Jobmarketing 3.0 Werkboek - Zet jezelf optimaal in de arbeidsmarkt
7 september 2020 | Liesbeth Tettero

Als we het hebben over de arbeidsmarkt, dan is het natuurlijk logisch dat marketing belangrijk is voor wie werkt zoekt. Een brief schrijven op een interessante vacature met een opsomming van je werkervaring als curriculum vitae, is wel heel erg vorig millennium.

Je moet tegenwoordig inspelen op vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Je bent een product, dus hoe zet je jezelf in de etalage? Van loopbaanadviseur Aaltje Vincent verscheen in 2017 het boek Jobmarketing 3.0, nu heeft ze daar een lijvig werkboek bij gemaakt. Werk zoeken? Aan de slag!

Jobmarketing begint met jezelf ‘arbeidsmarktklaar maken’. Met als belangrijke boodschap dat werk zoeken, werk veroveren zoals Vincent het zelf noemt, hard werken is. Ze raadt aan om een ‘werkvindmaatje’ te zoeken, iemand die je kan bijstaan en je de nodige feedback kan geven. En bedenk vooral wat jij de werkgever te bieden hebt, niet andersom. Het werkboek neemt je stapsgewijs mee door het hele sollicitatieproces. Ben je arbeidsmarktklaar? Dan kun je op zoek naar vacatures, zelfs als die er officieel nog niet eens zijn. Je leert hoe je je cv en LinkedIn op orde krijgt, hoe je omgaat met arbeidsmarktbemiddelaars en hoe je zo effectief mogelijk netwerkt. Vervolgens komt de sollicitatiebrief aan bod; dat medium is in tegenstelling tot wat regelmatig beweerd wordt, beslist niet overbodig! En dan, hopelijk: het gesprek. Hoe bereid je het voor, waar moet je op letten? En mocht je de baan toch niet krijgen, wat kun je leren uit een afwijzing?

Wat maar heel kort aan de orde komt in Jobmarketing, is de fase die vooraf gaat aan het benaderen van de arbeidsmarkt. Het onderzoek naar welk werk bij je past, waar je energie uit krijgt, dat voldoet aan je wensen voor de werk-privé-balans, noem maar op. De productontwikkeling, zeg maar. Daar zijn volop andere boeken en methodes voor en natuurlijk kunnen loopbaancoaches je daarbij helpen.

Vincent bespreekt een aantal ontnuchterende feiten over werving en selectie en de consequenties ervan voor werkzoekenden. Zo besteedt een selecteur maximaal 9 seconden aan het lezen, meer scannen dus, van een cv. En zijn de belangrijkste criteria voor het bepalen of een sollicitant interessant is, de werkervaring en de leeftijd. Leeftijdsdiscriminatie ligt op de loer. Niet voor niets schrijft Vincent dat 55+’ers het bij het werk zoeken moeten hebben van hun netwerk en van gespecialiseerde bemiddelaars. En 30% van de vacatures wordt vervuld zonder dat er een procedure aan te pas is gekomen. Voor werkzoekenden van alle leeftijden betekent dat dat het belangrijk is om je netwerken en je LinkedIn op orde te hebben. Gelukkig zijn er ook weetjes om blijer van te worden: met een sport op je cv word je sneller uitgenodigd, bijvoorbeeld!

Jobmarketing 3.0: Werkboek is een lijvig boekwerk, met veel ruimte om de opdrachten uit te werken. Doordat het uitgebracht is in een ringband, kun je er fijn in schrijven en bladeren. Er zijn veel verwijzingen naar Vincents website, waar ze ondersteunend materiaal deelt. 3.0 impliceert terecht dat er een 1.0 en 2.0 was. De arbeidsmarkt is tenslotte altijd in beweging. Vacatures veranderen en manieren van netwerken en solliciteren veranderen. Vincent noemt zelfs TikTok, maar dat valt nog onder de social media waarop je jezelf niet al te erg te kijk moet zetten omdat dat tegen je kan werken. Wie weet leer je in Jobmarketing 4.0 met welke dansjes op TikTok je kans maakt op een baan…

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

8 februari 2013 | Aad van Endhoven

In mijn dagelijkse praktijk als consultant W&S voer ik zeer veel gesprekken met kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe functie. In toenemende mate zijn dit ook kandidaten, die nog nooit of heel lang geleden een sollicitatiegesprek hebben gevoerd. Ik ben er van overtuigd dat ik veel geschikte kandidaten helemaal niet tegenkom. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat zij de juiste weg niet weten te vinden en zich niet optimaal 'vermarkten'.

