Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 november 2011 | Bert Thiel

Het begint inmiddels een indrukwekkende reeks te worden, de serie boeken over taal en communicatie van Noordhoff. Strak opgebouwd, volgens een vast stramien, uiterst praktisch en bruikbaar en met een herkenbare lay-out. 'Professionele bedrijfscommunicatie' van Herman Frijlink, Ellen van Kuppenveld en Henk van Ommen past prima in die reeks.

'Dit handboek voor tekstschrijvers gaat over professionele bedrijfscommunicatie, op papier en digitaal,' zeggen Frijlink, Van Kuppenveld en Van Ommen in het voorwoord van 'Professionele bedrijfscommunicatie'. 'Het boek heeft tot doel uiteenlopende vormen van bedrijfscommunicatie zo te beschrijven, dat gebruikers, studenten, docenten en anderen, zich snel kunnen oriënteren op de meest geschikte aanpak.' Wat mij betreft zijn de auteurs geheel geslaagd in hun opzet.

Het boek begint met een hoofdstuk over schrijven, waarin dat zo mooie maar ook complexe proces eens duchtig onder de loep wordt genomen door te kijken naar zaken als stijl, taalgebruik en opbouw. De auteurs benadrukken dat schrijven denken is en dat iedere schrijver maar één doel nastreeft: gelezen worden. En natuurlijk: hoe dat doel te bereiken. In de volgende hoofdstukken komen ze dan allemaal voorbij, in alle facetten en in alle details: brieven en circulaires, direct mail, folders, brochures, advertenties, bedrijfsbladen, persberichten, jaarverslagen. Maar ook zaken als internet, beeldredactie en ghostwriting worden niet vergeten. Ieder hoofdstuk sluit af met een samenvatting en een aantal vragen en opdrachten, die het geleerde toetsen.

'Professionele bedrijfscommunicatie' heeft een aantal grote kwaliteiten. Ik vind de keuze van de tekstsoorten bijzonder gelukkig. Wie in een bedrijf werkt of gaat werken, kan met kennis van de in het boek behandelde tekstsoorten een aardig eind komen. Daarbij wordt iedere tekstsoort zodanig helder en overzichtelijk behandeld, dat het geleerde vrijwel meteen in praktijk kan worden gebracht. De vele goed gekozen voorbeelden en illustraties maken het boek niet alleen lekker om in te kijken, maar strekken ook tot navolgenswaardig voorbeeld – prima, want een goed voorbeeld zegt, zeker voor hbo-studenten, meer dan duizend woorden. Bovendien doet goed voorbeeld goed volgen (wat iets anders is dan het tegenwoordig vaakgehoorde 'beter goed gejat, dan slecht bedacht').

Door de opbouw, de stofkeuze en de stijl is 'Professionele bedrijfscommunicatie' zeer geschikt als leerboek. Dat voor veel studenten schrijven een crime is, dat ze niet direct overtuigd zullen zijn van alle eisen en formats ('Dat kan toch ook gewoon zo?') – dat verplichte kost niet altijd even lekker smaakt, dat is het trieste lot van een studieboek. Gelukkig zal dit boek ook een groep enthousiaste gebruikers kunnen vinden onder diegenen die af en toe voor hun werk een zakelijke tekst moeten maken en zich afvragen hoe het ook alweer zat. Hen helpt dit boek meteen op weg. Docenten communicatie ten slotte vinden in dit boek veel mooi materiaal ter verbetering en verlevendiging van hun lessen en – als ik even voor mezelf mag spreken – zien na lezing van dit boek weer eens goed wat een prachtig vak communicatie toch is. En hoe leuk en uitdagend het is een stuk te schrijven dat landt bij de lezer en aan alle verwachtingen voldoet.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden