Design Thinking - 'Een boek om te ervaren, te doen'
10 april 2020 | Renée Braken-Krol

Waar hoor je om je heen niet over design thinking? Inleven in de klant? Andersom denken? Doorvragen? Geen standaard oplossingen? Maar wat is dit nu echt? Wat houdt het in? En vooral hoe maak je je dit eigen?

Design Thinking is een boek om te ervaren, te doen, opdrachten te maken. In de online omgeving van Noodhoff Uitgevers kun je opdrachten maken in de vorm van artikelen die zijn opgenomen, linkjes naar filmpjes, en tussen de theorie staan veel opdrachten om het direct in praktijk te oefenen.

Steeds meer adviesbureau's en artikelen of innovaties worden opgepakt door middel van desing thinking. Voor mij een nieuw begrip, vandaar dat ik dit boek wilde recenseren om me meer te verdiepen in dit thema. Het eerste hoofdstuk was wat verwarrend voor me, wat is design thinking nu precies? Iedereen hanteert zijn eigen definitie. En zonder pasklare definitie is het best moeilijk om je er iets bij voor te stellen.

Gelukkig gaat de auteur in op allerlei definities en laat je ervaren wat er allemaal bij hoort, zodat je je eigen definitie kan vormen.

Aan de hand van zes grondhoudingen; denk flexibel, werk integraal, leef je in, werk samen, verbeeld het je en experimenteer erop los en vier fasen; ontdekken, definiëren, ontwikkelen en implementeren worden je allerlei methoden aangereikt (meer dan 40 stuks) die in de hoofdstukken kort staan beschreven, en in hoofdstuk 4 uitgebreid met format erbij worden toegelicht. Zeker dat laatste is erg waardevol en direct toepasbaar.

Design thinking maak je je eigen door te doen, te ervaren. In één van mijn projecten kon ik het direct toepassen aan de hand van de beschreven methoden en je ziet direct effect. Er zijn veel overeenkomsten met de lean filosofie; wie is de klant en wat voeg ik toe voor de klant, observeren, naar je klant toe gaan en ermee in gesprek gaan en doorvragen.

Design Thinking is geschreven voor geïnteresseerden in design thinking en studenten. Zeker deze laatste groep komt perfect tot zijn recht in dit boek, het leek mij ook meer een studieboek. Aan de hand van opdrachten, cases, eigen inbreng, kun je je dit in het beroepsonderwijs goed eigen maken. Het boek werkt met kleur, overzichtelijke opbouw en ruimte voor aantekeningen. De schrijfstijl van dit boek, is eenvoudig, zakelijk, toegankelijk en snel leesbaar.

Renée Braken is bedrijfskundige en facilitair veranderkundig leidinggevende. Zij heeft ruime ervaring binnen de Rijksoverheid.

Design Thinking - 'De inhoud boeit vanaf het begin tot eind'
30 oktober 2019 | Peter de Roode

Design Thinking ziet innoveren als een onderdeel van ieders werk. Een prachtige belofte waar iedereen iets meer over wil weten, toch? Teun den Dekker stelt niet teleur in zijn boek Design Thinking.

Design Thinking van Teun den Dekker is een goed vormgegeven boek voorzien met een prettig schrijfstijl. De inhoud boeit vanaf het begin tot eind. Wanneer organisaties te maken krijgen met complexe problemen, zouden ze Design Thinking (DT) kunnen inzetten. Een nieuwe belofte? Niet direct maar DT wint steeds meer aan populariteit en is daarom de moeite waard om er kennis van te nemen.

We lezen dat Design Thinking niet alleen geschikt is voor luxeartikelen, maar vooral voor ‘wicked problems' en complexe vraagstukken. Het is een lees- doeboek met een overzichtelijk beschreven theorie. De auteur heeft een veelzijdig perspectief ingenomen, voor hem is Design Thinking  niet zozeer een denkwijze, of alleen maar een werkwijze of slechts een projectaanpak, nee het is een verzameling van alledrie. Die driedeling vormt direct ook de hoofdstukopbouw van het boek. Achterin volgt nog een overzicht van allerlei methoden die je erbij zou kunnen inzetten.

Design Thinking als denkwijze geeft de lezer inzicht in de bijbehorende grondhoudingen die hierbij vereist zijn. We moeten hierbij denken aan voorbeelden zoals: wees flexibel, werk integraal en experimenteer er op los. We merken als lezer direct dat deze denkwijze een flinke tegenhanger is van het lineaire denken.

Een interessante vaardigheid bij het flexibel kunnen denken is het kunnen inzoomen en uitzoomen. Het is mijn overtuiging dat veel mensen dat niet kunnen omdat ze het eenvoudigweg nooit gedaan of geleerd hebben. Inzoomen op microniveau en even later ook ‘the bigger picture' kunnen zien. Design Thinking is dus niet voor specialisten die ergens heel goed in zijn, maar meer voor mensen die breed èn smal kunnen kijken, een èn-èn-perspectief dus. Optimisme èn een kritische blik, individueel èn collectief leren.