Nu is het bij solliciteren natuurlijk altijd al van belang geweest jezelf (positief) te onderscheiden van andere kandidaten. Niet alleen tijdens het gesprek, maar in alle fases van de sollicitatieprocedure. En hierin zit hem nu voor veel onervaren sollicitanten juist de kneep. Het schrijven van een cv en motivatiebrief is al lang niet meer de enige manier om jezelf onder de aandacht te brengen van recruiters en bedrijven.

Zo zijn voor de meeste recruiters bijvoorbeeld de Social Media (zoals LinkedIn, Facebook en Twitter) een zeer belangrijke bron geworden voor het aanboren van geschikte kandidaten. Om kandidaten in dit hele proces wegwijs te maken is het boek 'Jobmarketing 2.0' van Aaltje Vincent een zeer praktisch hulpmiddel.

In dit zeer goed leesbare boek laat de schrijfster je aan de hand van concrete voorbeelden zien hoe het wel en hoe het niet moet. Zij besteedt aandacht aan zaken als het cv, netwerken, voorbereiding van het gesprek, LinkedIn, Facebook en Twitter.

Het is duidelijk dat Aaltje Vincent zelf jaren lang praktijkervaring heeft opgedaan als trainer van werkzoekers en loopbaanprofessionals. Haar voorbeelden zijn zeer herkenbaar en er worden veel 'fouten' benoemd die ik bijna dagelijks tegenkom in mijn praktijk.

Mijn conclusie is dat dit boek een zeer goed hulpmiddel is voor iedereen die in meer of minder mate op zoek is naar een (nieuwe) baan. Voor de helaas groter wordende groep van oudere baanzoekers, voor wie het fenomeen Social Media nog nieuw is, zou ik dit boek zelfs onmisbaar durven noemen.

Jobmarketing 2.0
8 februari 2013 | Aad van Endhoven

In mijn dagelijkse praktijk als consultant W&S voer ik zeer veel gesprekken met kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe functie. In toenemende mate zijn dit ook kandidaten, die nog nooit of heel lang geleden een sollicitatiegesprek hebben gevoerd. Ik ben er van overtuigd dat ik veel geschikte kandidaten helemaal niet tegenkom. Dit wordt vaak veroorzaakt doordat zij de juiste weg niet weten te vinden en zich niet optimaal 'vermarkten'. Nu is het bij solliciteren natuurlijk altijd al van belang geweest jezelf (positief) te onderscheiden van andere kandidaten. Niet alleen tijdens het gesprek, maar in alle fases van de sollicitatieprocedure. En hierin zit hem nu voor veel onervaren sollicitanten juist de kneep. Het schrijven van een cv en motivatiebrief is al lang niet meer de enige manier om jezelf onder de aandacht te brengen van recruiters en bedrijven.

23 juni 2010 | Peter Bosma

Soms spreekt een titel van een boek mij aan, in dit geval die van 'Jobmarketing'. Nieuwsgierig geworden naar de inhoud en de beloofde aanpak ben ik gaan lezen. Ik ben begonnen met in mijn achterhoofd vragen als: Hoe kun je jezelf 'vermarkten' en welke slimme hulpmiddelen zijn er?

Aan het begin van 'Jobmarketing' legt Aaltje Vincent uit wat zij bedoelt met jobmarketing. In de eerste plaats maakt ze duidelijk dat jij (lees: diegene die het boek leest en op zoek is naar werk) het 'product' bent dat je wilt vermarkten. Gesteld wordt dat je jezelf goed moet kennen eerdat je eraan kunt beginnen. In de categorie 'zelfhulpboeken' en 'coaches' zijn er voldoende mogelijkheden om daarachter te komen.

De 'doelgroep' bij jobmarketing is dat deel van de markt binnen de gehele arbeidsmarkt waarop de lezer terecht denkt te komen. Om helderheid te verschaffen en om een bepaald segment van de arbeidsmarkt goed te leren kennen adviseert Vincent om oriënterend te gaan netwerken. Daarna zet ze beknopt uiteen dat het er bij arbeidsmarktcommunicatie, zowel mondeling als schriftelijk, op aankomt dat je helder hebt wat voor werk je wilt en waar je dat wilt gaan doen. Vervolgens moet je werken aan je persoonsprofiel, 'wie ben ik en wat wil ik'. Wat neem je mee, welk werk vind je leuk, wat zijn je deskundigheden etcetera.

