19 december 2018 | Christel Deckers

Je bent nóóóit te oud om te leren en dat geldt ook voor mij! Gesprekken in organisaties van Yvonne Gramsbergen-Hoogland en Henk van der Molen is een handboek voor het voeren van gesprekken.

In het woord vooraf bij, inmiddels alweer de 6e druk, noemen de auteurs het een leerboek dat bij vele opleidingen op hbo en wetenschappelijk niveau gebruikt wordt. En voor welke gesprekken is dit boek dan nuttig?

Ik ben inmiddels al lang geen student meer en weet heel goed hoe ik een gesprek moet voeren! En toch…

Dit boek zet heel overzichtelijk op een rijtje wat je natuurlijk al lang wist, maar hoogstens een beetje vergeten bent…; namelijk voor welke soorten gesprekken je welke methoden kunt gebruiken en hoe je een goede keuze maakt voor de inzet van welk instrument bij welk type gesprek. Ieder hoofdstuk, totaal 17 hoofdstukken, wordt afgesloten met een compacte samenvatting en met oefeningen. Ook is er een onlinestudiehulp beschikbaar.

En om het allemaal niet te hoeven onthouden is het gewoon handig om dit boek aan te schaffen en in je boekenkast te hebben. Gewoon voor het geval dat… Of voor die ander die het even niet meer weet of vergeten is.

21 mei 2008 | Irma Meerlo

Voor ervaren managers zullen veel van de gesprekken gesneden koek zijn: luistervaardigheid, presenteren, selectiegesprekken, functioneringsgesprekken en vergaderen. Maar Yvonne Gramsbergen-Hoogland en Henk van der Molen behandelen in 'Gesprekken in organisaties' ook minder gebruikelijke vaardigheden als interviewen en gesprekken over persoonlijke problemen. Hierbij volgen ze het samenwerkingsmodel, waarin de werknemer de ruimte krijgt om met de werkgever over zijn problemen te praten en samen met hem of haar op zoek gaat naar een oplossing. Gedurfd en prijzenswaardig om deze materie op te nemen in een boek voor aankomende managers.

'Gesprekken in organisaties' is geschreven voor Hbo-studenten die zich voorbereiden op een leidinggevende taak in organisaties. Ook voor wie dit vak op school gemist heeft, is het boek zeker de moeite waard. Al is het maar om af en toe even iets na te kijken. Zelfs als je denkt veel over gespreksvoering te weten, biedt dit boek waardevolle informatie. Het boek is zeker een must-have voor de 'young professional'.

Het boek is zorgvuldig en volledig opgebouwd. Het bestaat uit drie delen: basis gespreksvaardigheid, tweegesprekken en groepsgesprekken. Achterin zijn oefeningen per hoofdstuk opgenomen en een lijst met videobanden en dvd's. Het is vast prettig om aanvullend eens wat beeldmateriaal te bekijken, want om 265 pagina's met gespreksvaardigheid door te werken is een beetje veel van het goede. Hierbij moet gezegd dat de casuïstiek over het wel en wee in een uitgeverij aanspreekt en geloofwaardig is neergezet.

Goed boek? Zeker en dat heeft het boek vast ook bewezen, want het is de vierde druk van het boek in vijftien jaar. Toch een paar kanttekeningen. De eerste betreft de informatiedichtheid en het niveau, de tweede betreft mensbeeld en houding. De informatiedichtheid van het boek is groot. De auteurs weten veel en zijn ambitieus ten aanzien van hun doelgroep. Die ambitie is prachtig, maar ik vraag me af of de lat niet te hoog ligt. De bondigheid van informatie maakt het vaak kort door de bocht. Wat mij betreft kunnen zowel theorie als casuïstiek nog meer uitgewerkt worden.

Daarnaast mis ik een duidelijk beeld van de relatie manager tot werknemer. Voor mij is dit het uitgangspunt van een gesprek. Misschien geen eenvoudige uitdaging, maar wel een belangrijke. Hoe stel je je op ten opzichte van je werknemers? Bazig, betuttelend, gelijkwaardig of zelfs dienstbaar? Natuurlijk hangt dit samen met organisatiecultuur en persoonlijkheid, maar het is een belangrijke keuze. Wel is in het hoofdstuk over selectiegesprekken een paragraaf opgenomen over de basishouding van de selecteur. Dit had van mij vaker en meer consistent gemogen. Per slot van rekening is het de toon die de muziek maakt.

Yvonne Gramsbergen-Hoogland, Henk van der Molen
Gesprekken in organisaties