Storytelling voor professionals - 'Een overzichtelijk en toegankelijk boek'
15 mei 2018 | Sigrid van Iersel

Hoe neem je het publiek met een spannende plot op sleeptouw? En hoe spin je een complexe communicatieboodschap uit tot een interessant verhaal?

Het boek Storytelling voor professionals is een handzaam boek voor studenten in het hoger onderwijs die op een creatieve manier met storytelling bezig zijn.

De laatste jaren is een grote stroom boeken over storytelling verschenen met allerlei mogelijke toepassingen, van corporate storytelling tot narratieve coaching. Toegankelijke boeken voor het hoger onderwijs ontbraken echter, vooral boeken waarin studenten meer leren over de brede toepassing van storytelling in organisaties.

Storytelling voor professionals is helemaal geschreven voor het hoger onderwijs en lijkt dus eindelijk in deze behoefte te voorzien. Bij lezing van het boek blijkt echter dat de auteurs zich richten op een specifiek deel van storytelling, namelijk het creatieve maakproces van verhalen. Allerlei andere professionals (zoals leidinggevenden, marketeers, coaches, merkspecialisten) vallen buiten de doelgroep van dit boek.

De toevoeging van het woord ‘creatieve’ aan de titel Storytelling voor Professionals had dat gemakkelijk kunnen verhelpen. Dan was direct duidelijk geweest voor wie dit boek wel bedoeld is: professionele vertellers, kunstenaars, ontwerpers en andere creatieven in opleiding.

Toepassingen

Binnen de creatieve sector vatten de auteurs de toepassing van storytelling wel breed op. Zowel kunstzinnige als commerciële vormen van verhalen komen aan bod: van educatie tot entertainment en andere producten van de creatieve industrie.

De auteurs rekenen daarbij af met de vaak verkondigde boodschap dat storytelling een hype is. Aristoteles deed ook al aan ‘bingewatching’ van theaterstukken en legde zo de wetten van de vertelkunst bloot. De eeuwenoude uitgangspunten van Aristoteles vormen nu de leidraad in dit boek, samen met de ideeën van Joseph Campbell (bekend van De Reis van de Held).

Alle noodzakelijke basics komen in het boek op overzichtelijke en toegankelijke wijze aan de orde, voorzien van aantrekkelijke voorbeelden uit de filmwereld en de populaire cultuur. Aankomende professionals leren er van alles over formats, verhaallijnen en genres, maar ook over productievoorwaarden voor teksten, scenario’s en tentoonstellingen.

Het boek bevat volop aanwijzingen om verhalen te vormen, spanning en verrassing in te bouwen en het publiek te verleiden. Die aanwijzingen zijn uiterst praktisch en toegankelijk beschreven, wat de toepassing van dit boek in het onderwijs plezierig maakt. Via een code krijgen studenten toegang tot online studiehulp.

Voor hbo-studenten in de creatieve sector is er nu dus een overzichtelijk en toegankelijk boek dat het vakgebied ontsluit. De studenten van communicatie- en organisatie-opleidingen hebben hier minder aan. Dat boek moet nog steeds geschreven worden.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Storytelling voor professionals
18 mei 2017 | Louis Thörig

Narratologie is de leer van het vertellen en een storyteller kan veel leren van hoe de Griekse filosoof Aristoteles zijn verhalen opbouwde. Maar er zijn ook andere goeroes die een eigen opvatting hebben over de structuur en opbouw van een beklijvend verhaal.

Schrijvers, theatermakers en cineasten bedienden zich al langer van verhalende elementen, maar het nut en de noodzaak van storytelling wordt nu ook onderkend door gameproducenten, journalisten en communicatieprofessionals. Corsius, De Jong en Markies hebben hun boek geschreven op basis van hun expertise opgedaan in het onderwijs, de beroepspraktijk en de wetenschap. Ze geven een compleet overzicht over de ontstaansgeschiedenis en beschrijven op een inzichtelijke manier diverse theorieën van storytelling. Elk hoofdstuk bevat leuke voorbeelden, vragen en opdrachten om de lezer bij de les te houden.

Storytelling is een vorm van communicatie die niet gericht is op het overbrengen van alleen de kernboodschap maar waarbij je expliciet ook betrokkenheid creëert van je publieksgroepen. Of anders gezegd, storytelling houdt rekening met de belevingswereld van je publiek. Storytelling vereist creativiteit en is inzetbaar op een drietal gebieden: imago beïnvloeden, duiden/verklaren en amuseren. Storytelling is toepasbaar in uiteenlopende professionele contexten om een aansprekend verhaal te vertellen over een product/dienst, organisatie en/of persoon. Een verhaal zegt altijd meer dan alleen het waargebeurde feit. Zo kun je met een metafoor een illustratief beeld schetsen om je publiek iets uit te leggen.

Sinds het einde van de 19e eeuw hebben audiovisuele media met hun eigen structuurmogelijkheden een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt. Zo geven interactieve media de storyteller de mogelijkheid om met een verhaal allerlei verbindingen te leggen. Een verzameling verhalen waaruit allerlei soorten vervolgen voorkomen uit één origineel verhaal – het moederschip genoemd – kan vele spin-offs opleveren van het ene medium naar andere media. Voor een professioneel verteller is het zelfs interessant om transmediaal te werken. Dan kun je als verteller namelijk je creatieve vleugels spreiden en voor elke media-uiting een nieuw verhaal bedenken dat aansluit op de andere verhalen. Sterker nog: fans kunnen een eigen interpretatie op of een vervolg gaan geven aan het oerverhaal. Een interessante variant is nog een stapje verder namelijk het co-auteurschap waarbij het publiek bepaalt en input geeft voor de ontwikkeling van een verhaal. Dit zijn allemaal kansen om je publiek bij je oerverhaal – eerder genoemd het moederschip - te betrekken.

Storytelling is in de praktijk een iteratief proces waarbij elke keer verbeterde versies ontwikkeld worden. De eerste persoon van je publiek die de eerste versie van je verhaal beoordeelt, is meestal de opdrachtgever die met kritische op- en aanmerkingen zal komen. Dan komt er een verbeterversie die weer ter beoordeling wordt voorgelegd aan de opdrachtgever gevolgd door misschien nog een aantal versies tot het eindproduct is bereikt.

Meer verhalen vertellen over hetzelfde onderwerp of personages kunnen ingegeven zijn door enerzijds artistieke en anderzijds door commerciële redenen. Oftewel een professionele storyteller moet behalve met creatieve en artistieke ook met economische overwegingen rekening houden. Dat betekent dat de storyteller niet alleen de hoeveelheid ontwikkeltijd maar ook de grootte van het afzetgebied moet betrekken bij het vaststellen van zijn vraagprijs. Vaak maakt een professionele storyteller deel uit van een vertellersteam.

Tot slot, Storytelling voor professionals  is geschikt voor Hbo-studenten en aankomende communicatieprofessionals die zich met storytelling willen gaan bezighouden. Het boek biedt zeker leerzame suggesties (o.a. toonzetting, welke media), basisingrediënten (verleiden, verwachtingen inlossen, verrassen), verhaalelementen (hoe creëer je een spanningsboog), vertelstructuren als lineair, non-linear, modulair en handvatten voor het maakproces.

Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland.

Philip Corsius, Tjeerd de Jong, Milja Markies
Storytelling voor professionals