19 november 2012 | Johan Bel RM

'Basisboek Online Marketing' van Marjolein Visser en Berend Sikkenga is een echt basisboek. De waarde van de gepresenteerde informatie is afhankelijk van je kennisniveau op het gebied van online marketing. Deze is groot als je nog niet veel kennis hebt.

Aan het begin van 'Basisboek Online Marketing' leggen de auteurs een fundering voor wat gaat komen. Visser en Sikkenga leggen uit waarom ze voor deze structuur kiezen en op welke theorieën en definities dit gebaseerd is. Wat volgt is een breed overzicht van online marketing. Het is een uitgebreid boek waarin de meeste onderwerpen op het gebied van online marketing wel worden beschreven.

Er worden oude en nieuwe modellen gebruikt, van strategisch tot operationeel. Veel van deze modellen zijn erg basaal, wat past bij dit boek. Het geeft echter wel een vertekend beeld van de werkelijkheid weer. De modellen zijn sterk gericht op het rationele denkproces van een mens, terwijl 90% van de beslissingen in een koopproces intuïtief en onbewust worden genomen. Het beïnvloeden daarvan kan juist ook online worden gedaan.

De vele individuele onderwerpen worden gepresenteerd als puzzelstukjes, die nog niet allemaal op hun plek liggen en niet tot een complete puzzel leiden. In online marketing gaat het voornamelijk om het samenspel van middelen die marketeers inzetten om hun doelgroep of doelstellingen te bereiken. Deze mix kan in het boek beter naar voren komen, met meer verbanden tussen de individuele onderwerpen.

Het gevolg is dat het boek wel in veel kennis voorziet, maar dat de praktische toepasbaarheid wat te wensen overlaat. Indien het boek wordt gebruikt binnen marketingopleidingen, dan zullen werkopdrachten de studenten helpen om de opgedane kennis toe te kunnen passen. Het boek leest redelijk prettig. De lay-out zou wel wat overzichtelijker mogen.

Het is bij dit boek van groot belang dat er regelmatig een nieuwe druk verschijnt. Hierin zullen de onderwerpen, cijfers en casussen moeten worden bijgewerkt. Online marketeers werken het liefst met realtime data. Als een student na de studie in het bedrijfsleven komt met ideeën gebaseerd op cijfers uit 2010 dan kan de aansluiting wel eens tekort schieten.

Concluderende is het een goed boek voor degene die meer wil weten over online marketing. Het boek is niet alomvattend, maar zal de honger naar meer kennis over dit onderwerp zonder meer opwekken.