Daarna gaan we aan het werk... Werk vinden, zo stelt de auteur, is hard werken, het kost energie en is een spannende en enerverende periode in iemands leven. Het is nodig een plan te hebben met haalbare doelen en een werkwijze waarop je die doelen wilt behalen. De werkplek moet in orde zijn, je communicatiekanalen (mail, mobiele telefoon, vaste telefoon) moeten goed functioneren om de bereikbaarheid zeker te stellen. Over 'vacatures' geeft de auteur een doorkijk in de verschillende types, levensloop van een vacature en op welke wijze die doorgaans ingevuld worden.

Het hoofdstuk over het curriculum vitae (loop van het leven) gaat in op het belang ervan dit goed op orde te hebben. Het moet in één oogopslag weergeven of je voldoet aan het profiel en of je geschikt geacht wordt voor de functie. Daarna zijn er in het hoofdstuk voorbeelden te over van goede en minder goede cv's.

De flexibiliteit van de arbeidsmarkt is tegenwoordig groter dan een aantal decennia geleden. Men blijft niet het hele leven vast bij eenzelfde werkgever. Verschillende contractvormen kunnen overeengekomen worden, variërend van kort- tot langlopend, freelance en payrolling. Het al eerder genoemde (oriënterend) netwerken vindt een verdieping in hoofdstuk 6. Mensen willen graag iets voor anderen betekenen en kunnen helpen bij het in contact komen met anderen. Hierdoor ontstaat een web met mensen die van belang zijn voor jouw toekomstige baan. Het gaat dus om het actief maken en leggen van contacten.

De uitsmijter betreft het onderwerp solliciteren. Vincent beveelt aan om een stappenplan te volgen om aangeboden werk te vinden. Er zijn vele mogelijkheden om vacatures te vinden, tot aan het op speciale sites plaatsen van je cv. Het analyseren van de vacature en het inwinnen van nadere informatie moeten je scherp maken om op het eerste gesprek te komen. Het voeren van het gesprek en de voorbereiding daarop moeten serieus aangepakt worden.

Geconcludeerd kan worden dat het boek geschikt is voor alle mensen die actie op hun weg willen om (ander) werk te vinden. Het boek staat bol van de tips, icoontjes voor boeken, lampjes voor tips, laptopjes voor sites, pijlen voor ingesprongen tekst, 'niet zo … maar zo'-voorbeelden, tekstballonnen, cv's, sollicitatiebrieven etcetera. Het is vanuit dat oogpunt bezien eerder een werkboek en gids dan literatuur. Omdat sites soms een beperkte houdbaarheidsdatum hebben (ze verdwijnen nogal eens en het kan voorkomen dat de content niet up to date is) vraag ik me af of het verwijzen met dergelijke links wel zinvol is. Maar het boek is praktisch en bevat een flink aantal tips waar ik zeker wat aan heb.

De auteur meldt ten slotte nog dat zij weet dat er meer werk is, dan er banen zijn. Dat moet in de huidige economische crisis - of stamt deze informatie van voor deze periode? - een geruststellende gedachte zijn.

Deze recensie is geschreven op basis van de achtste, geactualiseerde editie.

Jobmarketing
23 juni 2010 | Peter Bosma

Soms spreekt een titel van een boek mij aan, in dit geval die van 'Jobmarketing'. Nieuwsgierig geworden naar de inhoud en de beloofde aanpak ben ik gaan lezen. Ik ben begonnen met in mijn achterhoofd vragen als: Hoe kun je jezelf 'vermarkten' en welke slimme hulpmiddelen zijn er? Aan het begin van 'Jobmarketing' legt Aaltje Vincent uit wat zij bedoelt met jobmarketing. In de eerste plaats maakt ze duidelijk dat jij (lees: diegene die het boek leest en op zoek is naar werk) het 'product' bent dat je wilt vermarkten. Gesteld wordt dat je jezelf goed moet kennen eerdat je eraan kunt beginnen. In de categorie 'zelfhulpboeken' en 'coaches' zijn er voldoende mogelijkheden om daarachter te komen.