden de internettest te doen vóór u de themabeschrijvingen leest, om bevooroordeling te voorkomen.

10 oktober 2002 | Remko van der Honing

Buckingham en Clifton betogen in hun boek dat de huidige fixatie op het opsporen en verbeteren van fouten en mislukkingen achterhaald is. In plaats daarvan zou de focus verlegd moeten worden naar het opsporen, omschrijven, in praktijk brengen en verdiepen van sterke punten. Het boek 'Ontdek je sterke punten' beschrijft de achterliggende theorie en bijbehorende methoden en praktische tips.

Uit wetenschappelijk onderzoek van Gallup is gebleken dat de meeste organisaties opereren op basis van twee onjuiste veronderstellingen over mensen:
1. Iedereen kan in nagenoeg alles competentie verwerven
2. Bij iedereen biedt het verbeteren van de zwakke punten de meeste ruimte voor groei

De kernboodschap is dus dat organisaties de sterke punten van hun mensen als vanzelfsprekend beschouwen en zich blind staren op het verbeteren van tekortkomingen. Zolang een onderneming op basis hiervan blijft opereren, zal zij de sterke punten van haar medewerkers nooit optimaal benutten.

Volgens Buckingham en Clifton moet een organisatie om succes te boeken dan ook handelen op basis van de volgende twee richtlijnen:
1. De talenten van iedere werknemer zijn uniek en duurzaam
2. De sterke kanten van iedere medewerker bieden de meeste ruimte voor groei

Het opereren op basis van deze principes is niet eenvoudig, een pasklare oplossing wordt niet geboden, maar wel een drietal revolutionaire instrumenten (terminologie van auteurs) en een enquête die op internet kan worden ingevuld (de sterke-puntendetector, zie www.strengthsfinder.com). De instrumenten richten zich op:
- hulp om natuurlijke talenten te onderscheiden van kennis en vaardigheden die u kunt leren
- het bepalen van de dominante talenten
- het beschrijven van de talenten in gangbare taal

Vooral punt drie wordt erg sterk beschreven in het boek. Op overtuigende wijze geven de auteurs aan dat er veel woorden en begrippen zijn die menselijke zwakheden beschreven, maar voor sterke punten is een kleiner vocabulaire beschikbaar. En als er een accuraat begrip beschikbaar is voor een sterke gedragseigenschap dan heeft deze een negatieve bijklank (daadkrachtige mensen staan te boek als ongeduldig, organisatorische talenten heten regelneef en mensen die met regelmaat positief kritisch zijn noemen we tobbers).

Uit de diverse talenten is door middel van onderzoek onderscheid gemaakt naar thema's. Enkele voorbeelden van de in de totaal 34 thema's van de sterke-puntendetector zijn: aanpassingsvermogen, communicatie, competitie, discipline, hersteldrang, leergierigheid, onpartijdigheid, relatievorming en verantwoordelijkheidsbesef.

Het laatste hoofdstuk van het boek beschrijft een drietal systemen waarmee een organisatie kan worden opgebouwd op basis van sterke punten. Met behulp van stappenplannen en vragenlijsten kan hiermee direct een begin worden gemaakt in een organisatie. Concluderend is 'Ontdek je sterke punten' een echt managementboek waarin de praktijk de overhand heeft, maar wel een theoretische onderbouwing kent. Op sommige punten in het boek is het voortdurende gebruik van Amerikaanse voorbeelden en leuzen storend, maar dat is slechts een klein zwak puntje voor een goed boek over sterke punten.