Had ik van Mathieu Weggeman nog geleerd over het T-profiel, nu word ik geconfronteerd met de zogenaamde ‘T-shaped person': een persoon die specialistische èn generalistische kennis weet te integreren. Design Thinking als werkwijze leert de lezer o.a. het onderscheid tussen iteratief versus incrementeel werken. In het eerste geval maak je van een idee een grove schets tot aan het complete plaatje. Bij een incrementele werkwijze wordt stap voor stap naar een complete oplossing gewerkt. Hier zijn de delen als het ware gerede producten. Ook hier zijn we steeds meerdere mogelijkheden waaruit keuzes gemaakt kunnen worden, zoals framen en reframen. Een bepaalde bril kunnen opzetten (framen) en het frame kunnen aanpassen (reframen). Mooi om te lezen en best lastig om in te voeren, zeker voor medewerkers die enkele decennia anders gewend zijn te doen en te denken. Wat te denken van leren op basis van ‘trial and error'. Natuurlijk weten we allemaal dat dit bestaat, maar er zijn weinig organisaties die dit toestaan. Design Thinking is daarmee niet alleen een set van vaardigheden het is ook een mindset. In dit geval een mindset dat de top van de organisatie oproept om fouten te maken en haar medewerkers eraan herinnert dat leren van fouten nodig is om tot innovatie te komen. Waarmee gezegd is dat iedereen mee moet doen: in je eentje Design lopen Thinken gaat het niet worden. De top van een organisatie zal dit moeten ondersteunen en er ook kennis van hebben en de vaardigheden beheersen anders wordt ze te snel en te vroeg nerveus.

Ik vond het verrassend te lezen dat DT ook geschikt was om er projecten mee te ondersteunen. Een bedrijf dat onlangs haar 100 jarige verjaardag vierde - de KLM - zet fors in op Design Thinking en projectmanagement. Dat moet iets zeggen over de kwaliteit ervan. Wat ik ervan begrepen heb is dat er veel meer een onderzoekende houding vereist is in tegenstelling tot de bekende projectmanagementmethoden.
Natuurlijk kom je als lezer- ook onderdelen tegen die je kent uit andere methodieken. Iedereen kent het proces van convergeren en divergeren en ook het goed definiëren van een probleem mag als bekend worden verondersteld. Maar alles bij elkaar is de aanpak, of het concept, de werk- en denkwijze van Design Thinking verfrissend, de moeite waard en een belofte voor organisaties die echt willen en moeten vernieuwen.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Design thinking - 'Helpt je goed op weg'
11 september 2019 | Freija van Duijne

De meeste mensen hebben inmiddels wel eens gehoord over Design Thinking. Het klinkt heel spannend, out of the box, met de belofte betere oplossingen voor complexe vraagstukken.

Toch blijkt het in de dagelijkse praktijk nog best onduidelijk wat Design Thinking nou precies is en wat het zou moeten opleveren. Dan is daar het boek Design thinking van Teun den Dekker. Langs drie verschillende invalshoeken laat dit boek zien hoe design thinking in de praktijk werkt. Het vierde deel geeft een opsomming en korte toelichting op alle werkvormen die je bij design thinking kan inzetten.

Design thinking als denkwijze is eerste toelichting die Den Dekker bespreekt. Je hebt een bepaalde grondhouding nodig, die bepalend is voor hoe je te werk gaat. Flexibel, integraal met veel inlevingsvermogen. Samen in een team ontstaat de ruimte voor verbeelding en door te experimenteren ontstaat inzicht. Vervolgens neemt Den Dekker je mee in de verschillende fases in het proces en de cyclus van design thinking. Van ontdekken naar definiëren, van ontwikkelen tot implementatie. Daarbij benoemt hij ook de frictie die kan ontstaan doordat design thinking zo gericht is op uitproberen en leren van mislukkingen. Terwijl in veel bedrijfsculturen lang overlegd wordt voordat besloten wordt om iets in de praktijk te gaan doen. Als design thinking wel omarmd wordt als bedrijfsstrategie kan er veel moois uit voortkomen. Dan is het wel belangrijk om design thinking als een projectaanpak uit te werken, wat in het volgende deel aan bod komt. Den Dekker benoemt allerlei methoden die in de verschillende fases van een project kunnen worden ingezet. Wie het allemaal nog even op een rijtje wil hebben, kan zich tegoed doen aan het laatste deel: een alfabetische opsomming van meer dan veertig werkvormen in een notendop.

Het boek Design thinking helpt je goed op weg. Maar wie nieuw is in deze aanpak zal zeker profijt hebben van samenwerking met een designer, toekomstverkenner, of een andere professional die ervaring heeft met ontwerpend onderzoek. Het boek is duidelijk geschreven en helder vormgegeven in de educatieve stijl van Noordhoff Uitgevers. De voorbeelden zijn leuk en goed te volgen. Het boek is een prettig naslagwerk dat bij mij in de kast blijft staan.

Freija van Duijne was van 2013 tot 2018 voorzitter van de Dutch Future Society. Zij heeft meer dan tien jaar werkervaring als toekomstverkenner en strateeg in diverse overheidsorganisaties. Freija werkt vanuit haar bedrijf Future Motions en geeft trainingen en lezingen op gebied van toekomstverkennen. Ze maakt deel uit van het collectief van toekomstdenkers voor de trendrede.