Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Marketingcommunicatie in 14 stappen - Een heldere en speelse methode
2 mei 2019 | Aukje Adams

Kan communicatie zonder menselijke interactie? In het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen reiken de auteurs een heldere en speelse methode aan om meer grip op de snel veranderende marketingcommunicatie te krijgen.

In 14 stappen werken Gy van Liemt en Gert Koot een compleet systeem uit met nieuwe voorbeelden en begrippen. Want hoe wordt communicatie meetbaar? Gebruik je MEM als controlemodel en welk middel draagt het beste bij aan de realisatie van Marcomdoelstellingen? Wat is ROG in relatie tot consumer insights en GAP? Iedere stap uit het model legt uit hoe je door het slim toepassen van de 14 stappen tot een marketing- strategie en communicatieplan komt.

De leeswijzer geeft de inhoud aan en geeft snel een overzicht van de stof. Ook bevat dit werk een literatuurlijst, een illustratieverantwoording en een register waar je snel alle gebruikte termen terugvindt. Elk hoofdstuk begint met een mooie visuele weergave van de 14 stappen en een uitspraak van een bekende auteur, wetenschapper of schrijver. Er volgt een overzicht van de inhoud per hoofdstuk en in de leerdoelen staat vermeld wat je na het bestuderen van de lesstof moet kennen. Dat toets je met de online studiehulp op de ondersteunende website.

De context beschrijft de relevante achtergrond en is de aanleiding of het probleem waarmee ieder plan begint. Een aantal belangrijke punten: de introductie van het Hamburgermodel en de Marketingcommunicatiebarrière. Eindelijk een (studie)boek waarin wordt beschreven wat de kloof zou kunnen zijn tussen Ist en Soll, een lastig onderwerp: want hoe definieer je wat er moet veranderen en hoe los je dat op? Hoe transformeer je die barrière naar de propositie of merkbelofte voor de klant en wat wil je laten horen, zien of ervaren?

Alle processen om tot insights te komen, zowel functioneel als emotioneel, en de frictie tussen Truth en Need, heeft als doel om de marketingbarrière op te lossen.

Wat opvalt is dat er veel aandacht is besteed aan doelstellingen. Tijdens het lezen van de scripties van mijn examenkandidaten bij het NIMA en de Hanzehogeschool blijkt keer op keer dat studenten het lastig vinden een SMART doelstelling te formuleren en toe te werken naar de gewenste conversie. Dus heb je moeite met het formuleren van een goede doelstelling? Sla dit boek er dan op na! Hoofdstuk 10 gaat diep in op de marketingcommunicatiedoelstellingen, hoe je deze SMART en per onderdeel uitwerkt.

Ook komen ondernemingsdoelstellingen, marketingdoelstellingen en communicatiedoelstellingen aan de orde. Om communicatiemiddelen effectief in te zetten wordt het MEM effectiviteitmodel geïntroduceerd. Online download je een compleet model dat behulpzaam is bij het uitzoeken van middelen die je nodig hebt om doelstellingen van de organisatie te realiseren.

Ook communicatie is onderhevig aan een snel veranderende maatschappij. Chatbots en Kunstmatige Intelligentie vertonen de eigenschappen van alle types competenties en zijn in staat zelfbewust te zijn in interactie met anderen (Bron Wikipedia). Terugkomend op de vraag waarmee ik de recensie begon: op dit moment is menselijke interactie en betrokkenheid zeker van belang als het om marketingcommunicatie gaat. Met deze uitgave verdiep je jouw kennis met nieuw materiaal en informatie die je in andere studieboeken over dit onderwerp niet snel terug zult vinden.
Het marketingcommunicatieproces in 14 stappen helpt je bij het ontwerpen van een compleet én perfect uitgewerkt marketingcommunicatieplan.

Opvallend zijn de vele vooruitwijzingen. Verder niets dan lof! De complete handleiding helpt je bij de verdieping van de basiskennis van marketingcommunicatie. Een leerzaam en inspirerend werk voor studenten van HBO CE, Small business, Communicatie en een aanrader voor ondernemende Marcom- adviseurs die meer willen weten over marketingcommunicatie. Ik was aangenaam verrast om te zien dat bij de Hanzehogeschool Groningen, Marketingcommunicatie in 14 stappen al in gebruik is.

Aukje Adams is ondernemer en marketingprofessional die haar kennis inzet om grote en middelgrote bedrijven te adviseren en ondersteunen via haar bedrijf Working Service. Daarnaast is ze NIMA examinator Online Marketing.

Marketingcommunicatie in 14 stappen - 'Up to date en overzichtelijk'
17 april 2018 | Barbara van Stijn

Indrukwekkend boekwerk van meer dan 700 pagina’s. Knap werk van de auteurs Van Liemt & Koot die in een periode van zes jaar een (bijna) volledig handboek voor de professional (to be) gerealiseerd hebben.

De hoofdstukken in Marketingcommunicatie in 14 stappen lopen synchroon met de veertien stappen van het strategische marketingcommunicatieplan waarvan de eerste vier stappen marketingstappen zijn.

Overall helder geschreven met inspirerende praktijkcases. Overzichtelijk en geschikt om op onderwerp te zoeken en door te nemen bij een moment van “hoe zat het ook alweer?”

‘Tell me something I did not know’

Van Liemt & Koot weten te verrassen met vernieuwende inzichten zoals die van de marketingcommunicatiebarrière, het Hamburgermodel of het advies om marketingcommunicatiedoelstellingen niet op merkniveau maar per doelgroep vast te stellen.

Geïntegreerde benadering

De samenhang van theorieën en vakthema’s wordt in beeld gebracht en modellen als de sales funnel (verkoopgericht) in perspectief  geplaatst naast de consumer decision journey en de loyalty loop (klantgericht).

Conclusie

Marketingcommunicatie in 14 stappen is een up to date en overzichtelijk naslagwerk voor de professional (in de dop), dat de vakinhoudelijke kennis verscherpt.

Barbara van Stijn MBA is strategisch adviseur en manager bij BiblioConsult.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden