Oude wijn in nieuwe zakken (maar ze smaakt nog prima)
15 december 2009 | Bert Peene

Essentie van communicatie is de opvolger van het succesvolle ‘Basisboek communicatie’, de klassieker van Wil Michels die in de loop der jaren heel wat hbo-studenten de weg gewezen heeft in de boeiende wereld van de bedrijfscommunicatie.

Uitgangspunt van dat boek was het concept geïntegreerde communicatie: alle communicatie-uitingen van een organisatie moeten zorgvuldig op elkaar afgestemd worden om optimaal effectief te kunnen zijn. De kracht van het boek was vooral de heldere vertaling van complexe theorieën naar de praktijk van alledag en het hoge how to-karakter van de aangeboden stof. De vele adviezen en checklists maakten het mogelijk onmiddellijk met het geleerde aan de slag te gaan.

‘Basisboek communicatie’ beleefde de ene druk na de andere en dan zou je als uitgever ontspannen achterover kunnen leunen. Het boek verkoopt zichzelf wel. Maar blijkbaar staat er toch een maat op het aantal keren dat je ongestraft kunt bijdrukken. Het boek kreeg een nieuw jasje - beter gezegd: werd helemaal opnieuw in de kleren gestoken - en werd omgedoopt tot Essentie van communicatie.

De structuur van het boek is nauwelijks gewijzigd. In de eerste hoofdstukken komen de ontwikkelingen op het vakgebied en de drie deelgebieden concerncommunicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie aan bod, waarna wordt uitgelegd hoe je een communicatieplan maakt. Vervolgens zoomt Michels in op een aantal specifieke thema’s, zoals relatiemanagement, media, perscontacten, tekst en beeld, werken met externe bureaus en het organiseren van evenementen. Aan het eind van het boek is dan nog een aantal ‘competentiegerichte praktijkcases’ toegevoegd: elf opdrachten om precies te zijn - meestal wordt onder ‘cases’ toch iets anders verstaan - waarin de theorie uit voorgaande hoofdstukken kan worden toegepast.

Je zou dit boek kunnen afdoen als oude wijn in nieuwe zakken. Boerenbedrog zelfs voor mijn part, want het is geen nieuw studieboek geworden. Teksten en illustraties zijn weliswaar geactualiseerd, de meerkeuzevragen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn naar de inmiddels bekende bijbehorende website verplaatst - in dit geval www.essentievancommunicatie.noordhoff.nl - maar voor de rest bleef alles toch bij het oude. Hoewel… ‘Essentie van communicatie’ is in full color druk uitgegeven en dat mag meer dan een marginale verandering heten. Samen met de overzichtelijke lay out zorgt het er namelijk voor dat je het boek met (nog meer?) plezier ter hand neemt en dat is waarachtig niet de minste belangrijke voorwaarde voor een effectief leerproces.

Michels heeft zijn boek een motto meegegeven: boeien, binden, verrassen, verleiden. ‘Communicatie is een voorstel,’ schrijft hij in zijn Inleiding. ‘Mogelijk wil je de ontvanger informeren, overtuigen of misschien zelfs verleiden. Ook dit boek doet je een voorstel, een belofte: ‘Dit boek biedt je een inspirerende en eenvoudige inleiding in het vakgebied communicatie.’ Wat mij betreft is hij daar uitstekend in geslaagd. Noem dit boek gerust oude wijn in nieuwe zakken, maar die wijn smaakt in ieder geval nog best.

27 september 2005 | Bert Peene

Over communicatie in het algemeen en organisatiecommunicatie in het bijzonder is in de loop der jaren al veel gepubliceerd, maar de hbo'er die niet getentamineerd is over Michels' 'Basisboek Communicatie' heeft het zich tijdens zijn studie waarschijnlijk onnodig moeilijk gemaakt. Dat wil zeggen, als hij zich in dit vakgebied wilde bekwamen.

Michels' benadering kenmerkt zich met name door beknoptheid, helderheid en bruikbaarheid. Ieder hoofdstuk van 'Basisboek communicatie'wordt ingeleid met een index van paragrafen en een korte samenvatting van het hoofdstuk dat volgt. Die samenvatting eindigt steeds met de centrale vragen die in het desbetreffende hoofdstuk worden behandeld.

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met tien meerkeuzevragen, waarmee de lezer kan bepalen of hij de stof begrepen heeft. De antwoorden staan helemaal achterin, zodat je je in eerste instantie best zonder begeleiding door de stof heen kunt werken.

Inhoudelijk biedt de derde druk weinig nieuws ten opzichte van de vorige drukgangen. De illustraties zijn geactualiseerd, maar dat is het wel zo'n beetje. De wereld waarin communicatietechnieken hun waarde moeten bewijzen, mag dan volop in beweging zijn; binnen het vakgebied op zich verandert niet zo veel. De hoofdstukindeling van het boek laat zich dan ook raden:

1 Communicatie (een inleiding)
2 Interne communicatie
3 Concerncommunicatie
4 Marketingcommunicatie
5 Communicatieplan
6 Perscontacten
7 Media
8 Tekst en beeld
9 Werken met externe bureaus

Studenten (in het hbo) zijn vaak nogal pragmatische types; die willen tenminste weten hoe zij iets moeten doen, bijvoorbeeld een communicatieplan schrijven. Daarom heeft Michels extra aandacht geschonken aan het hoofdstuk dat daarover gaat. Stap voor stap doorloopt hij het proces van communicatieplanning, om uiteindelijk af te sluiten met een 'Checklist communicatieplan'.

Het boek verdient zonder meer de plaats die het in de communicatieliteratuur inneemt. Dat wil niet zeggen dat de opzet niet voor verbetering vatbaar is. Zo vind ik de literatuurverwijzing (achterin) erg summier. Het boek zou zeker nog aan gebruikswaarde winnen, zeker voor lezers zonder docent in de buurt, wanneer er per thema, dus per hoofdstuk, naar verdiepingsmogelijkheden werd verwezen. Dat geldt zeker voor de thema's 'perscontacten', 'media' en 'tekst en beeld'. Wie daarmee aan de slag wil, kan wat gerichtere informatie best gebruiken.