E-commerce & E-business - Veelomvattend
22 juni 2020 | Eric van Arendonk RM

Het is inmiddels alweer de tweede druk van dit studieboek omtrent E-commerce en E-business. Een  veelomvattend boek die je inzicht geeft in de inmiddels brede materie van E-commerce en E-business.

Het boek heeft een goede opbouw en steeds een duidelijk uitleg van alles wat deze materie behelst. Gelukkig wordt niet alles met een E- ervoor op een voetstuk gezet maar laten de auteurs zien dat het een onderdeel is van de vele mogelijkheden die we als marketeers hebben om onze doelen te realiseren.

De materie wordt goed uitgelegd en is voorzien van een rijke scharing van voorbeelden. Natuurlijk is het een studieboek, compleet met uitleg van kernbegrippen en met vragen en casussen. Studeren is investeren en dat is eigenlijk ook dit boek. Daarom zou ik het na je studie niet aan de vlaggenstok hangen naast je tas; houd dit boek voorlopig apart. Je zou het nog eens nodig kunnen hebben.

Daarom is het ook voor ondernemers en managers een mooi naslagwerk om nog even de materie bij tijd en wijle op te halen. Dan zal blijken dat er niets zo praktisch is als een goede theorie.

Het boek is helder geschreven en de opmaak nodigt uit om verder te lezen. Er is zelden een pagina met alleen maar tekst, maar veel afwisseling met afbeeldingen en voorbeelden. Gelukkig veel voorbeelden uit veel branches dus niet de standaardvoorbeelden die al volledig uitgekauwd zijn. Het register achterin zorgt ervoor dat je snel het onderwerp in het boek gevonden hebt wat je zoekt.

E-commerce en E-business beveel ik aan voor HBO studenten in een economische of technische richting en voor marketingprofessionals die meer willen weten van e-business.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers en doceert Marketing bij SRM.

E-Business
16 juli 2015 | Sjors van Leeuwen

Toen in 1999 de klassieker Internet Strategie van managementgoeroe Ben Tiggelaar verscheen was E-business nog braakliggend terrein. De eerste generatie statische websites had net zijn intrede gedaan en internetters van het eerste uur belden massaal in via trage modems en onbetrouwbare internetverbindingen.

Studenten van nu kunnen zich daar niets bij voorstellen. Ruim vijftien jaar later zijn we 7x24 uur online actief via supersnelle breedbandverbindingen, speelt ons sociale leven voor een belangrijk deel af op sociale media en komen het zakenleven en de maatschappij tot stilstand als het internet er uit ligt.

Inmiddels houdt vrijwel ieder bedrijf zich bezig met ‘e-business’. Want iedere organisatie, van klein tot groot, heeft wel ‘een of meer bedrijfsactiviteiten die gebruik maken van het internet en/of op IP-gebaseerde software’. Zie daar de definitie van e-business die de hoofdauteurs Marjolein Visser en Berend Sikkenga in hun boek ‘E-business’ gebruiken. We werven online klanten (e-marketing), verkopen via webshops en marktplaatsen (e-commerce), kopen online onze spullen en onderdelen in (e-procurement), sturen online het (gepersonaliseerde) productieproces aan (e-manufacturing), laten de online bestelde goederen thuisbezorgen (e-fulfilment), zorgen voor een goede klantenservice via websites, sociale media, telefoon, email en chat (e-service) en proberen via online technieken winstgevende relaties met klanten op te bouwen en te onderhouden (e-crm). En last but not least betrekken we klanten steeds vaker bij het bedrijf via co-creatie, crowdsourcing en communities.

Deze opsomming geeft al aan dat e-business een allesomvattend begrip is. Desondanks is het Visser en Sikkenga gelukt om samen met een aantal specialisten, een goed doortimmerd studieboek te schrijven over al deze onderwerpen. Regelmatig wordt de link gelegd naar breed geaccepteerde theorieën, bedrijfsconcepten en literatuur zodat het boek een stevige onderbouwing heeft. Zo wordt ook verwezen naar mijn boek ‘CRM in de praktijk’, wat mij als auteur deugd doet. Het zal duidelijk zijn dat het boek de verschillende e-business onderwerpen vooral in de breedte behandelt en minder in de diepte. Over ieder onderwerp afzonderlijk valt namelijk wel een boek te schrijven, zoals Visser en Sikkenga eerder hebben gedaan met het Basisboek Online Marketing.

Het boek E-business omvat 350 pagina’s met acht hoofdstukken met de volgende titels: introductie in e-business, businessmodelinnovatie, klantenwerving (e-commerce), e-procurement, e-fulfilment en e-manufacturing, customer relationship management (e-CRM), managementinformatie en planning en organisatie. Ieder hoofdstuk bevat een inleiding, opsomming van leerdoelen, theoretisch kader en een beschrijving van deelaspecten met actuele trends en ontwikkelingen. De inhoud wordt verduidelijkt met figuren, afbeeldingen, modellen en tal van aansprekende praktijkvoorbeelden. Ieder hoofdstuk sluit af met een samenvatting, kernbegrippenlijst en vragen/casussen waarmee lezers hun kennis kunnen testen. Zoals een goed studieboek betaamd is er een uitgebreide online omgeving beschikbaar voor studenten en docenten. Met toetsen voor tentamenvoorbereiding, begrippentrainer en -test, uitwerkingen, collegesheets en vragen voor docenten.

E-business is een actueel (studie)boek waarin alle relevante aspecten van ‘elektronisch zakendoen’ in samenhang worden beschreven. Het boek richt zich vooral op studenten in het (hoger) onderwijs, maar is zeker ook geschikt voor iedereen die zich breed wil oriënteren op dit onderwerp.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen en CRM. Hij is auteur van verschillende boeken.